(Klik op de foto's om het fotoalbum te openen)
Vrijdag 1 april 2011: Fassifern
We worden gewekt door de stem van Nu, aangezien
de bodemplaat eruit is en Nu onder de boot staat kunnen we alles goed horen. Goed nieuws, vandaag begint Pjotr met de start van de
las werkzaamheden. Maar kunnen we nu nog wel weg? We hebben afgesproken dat Frans zal helpen bij het lassen.
Frans babbelt eens met
Pjotr. Pjotr is een zwijgzame Pool, heel erg zelfstandig en heeft niet veel hulp nodig.
In het begin van de middag hebben we Tweetie
op orde en daar gaan we dan. Doel van het weekend zijn de Darling Downs. Een natuurgebied ongeveer 300 km ten zuidwesten van Brisbane.
Heerlijk geen rommel, geen geklus.
Even na de middag vertrekken we, niet het meest gunstige moment , het is spitsuur in Brisbane. Op
vrijdag sluiten de bedrijven vroeg en komt het woon-werk verkeer vroeg op gang. Maar niet getreurd, we hebben alle tijd en tuffen
relaxed Brisbane uit. Doel van ons weekend zijn de Darling Downs, een natuurgebied op 3 uur rijden ten zuidwesten van Brisbane.
We
besluiten om niet in één keer door te rijden. Als het een uur of vier is, is het tijd voor een overnachtingsplek. Het wordt Fassifern,
we zijn niet de enigen. Er staan nog twee campers (motorhomes, de grote luxe jongens dus) en achter ons stopt er een personenauto,
een grote ford. Ook deze wordt gebruikt om in te slapen.
We lummelen wat rond, zitten, lekker boekie lezen en beginnen te kokkerellen.
We eten net voordat het donker wordt, het wordt hier vroeg donker zo rond een uur of zes, en we merken dat het koud wordt. We kruipen
naar binnen en maken het gezellig in de campervan. Om een uur of tien gaan de oogjes dicht.
Zaterdag 2 april 2011: Dalveen, Australië
Zes
uur, Frans is wakker. Zullen we opstaan? Mij nog iets te vroeg, uiteindelijk staan we om zeven uur op. Eén van de motorhomes is al
vertrokken, vroege vogels hier. We doen de afwas, ruimen de boel op en om acht uur redden we weg. Volgende halte is Warwick. Eén van
de oudste steden van Queensland. Nog een klein uurtje rijden en een perfecte stop om koffie te drinken. We lopen door het dorpje,
en wat horen we Nederlands. Het blijken de dames te zijn van de ford die achter ons kampeerde in Fassifern. Astrid en Marijke, we
raken gezellig aan de praat en drinken samen een kop koffie. Ze zijn sinds begin dit jaar aan het toeren en hebben al veel gezien.
Wij volgen hopelijk.
Volgende halte is Stanthorpe. Een klein dorpje, ongeveer 5000 inwoners, temidden van de wijnregio hier in Darling
Downs. We bezoeken de wijnboerderij Harrington Glen, de wijnboerderij bestaat ongeveer 15 jaar. Wijnmaken heeft hier een enorme vlucht
genomen.
We vragen "what can we expect here?" aan de dame achter de balie. Ze kijkt verwonderd en vraagt "what do you think?" Ja wij
begrijpen ook wel dat je hier wijn kunt proeven maar is dat alles? Na wat aandringen krijgen we een korte rondleiding van de wijnboer,
maar eigenlijk valt het ons een beetje tegen. De bedoeling is wijnproeven en dan vooral wijn kopen. We zijn snel weer vertrokken,
met natuurlijk een flesje wijn.
We rijden ietsje terug naar het noorden en overnachten in Dalveen.
Zondag 3 april 2011: Rivergate
marina, Brisbane
Vandaag toeren we rustig terug naar Brisbane deels door New South
Wales, eerste stop is in Liston bij de lavendel
farm Aloomba Lavender.
Onze koffiestop, en tijd voor een praatje met de boer en zijn vrouw.
Daarna gaan we via landelijke weggetjes
terug naar Brisbane. Het wordt
wel heel landelijk, op een gegeven moment houdt het asfalt op, het wordt
een ruwe weg vol kuilen en
regensporen. Rustige rijden maar met ouwe
Tweetie.Bij Legume worden we verrast op een motorcross, we blijven
even kijken.
In de loop
van de middag rijden we weer de werf op, en wat blijkt. Helaas
onze lady is nog steeds grijs, er is niets gedaan! Een beetje
een kater
aan het eind van het mooie weekend.
Maandag 4 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het blijkt dat niet het weer roet in het eten heeft gegooid, maar Nu heeft tegen de verflui gezegd
dat ze moeten wachten met verven totdat het laswerk klaar is. Jammer, jammer,
weer extra vertraging. Het goede nieuws is dat Pjotr vandaag de stalen plaat helemaal op maat
klaar krijgt en morgen kan beginnen met lassen.
Dinsdag 5 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Wat een rook! Soms worden we helemaal uitgeraakt, en het stinkt vreselijk. Pjotr is de hele dag
aan het lassen en slijpen. Frans houdt brandwacht en zit soms meer onder de vloer dan boven de
vloer. Brandwacht is wel nodig, de koudwater leiding smelt doormidden, maar Frans is er als de
kippen bij en blust het vuurtje. Aan het eind van de dag zit de nieuwe plaat erin, nog niet helemaal
dicht gelast, morgen verder.
Donderdag 7 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Alle gaten zijn dicht, de nieuwe stalen plaat
zit erin! Eindelijk. Frans heeft gelijk de doorvoer voor de watermaker en het log in de nieuwe bodemplaat gemaakt. Het verven kan
beginnen. Maar nu brengt het weer roet in het eten. Het regent pijpestelen! Er komt geen einde aan. Voorlopig dus geen begin met het
afmaken van een tent en een start met het verven. Komt het ooit klaar? Om wanhopig van te worden.
Vrijdag 8 april 2011: Cruice
Park, Woodford
We worden gewekt door de regen, vreselijk het regent de hele dag en niet zo'n klein beetje ook. We gaan het weekend
weg. Alles wordt in Tweetie geladen en hupsakee daar gaan we. Ons doel zijn de D'Aguilar Mountains, een natuurgebied een kleine 100
km ten noordwesten van Brisbane. Hier ligt ook de Wivenhoe dam, waardoor alle schade in Brisbane is ontstaan. Die willen we wel eens
zien met onze eigen ogen.
Het is een mooie route, helaas het weer. Het regent de hele tijd. Jammer.
Frans vindt dat Tweetie zwaar rijdt,
een beetje trekt. Lekke band? Even stoppen en kijken, ja de rechterachterband is behoorlijk leeg. We zoeken een veilig plekje langs
de weg. Het miezert maar er zit niets anders op. Frans krikt de auto op, haalt het reservewiel tevoorschijn en vervangt de lekke band.
We eten gelijk ons broodje op.
We zijn redelijk dicht bij Woodford, een behoorlijk plaatsje. Hier kunnen ze ons vast helpen om de band
te repareren. En dat lukt, maar de bedrading van de band is kapot, dus het wordt een nieuwe. Het linkerachterwiel is even oud, dus
die vervangen we ook maar gelijk. Ziezo, we kunnen weer wat kilometers afleggen.
We overnachten vlakbij Woodford, een parkeerplek en
we zien een aantal broertjes en zusjes van Tweetie, welkom bij de club.
Zaterdag 9 april 2011: Captain Logan Camp, Lake Wivenhoe
Het
is beter weer geworden, na nog wat nachtelijke buien schijnt nu voorzichtig een zonnetje. Half negen, we tuffen verder. We hebben
een mooie route uitgezet naar Lake Wivenhoe. Onderweg nog een stop bij Kilcoy, even rondkijken op de lokale markt. En daarna gaat
het weer verder. Eerst komen we langs lake Somerset, het is druk op het meer, kano's en waterscooters en motorbootjes.
We stoppen
aan de westkant van Lake Wivenhoe en blijven daar overnachten. Dit keer op een camping, het is er druk met alle weekend-dagjes-mensen.
Maar we vinden een leuk plekje aan de waterkant.
Als ik tegen zonsondergang ga trimmen huppen de kangaroes over de weg! Fantastisch,
ik zie de eerste kangaroes en dan ook nog zo dichtbij. Rood-grijze papagaaien vliegen over de camping en pelikanen zwemmen op het
meer.
Zondag 10 april 2011: Captain Logan Camp, Lake Wivenhoe
We blijven hier nog een dagje, lekker relaxen en luieren. We maken
een wandeling en komen weer kangaroes tegen! Dit keer ziet Frans ook zijn eerste kangaroe. In de loop van de dag vertrekt bijna iedereen,
we hebben de camping haast voor ons alleen, er staan nog twee verdwaalde kampeerders.
We zitten lekker lang buiten, steken een kampvuurtje
aan en maken ons eten daarop klaar. Een lekker wijntje erbij, en we genieten van de mooie omgeving en avond.
Maandag 11 april
2011: Rivergate marina, Brisbane
Vandaag gaan we weer terug naar Brisbane, maar we stoppen onderweg eerst in het Brisbane Forest Park.
Hier kun je prachtige wandelingen maken in regenwoud, ongerepte bush en eucalyptus bossen. De route er
naar toe is prachtig, we klimmen
en dalen en Tweetie moet hard werken. We stoppen bij het gebied Maiala,
een naam gegeven door de aboriginals en het betekent
rustige plaats. Hier lopen we naar Green Falls, een
prachtige wandeling. Onderweg komen we een slang (green tree slang) tegen die
op dat moment net een
kikker aan het verorberen is. Ik vind het doodeng, maar Frans vindt het prachtig en staat er met de neus
bovenop!
Andere wandelaars verzekeren ons dat dit type slang geen gevaar oplevert. Nou ik vind het maar niks.
Brrr!
Na twee uur wandelen zijn
we weer terug bij Tweetie, tijd voor de lunch en dan gaan we terug naar Brisbane.
Hoe dichter we bij Brisbane komen, hoe donkerder
de lucht wordt. Even later rijden we in een heftige regenbui.
Zou onze boot geverfd zijn? Als we aankomen zien we, helaas, dat de
lady nog steeds grijs is. Zucht!
Dinsdag 12 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Vandaag schijnt eindelijk de zon, de komende
twee dagen belooft het droog weer te worden, met vrijdag af en toe een bui. We kunnen verder, duimen maar dat het droog weer blijft.
Er wordt gestart met het maken van de tent, maar dat is nog een hele klus. Uiteindelijk zijn ze met drie man bezig tot 's avonds zes
uur, maar de tent is nog niet af. Morgen maar weer verder.
Woensdag 13 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Zes uur, 's morgens
vroeg. Er wordt weer gestart met de werkzaamheden, de tent moet af. Wat een klus, maar uiteindelijk in de loop van de middag komt
de tent gereed. De romp wordt helemaal gepoetst en vetvrij gemaakt, vervolgens wordt er tegen de romp weer plastic geplakt? Waarom
vragen we ons af. Dit plastic wordt eerst bespoten met verf, dat trekt vervolgens alle stofdeeltjes aan, dan wordt dit plastic eraf
gehaald en dan kunnen ze beginnen met het verven van de romp. Het is nog een hele klus, dat verven. Hopelijk is in het weekend de
romp mooi blauw en wit gespoten.
Joe komt nog even langs om goed te kijken wat blauw en wat wit moet. Ik heb gelukkig foto's, twee
foto's worden geprint en opgehangen, kunnen ze duidelijk zien hoe het resultaat moet zijn. Er is nog even onduidelijkheid over de
verf, Frans tipt ze dat er toch echt oyster white opgespoten moet worden, gelukkig alles komt goed. Maar met de tent zo dicht gebouwd,
kunnen we helemaal niets meer zien. Het resultaat over twee of drie dagen blijft dus nog even een verrassing.
Donderdag 14 april
2011: Rivergate marina, Brisbane
Het wordt een lange dag, maar eindelijk het is zover, er wordt verf gespoten. Joe is tot in de middag
bezig de tent af te maken en dan kan eindelijk begonnen worden met spuiten. wat een lange voorbereiding. De 'deur' van de tent gaat
dicht, de eerste stap is dat de binnenkant van de tent met verf gespoten wordt. De natte verf trekt vervolgens alle stof deeltjes
aan. Alles is afgeplakt, zowel het deel dat wit gespoten moet worden, als het deel dat blauw gespoten moet worden. Het witte deel
wordt vrijgemaakt, alle papier, plastic en tape wordt verwijderd en dan wordt er gespoten. Eerst een laag wit spuiten, daarna wordt
er een half uur gewacht, de tweede laag wit komt erop, weer een half uur wachten en dan komt de derde en laatste laag erop. Het wit
is klaar! Het is tien uur 's avonds. Nu het blauwe deel nog.
Zaterdag 16 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het gaat traag,
erg traag, de voorbereidingen om het blauwe deel te kunnen spuiten duren ons inziens te lang. En het gaat zo traag, dat het goede
weergat voorbij is. Het regent, pijpestelen. Dus er kan nog steeds niet gespoten worden. Balen!
Zondag 17 april 2011: Rivergate
marina, Brisbane
Tot onze verrassing, zien we Joe vandaag verschijnen. Vandaag de laatste voorbereiding en dan willen ze de blauwe
verf spuiten. Wij stappen in Tweetie, we gaan naar de stad. We hebben afgesproken met Gina en Christian, brunchen bij Customs House
en dan een klassiek concert. Heerlijk een uitje, even geen rommel om ons heen. We maken kennis met nog twee andere stellen, Dick en
Linda, en David en Lynn. De laatsten zijn zeilers, de eersten hebben het zeilen eraan gegeven en zijn landrotten geworden. Het wordt
een gezellige ochtend.
Pas tegen drieën zijn we weer terug bij boot. Maar helaas, geen Joe en er is ook niet geverfd!
Dinsdag
19 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Nadat het maandag de hele dag geregend heeft, en er dus niets gebeurd is, proberen we vandaag
maar weer eens aan wat touwtjes trekken, kijken of we er beweging in krijgen. We hebben maar weer eens contact met Dino. Het lijkt
erop dat ze wachten tot donderdag, dan zijn de weersvoorspelling goed om te kunnen verven! Ik vraag Dino waarom ze dan niet starten
met het onderwaterschip, door de tent is dit lekker droog en volgens mij kunnen ze gewoon beginnen met schuren. Frans had deze suggestie
vorige week ook al gedaan. En warempel, Dino antwoord "a good idea, I will send someone to start with the work!" Mijn mond valt open
van verbazing. Maar goed, niet nadenken, er gebeurt tenminste weer iets. Een uurtje later staat er iemand te schuren aan het onderwaterschip.
Ondertussen
gaan we zelf ook weer aan het klussen, de kiel moet tenslotte nog behandeld worden aan de binnenkant. Een vervelende klus, maar goed
het moet gebeuren.
Woensdag 20 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
De voorbereidende werkzaamheden aan het onderwaterschip
komen vandaag af, en ook de voorbereidende werkzaamheden voor het verven komen af. Joe is al het regen zat en pakt nu de hele boot
in, Van top tot teen zijn we ingepakt in het plastic. Het wordt lekker warm aan boord, in de kuip loopt de temperatuur op tot bijna
40 graden. Binnen in de boot is het zelfs koeler dan buiten in kuip!
Donderdag 21 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Joe is
er vandaag niet, maar Ritchie neemt het verfwerk over. De lady krijgt eindelijk haar blauwe kleur! Rond de middag is Ritchie klaar
met verven en nu moeten we afwachten. Het komende weekend met pasen gebeurt er niets, maar Ritchie belooft maandag terug te komen
om de tent te verwijderen en de kunnen we eindelijk het eindresultaat bewonderen. We kunnen stiekem een blik in de tent werpen, voordat
de 'deur' gesloten wordt. Het blauw ziet eruit als een spiegeltje. We hebben hoge verwachtingen.
Ondertussen blijft het maar regenen
in Queensland, de stad Roma, ongeveer 300 km ten westen van hier, is weer overstroomd. Er zijn gezinnen die voor de derde keer sinds
kerst hun huis onder water hebben staan! Wat een trieste boel.
Vrijdag 22 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het is uitgestorven
op de werf. Goede vrijdag, Pasen en maandag ANZAC day (vergelijkbaar met 4 en 5 mei bij ons in Nederland) geeft dat iedereen een heel
lang weekend heeft. Paasmaandag hebben ze hier uitgesteld naar de dinsdag omdat maandag ANZAC day is. Dus het werk komt pas woensdag
weer op gang.
Wij gaan gestaag door, we hebben nog even overwogen om het weekend weg te gaan, maar we blijven klussen aan de kiel.
En als we geluk hebben liggen we aan het eind van volgende week weer in het water. Duimen maar.
Maandag 25 april 2011: Rivergate
marina, Brisbane
Drie uur de wekker gaat. Buiten is het pikkedonker. Alles is in diepe rust, maar bij ons aan boord komt het leven
op gang. Vandaag is het ANZAC Day, ANZAC staat voor Australian and New Zealand Army Cooperation. ANZAC day is een beetje een mengeling
van onze 4 en 5 mei. Er is een herdenkingsdienst ´s ochtends vroeg, tegelijkertijd met het tijdstip dat de soldaten Gallipolli (Turkije) binnenvielen
om 4.28 uur bij het ochtendgloren. En in de loop van de ochtend is er dan een parade. Wij willen de herdenkingsdienst bijwonen.
We moeten dus rond vieren in de stad zijn op ANZAC square bij de eeuwige vlam, vandaar dus dat onze wekker al om drie uur afgaat.
We tuffen naar de stad, het wordt steeds drukker. En als we op het plein aankomen staat het daar al vol met mensen. Er zijn een hoop
sprekers, een koort dat een aantal psalmen zingt en een militaire kapel, kranslegging bij de eeuwige vlam en natuurlijk wordt ook
de last post gespeeld. De dienst eindigt met het volkslied. Even voor vijf uur is de dienst afgelopen. Eenvoudig maar indrukwekkend
vonden wij.
We lopen terug naar Tweetie, omdat we ons huisje bij de hand hebben, kunnen we een dutje doen. Om acht uur zijn we weer
present, we scoren een bakkie koffie en wandelen terug naar George square. We vinden een prachtige plek langs de route, we zijn klaar
voor de parade. Om 10 uur begint deze. Jong en oud, iedereen die nog lopen kan loopt mee, afgewisseld met militaire bands en andere
militaire voertuigen. Het publiek zwaait en klapt, één groot eerbetoon. De meeste oud-strijders zijn zeer ontroerd en als het kan
leggen ze de hele route lopend af. Soms moeten ze een eindje geholpen worden met een jeep of andere voertuig.
Rond de middag is de
parade voorbij, we gaan terug naar onze boot. Zou er iemand zijn? Nee helaas, we moeten nog steeds geduld hebben om het verfresultaat
te zien.
We zijn net weer aan boord, en onze mobiel gaat. Het is Dirk van de Narid, Dirk en Anneke liggen hier in de marina, en tanken
brandstof. Ze blijven hier een paar uurtje liggen, of we even langskomen om iets te drinken. Natuurlijk doen we dat, gezellig. We
hebben Dirk en Anneke ontmoet in Portugal, toen lagen ze naast ons. De laatste keer dat we elkaar zagen was in Panama, alweer een
tijdje geleden dus. En nu zien we elkaar weer in Australie. We kletsen wat af, voordat we het weten moeten zij weer verder en nemen
we afscheid. Wie weet waar we elkaar de volgende keer treffen?
Dinsdag 26 april 2011: Rivergate marina, Brisbane
Het werkzame
leven komt gedeeltelijk weer opgang. Onze verflui zijn in ieder geval weer begonnen. De tent wordt eraf gehaald tussen de regenbuien
door. Een glanzende Dalwhinnie komt te voorschijn, spiegel is niet meer nodig. We kunnen onszelf zien in de romp!
Ondanks dat alles
zo zorgvuldig afgeplakt is, is er toch blauwe werf op het witte deel gekomen. Herstelwerk moet er gebeuren.
En wat een lijm resten
zijn er, nadat alle tape verwijderd is. Dat wordt nog een hele klus om dat te verwijderen.
Vrijdag 29 april: Rivergate marina,
Brisbane
Hiep hiep hoera! Frans heeft er weer een jaartje bijgekregen! Natuurlijk moeten we dat vieren met een lekker stukje appeltaart
bij de koffie.
Voor de rest is (helaas?) deze dag hetzelfde als de andere dagen. We zijn de laatste tijd weer druk aan het klussen,
dus ook vandaag. We helpen de schilders daar waar we kunnen. We verwijderen alle lijmresten van de zeereling. Het lijkt wel of ze
voor alles een andere potje hebben. Lijmresten verwijderen? Ik krijg een potje met iets wat lijkt op wasbenzine. De zeereling is dof?
Ik krijg een potje met een polijstmiddel, en een dag later is de zeereling weer glanzend.
Frans herstelt de ´houten vloer´ op de boegspriet.
Alle gaten worden geboord en daarna vinden alle plankjes weer keurig een plekje.