Donderdag 10 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het heeft even geduurd, maar eindelijk komt Mark, de lasser om de boegspriet te
herstellen. Het ziet er mooi uit, na een ochtend werk. Maar jammer voor de verflui. Omdat de boegspriet er afgehaald is, en er nieuwe
buizen zijn gelast op onze boot, is alle plamuur en verf eraf gehaald. Jammer, jammer. De verflui moeten opnieuw aan de slag. Niet
echt een handige planning. Kan efficiënter denk ik maar zo.
Joe en Paul hebben met z'n tweeën bijna drie weken geschuurd en geplamuurd.
Wat een werk, wij nog denken dat het schuren voornamelijk met machines gebeurd, maar niets is minder waar. Het is gewoon ouderwets
handwerk. Petje af hoor.
Vrijdag 11 maart
2011: Rivergate marina, Brisbane
We moeten een dagje geduld hebben. Onze buurman staat in de weg. Een groot zeilschip en dat moet eerst
weg voordat de tent gebouwd kan worden. En pas als de tent er staat kan er begonnen worden met het verfen.
Zaterdag 12 maart
2011: Rivergate marina, Brisbane
Het is druk vandaag aan boord van de Dalwhinnie. Overal kruipen en lopen mannen. Op het hoogtepunt
zijn er zes man aan het werk. Er wordt begonnen met het bouwen van de tent. De zeereling wordt ingepakt en de constructie voor de
tent wodt gemaakt. Hopelijk kan maandag de tent afgemaakt worden.
Het wordt daardoor lekker warm aan boord, de kuip is lekker ingepakt
en er staat hierdoor weinig wind. We zweten lekker in ruim 30 graden hitte.
Maandag 13 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
De
buurman is eindelijk vertrokken. Maar vandaag komt Mark weer terug. De zwemtrede, die krom is, moet weer recht gebogen worden. Er
komt een krik aan te pas, duwen, krikken,......en krak. De zwemtrede breekt af. Jammer, maar nu moet er weer gelast worden. En ja
natuurlijk dat waar al geschuurd en geplamuurd is. Helaas weer extra verfwerk voor Joe. Joe kan wederom aan de gang om te schuren,
te plamuren en te primeren.
Het houdt wederom vertraging in, nog steeds kan de tent niet afgemaakt worden.
Woensdag 16 maart 2011:
Rivergate marina, Brisbane
Het klussen gaat niet zo snel als we eigenlijk willen, maar goed langzaam gaan we stop voor stop voor uit.
We hopen nog steeds dat we rond één april kunnen gaan toeren. We zijn tenslotte niet in Australië om te klussen, al gaat het daar
wel zo langzamerhand op lijken.
We raken aardig door onze eigen kluslijst, vandaag even geen lakwerk binnen. Maar ondertussen zijn
alle kastdeuren, bewegende delen, randen en tafel voorzien van een aardige laklaag. Ook de trap en de kajuit ingang zijn helemaal
gereed.
Alle lieren hebben een onderhoudsbeurt gehad, zij zijn weer lekker schoon en voorzien van een nieuwe vetlaag. Frans maakt
een ´knijper´, een soort schaar waar de giek op rust. Nu kan in ieder geval de kraanlijn worden ontspannen. Geen getril en gezoem
meer door de kraanlijn. We hebben nog steeds een neerhouder op ons boodschappenlijst staan, maar ja vanwege de kosten wordt dat nog
even uitgesteld.
De roest in de kuip is behandeld, schoongekrabt, plamuren, schuren, plamuren, primer en een paar laklagen. Ook weer
gereed.
De restanten van de 'oude' windvaan worden gedemonteerd en we halen er reserve onderdelen uit. Het ingangsluik gaat stroef,
ook dat wordt verholpen.
Soldeerklussen worden gedaan, keukenluik en slaapkamper luik zijn gelakt en gekit, de ruimte in het stuurwiel
is eruit, hordeur wordt een passend gemaakt aan de kajuitingang, toilet krijgt een onderhoudsbeurt, de vlonders in de kuip worden
gerepareerd, kortom de dagen worden zo maar weer gevuld. Hopelijk nog twee weken te gaan en dan is het echt 'vakantie' tijd. We hebben
al een beetje een route uitgezet, slechts 6000 km! Wat een afstand. Maar ja Australië is groot, heel groot.
Donderdag 17 maart
2011: Rivergate marina, Brisbane
Waar zijn onze schilders? Er is een spoedklus tussendoor en weg zijn onze schilders.
Maar gelukkig
in de loop van de middag zijn ze weer terug. Vijf man sterk dit keer.
De tent wordt afgebouwd. Er gaat vaart in komen.
Vrijdag
18 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Arme Joe, Joe staat uren in de tent, in de verflucht en het is er lekker warm. Onze lady
wordt grijs,
er worden in totaal vier lagen primer op de romp gespoten. Het ziet er nu al mooi uit. We zijn
benieuwd hoe het er straks
uit zal zien als de top laag erop komt!
We hebben zelf ook een lekker klus, Frans demonteert de watermaker en voorziet deze van nieuw
materiaal, dat we toen we in Nederland waren hebben gekregen van Rob. En ik, ik zit in allerlei bochten 'onder' de vloer. Ze zeggen
een stalen schip roest van binnen uit, we zijn eindelijk gestart met het bestrijden van de roest onze de vloer. Dat hebben we lang
voor ons uitgeschoven, maar nu moet het er toch van komen. Maar wat een klus, je kunt er niet goed bij. Slangenmensen moeten
we worden! Maar goed, langzamerhand komen we er.
Zaterdag 19 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Plop, tok. Plop, tok.
Met regelmaat valt er een grote kever uit de lucht lijkt wel. Of zijn het torren? Wat is eigenlijk het verschil tussen een tor en
een kever. Het zijn grote zwarte glanzende beesten, we zien ze heel veel liggen op de grond. Het lijkt of ze een klein staartje hebben. Als
ze eenmaal uit de lucht vallen scharrelen ze nog een beetje rond, maar al gauw blijven ze levenloos liggen.
We liggen in bed en horen
geritsel, "een tor", denk ik nog. 't Zal wel niet zo zijn, ik ga toch maar slapen. Totdat Frans ineens rechtop zit, de tor loopt
over zijn schouder. Torrenjacht dus.
Even later is de tor gevangen en gedood, en kunnen we rustig gaan slapen. Ondertussen
hangt aar het horrennetje over het slaapkamerluik.
Zondag 20 maart 2011; Rivergate marina, Brisbane
Regen, regen en nog eens regen.
Het regent het hele weekend, tijd om eens lekker niets te doen en te relaxen. Dat mag ook wel eens na alle hard gezwoeg.
Dinsdag
22 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Wat een herrie! We lopen de hele dag met oordoppen in. Vandaag is de 'gritter' gekomen, er
komt een klein vrachtwagentje aan rijden, met een kraan erop. Er staat een grote cylinder op de laadbak, deze wordt volgestopt met
zand. Even later wordt er uitgeladen, de 'gritter' verkleed zich als maanmannetje en verdwijnt in de tent. En dan begint de
herrie. Tjongejonge, horen en zien vergaat je. Een hoog gillend geluid, niet echt fijn dus. In de boot is het nog beter te verdragen
dan buiten in de kuip. Maar goed, halverwege de middag is de romp schoon.
We doen het groot onderhoud niet voor niets, de zwakke plekken
in het staal worden pijnlijk schoon gelegd. We hebben al een stuk staal gezien waarvan we vinden dat dat er erg slecht uit ziet, veel
roest. En dat blijkt ook. Het zit precies onder de vuilwater tank, moeilijk bij te komen dus. Maar er zitten 'gaatjes' in het staal.
Dat moet vervangen worden. Balen aan een kant, maar ja een beetje verwacht is het wel. We zullen wel ietsje langer op de kant liggen.
Helaas.
Dyno, de baas van de verflui, komt eens kijken. Hij blijkt een rasoptimist "your ship will look nice and shiny at the end".
Dat willen we wel horen.
Donderdag 24 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Eindelijk, daar komt Andrew, het is de x-ray man.
Hij gaat voor ons de dikte van het staal meten. Frans geeft aan waar een dikte meting plaats moet vinden. Wij zijn nog even naief
en denken dat dat zo gepiept is. Nou niets is minder waar, er wordt per punt gemeten. De huid wordt ingesmeerd met gel en dan wordt
er gemeten door middel van ultra sound, en zo wordt de dikte bepaald. Het duurt uren, en vandaag komt het zeker niet af. Morgen maar
weer verder. Het goede nieuws is dat het lijkt dat er geen grote zwakke stukken stalen in zitten, de gaatjes zijn echt lokaal. Alleen
de bodemplaat onder de vuilwatertank is aangetast en daar moet een stuk vervangen worden. Maar ook dat lijkt repareerbaar zonder dat
de vuilwatertank eruit moet. Hij wij dan de binnenkant moeten verfen is weer een andere vraag (waar we nog geen antwoord op hebben).
En
vandaag beleven we weer een Tweetie avontuur. Om acht uur zitten we in onze campervan, op naar Battery world. De accu's in Tweetie
hebben nooit goed gefunctioneerd, we hebben twee accu's, een start accu en een hulpaccu voor bijvoorbeeld de koelkast. Er zit een
schakelkastje tussen en die moet ervoor zorgen dat de startaccu altijd vol blijft en niet leeg getrokken wordt. Dit kastje lijkt niet
te functioneren. Ook de regulator tussen zonnepaneel en accu's lijkt niet te functioneren. Dus op naar Battery world. Zij doen de
testen en onze conclusies blijken juist. Gelukkig hebben ze nieuwe op voorraad en kunnen gelijk de spullenboel plaatsen. Half elf,
we rijden weg en alles is weer op orde.
Gelijk maar even boodschappen doen. Rrrrrrt, hoor ik. Het klinkt of de richtingaanwijzder het
niet goed doet. Even later opnieuw rrrrrrt! We staan op de zebra en de motor slaat af. Geen spanning! Daar staan we dan. Al gauw komen
twee grote stevige mannen eraan "do you need a push?" En zo worden we naar de zijkant geduwd.
Bellen met Battery world, een uurtje
later zijn ze ter plekke. De zojuist geplaatste regulator en schakelkast blijken prima in orde. Er is een elektriciteitsdraad doorgebrand,
deze was al slecht. Dus pure toeval, maar gelukkig kunnen ze de boel repareren. Een half uurtje later snort Tweetie weer als vanouds.
Vrijdag
25 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Vandaag geen Andrew, balen! We maken zelf een plan de campagne en overleggen met Nu (van
het bedrijf Stella Marina). Het lijkt erop dat alleen de bodemplaat onder de vuilwatertank vervangen moet worden. Eerst indruk was
dat de vuilwatertank er niet uit hoeft, vandaag blijkt dat Nu toch vindt dat de vuilwatertank eruit moet. Nou dat is voor ons geen
optie, een groot deel van de keuken en de kitchenette moet dan gesloopt worden. Geen optie dus, Frans haalt zelf de plaat er wel uit,
en hopelijk wil Stella Marina mee werken om zo voorzichtig mogelijk te lassen. Wie weet gaat het dan allemaal goed.
Voordat ik het
weer heeft Frans de haakse slijpschijf in de bodem gezet, de eerste snee is gezet geen weg meer terug.
Zondag 27 maart 2011:
Rivergate marina, Brisbane
Twee dagen later, zeer vermoeide armen en 10 slijpschijfjes verder. Frans heeft een stuk bodemplaat verwijderd.
Tjeemie wat een gat zit er in de bodem. Ik houd brandwacht en bik roest daar waar ik bij kan. Wat een roest komt er te voorschijn.
Er is een spant helemaal doorgeroest! Het blijkt dat het water daar niet weg kon. Maar hoe kwam het water daar in de eerste plaats?
Als dat maar goed komt?!
Ik word af en toe moedeloos van al het klussen. Dit is weer vertraging, het lijkt of er geen einde aan komt.
Ik zie het even niet meer zitten.
Maandag 28 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Geen Andrew vandaag, maar Ben. Ben maakt de
diktemeting af. Hij is een stuk sneller dan Andrew. Gelukkig komen er geen nieuwe plekken bij. De bodemplaat onder de vuilwatertank
blijkt het enige te zijn, de rest ziet er goed uit.
De verflui zijn nog steeds bezig met het bovenwater deel van het schip. Na alle
primer, is er weer een week van schuren en plamuren. Kyle, de voorman, heeft belooft dat voor het eind van deze week het verfwerk
gereed is. Afwachten maar. Nu geeft aan aan dat hopelijk de laswerkzaamheden eind volgende week klaar zijn, en dan kan het onderwaterschip
afgemaakt worden. Dat geeft ons de tijd om de kiel te behandelen voor zover we er bij kunnen. 's Avonds zijn we alle twee zwarte piet,
we zitten onder het stof en vuil en slijpsel. Ja er wordt hier hard gewerkt.
Nog twee weken en dan weer in het water?
Wij nemen in ieder
geval het besluit om er een weekend tussen uit te gaan, even weg van het klussen, even een andere omgeving.
Woensdag 30 maart
2011: Rivergate marina, Brisbane
Vandaag een shopdag voor ons. We toeren door verschillende wijken van Brisbane, boodschappen doen,
gaan op jacht naar een USB kabel tussen onze GPS en de computer en komen uiteindelijk terecht bij het bedrijf Goodline Trim, we willen
nieuwe kussens buiten in de kuip. De oude zijn na15 jaar aan vervanging toe.
Donderdag 31 maart 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het
gaat traag met het verven, erg traag. De regen gooit deze week vaak roet in het eten. De schilders zijn eigenlijk gereed, alle voorbereidingen
zijn gedaan, vandaag ruime ze alle rommel op, repareren de tent en maken alles stofvrij. Dus als het weer een beetje mee zit, dan
is boot geschilderd voor het weekend! Fingers crossed.