Dinsdag 1 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Klussen, dat betekent 's ochtends op tijd op vanwege de hitte, zodat we nog iets kunnen doen en rond een uur vier stoppen we met het klussen en is het tijd voor een biertje. Frans vervangt het vetsnoer (glandt), de anodes worden verwijderd, boegschroef (is beschadigd) wordt verwijderd en stort zich op de wierpot. Al heel lang is de wens op de wierpot te verplaatsen op een logischer plek onder de waterlijn. En ik stort met op het lakwerk. De horren, kajuitdeurtjes en het aanrechtblad zijn niet veilig voor het schuurpapier. Schuren, schuren, schuren......en lakken.

 

Zaterdag 5 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Dit weekend gaan we niet op pad met de campervan, we blijven nog lekker klussen. We hebben ondertussen de taxatie van de schade, het rapport is opgestuurd naar de verzekering, nu is het wachten op een volgende stap. Rivergat gaat pas starten met de werkzaamheden na akkoord van de verzekering. We willen wel sneller, maar we moeten gewoon geduld hebben. Ondertussen klussen we zelf gewoon door, de horretjes komen af, het verplaatsen van de wierpot met alle leidingen komt af, Frans bekijkt de webasto kachel, en het lakken van de kajuitdeurtjes en het aanrechtblad vordert gestaag.

De cycloon Yasi is over Queensland geraasd, wat een schade, vreselijk. Sommige mensen hebben net hun bezit hersteld van de vorige cycloon in 2006, maar tegen deze cycloon categorie 5 was geen redden aan. En nu verwachten ze vanwege de vele regenval weer veel overstromingen. Gelukkig hebben wij er in Brisbane helemaal geen last van gehad.Het blijft lekker warm, overdag is het meer dan 30 graden, dus we puffen en zweten wat af. Maar klagen doen we niet, we hebben het eigenlijk best naar onze zin en vinden het fijn om met de boot bezig te zijn. We schatten in (of is het meer hoop?) dat we begin april weer in het water liggen en dat we dan kunnen gaan toeren met de campervan. We zullen zien.....

 

Dinsdag 8 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Tjongejonge, Australië is wel het land van uitersten, hebben ze in het oosten veel regen en de cycloon Yasi net gehad, wordt Victoria overstroomd door al het water, is er nu in het westen Perth brand, grote bosbranden. Er zijn al 64 huizen verwoest, en 36 huizen zijn zwaar beschadigd. Van al het natuurgeweld merken wij niet zoveel.

Ons dagritme bestaat op dit moment voor namelijk uit klussen en wachten op de verzekering. We wachten op een reachtie van de taxatie van de schade, eigenlijk wachten we op een GO van de verzekering zodat we kunnen starten met de reparatie werkzaamheden.Geduld....

Wij staan elke ochtend om zeven uur op, en om half acht gaat onze werkplaats open, de werkdag begint voor ons. Mijn werkdag bestaat voornamelijk uit verf krabben, schuren en lakken. Ik vorder gestaag maar wat een lakwerk hebben we aan boord. Het aanrechtblad is ondertussen klaar, de kajuitdeurtjes zijn af, en ik ben begonnen de gehele ingang kaal te halen. Het was een klus dat eigenlijk al lang geleden opgepakt had moeten worden, maar ja tijd en zin..... Nu heb ik geen excuus meer.

Frans heeft de laatste dagen veel achtering het schip gezeten, de roerstang is ontdaan van alle roest en vervolgens in een anti roest verf gezet. Maar ja om daar te komen moet Frans eerst een slangenmens worden en zich zo in de achtersteven wurmen. Wat een klus en dat met alle hitte. 

 

Zaterdag 12 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Tijdens de oversteek over de South Pacific zeggen we regelmatig tegen elkaar "dat klusje doen we in Australië". Nou dat wordt werkelijkheid, en klussen doen we dan ook in Australië.  De roerstang heeft twee lagen primer gekregen en is klaar om ingeschuimd te worden, een oude dekdoorvoer (toilet) voor dat kapot is wordt eraf gehaald (natuurlijk zit de doorvoer op een onmogelijk plek en moet eerst timmerwerk, zeg maar sloop, verricht worden), het oude lak rondom de kajuit ingang is eraf gehaald, geschuurd en er zitten twee nieuwe laklagen op (nog 13 te gaan), het oude lak rondom het schuifluik is eraf gehaald en vervolgens voorzien van een aantal laklagen, de laden in de keuken zijn opnieuw gelakt, de kastdeurtjes volgen nog, de luchthappers worden voorzien van een nieuwe laklaag, het roestwerk in de kuip wordt verwijderd, blank staal wordt vervolgens voorzien van een epoxy laag en primer, naden in het teakdek in de kuip lekken een beetje dus het oude kit wordt verwijderd, en een naadje van onze zonnetent laat los en wordt gerepareerd. Dus als jullie ons afvragen waar we de dagen mee vullen, hiermee dus.

Ondertussen wachten we op de expert van onze verzekering, waarschijnlijk arriveert die maandag in Australië, de verzekering wil de schade met eigen ogen aanschouwen. Kortom wordt ook vervolgd.....

 

Woensdag 16 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Het is de week van de verzekering. Maandag ontmoeten we de schade expert, die uit Nederland is komen overvliegen. Er worden heel veel gesprekken gevoerd. Tussen ons en de schade expert, en tussen ons, de schade expert en Rivergate marina. Woensdag ligt er eindelijk een plaatje en zijn de schade expert en Rivergate marina het eens over de wijze van herstel. Wij zijn minder gelukkig. Er wordt veel gesleuteld aan het geld door de schade expert en er is minder oog voor de kwaliteit van de herstelwerkzaamheden. Jammer, erg jammer. Maar helaas we kunnen er niets aan doen. We nemen afscheid van de schade expert, nu is het nog wachten op het uiteindelijke schade rapport en dan betaald de verzekering hopelijk uit.

We hebben ondertussen wel besloten om maar gelijk het onderhoud aan het onderwaterschip te doen. Dat waren we eerst van plan voor de maand aprill, na onze eerste rondreis door Australië, maar we doen het nu maar gelijk in één keer. Dus voorlopig staan we hier nog wel even.

 

Zaterdag 19 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Nu alle gesprekken eindelijk afgerond zijn, hebben we tijd voor onze kluslijst. Frans is veel tijd bezig geweest met de gesprekken, maar stort zich nu weer volop op de kuip. Het achterwandje zit strak in de plamuur, na dagen van schuren, plamuren, nog een keer schuren en nog een keer plamuren. Maar de eerste laag primer zit erop. Het stuk teakdek in de kuip is weer gekit, hopelijk is de lekkage nu voorbij en daarmee de roest definitief verleden tijd. Ons zorgenkindje, de patrijspoort in de douche, die altijd lekt en roestig is, wordt grondig door Frans aangevallen. We hebben nu alle tijd, dus laten we het maar goed doen.

En ik? Ik ben bezig met lakken, schuren, lakken, schuren......Met alle houtwerk aan boord kan ik wel even vooruit. De kajuitingang zit in 10 laklagen, de kastdeuren in de keuken vorderen gestaag, de trap is ondertussen helemaal ontdaan van de oude laklagen en zit voor de eerste keer in een nieuwe laag.

Het materiaal voor de steiger ligt aan de voet van onze lady, waarschijnlijk wordt maandag full swing gestart met de herstelwerkzaamheden.

 

Maandag 21 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Het is zover, er wordt driftig geklust aan de boot. Zowel door ons, als door rivergate. Kloppen, boren, zagen, slijpen, wat een geluiden. Het lijkt soms wel de tandartskamer waar je inzit . En wat een stof! Overal komt stof, we blijven schoonmaken. Niet goed voor het lakwerk, dus dat zetten we maar even op een laag pitje.

En nog even dit: tijdens ons bezoek in Nederland zijn we geinterviewd door de Harlinger Courant. Ben je benieuwd naar het uiteindelijke resultaat, klik dan hier

 

Woensdag 23 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Vandaag verdient Tweetie onze aandacht. De remmen werken niet goed, we merken al een tijdje dat Tweetie remvloeistof verliest. Dus toch maar naar de dokter. We hebben een afspraak gemaakt met een Toyota garage. En vandaag is het zover. Frans staat vroeg op, en om half acht is-ie al present. Eerst maar eens kijken wat er een aan de hand is. De remleidingen moeten vervangen worden. Uiteindelijk zijn ze bijna de gehele dag bezig, pas om drie uur 's middags kan Frans onze camper weer ophalen. Maar dan is ook alles weer prima in orde, we zijn gereed om te gaan toeren, nu onze lady nog in het water.

 

Zondag 27 februari 2011: Rivergate marina, Brisbane

Onze Tweetie blijft ons verrassingen bezorgen. Er zit een rood knopje in het dashbord en wij ons maar de hele tijd afvragen "waar is dat rode knopje nou voor?" Opeens tijdens het rijden gaat er spontaan een alarm af, de claxon gaat en de alarmlichten knipperen. En wij rijden op de grote weg. Alarm! Maar waarvoor? Geen idee. Er gaat niets elektronisch, we hebben geen centrale deurvergrendeling, Tweetie is gewoon een eenvoudige auto. Maar we rijden nog steeds met alarmlichten knipperend en een voortdurende claxon die een hoop herrie maakt. We trekken wel de aandacht.

We rijden maar door naar de boot, we hebben net boodschappen gehaald. Ze horen ons van verre al aankomen.

Pfff, eindelijk we rijden het terrein van Rivergate op. Gauw de motor uit, zou het alarm dan stoppen? Ja, geen geluid meer.....maar het rode lampje blijft knipperen. Even later, daar gaat het alarm weer af. Vreselijk, wat een herrie.

De zekeringen er dan maar uit. Maar nog steeds het rode lampje blijft knipperen. Laatste oplossing, Frans koppelt de accu´s los. Gelukkig het rode lampje gaat uit. Even later de accu´s maar weer aansluiten. En ja hoor, het rode lampje knippert weer en even later horen we weer de claxon.

Wat een gedoe. En nog steeds hebben we geen idee wat het alarm heeft doen afgaan, maar erger nog hoe krijgen we het weer uit?

Frans gaat eens op nadere inspectie, er wordt een alarmkastje gevonden. Geen idee waar dat voor dient. De draden worden doorgeknipt, alarm weg, probleem opgelost en alles functioneert nog gewoon. Maar waar het alarm nu voor was.....

world.gif
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
ACTUEEL LOGBOEK
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
website_dalwhinnie_01012011004002.jpg
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
Logboek 2016
LOGBOEK
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -