info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.

(Klik op de foto om het fotoalbum van de maand september te openen)

Donderdag 1 september 2011: Sharon Nature Park (vlakbij Bundaberg), afgelegd 140 km (pos 24.53.01S 152.14.34E)

Een reisdag vandaag, we willen zo dicht mogelijk overnachten bij Bundaberg, want daar stoppen Ton en Bineke morgen op de trein naar Brisbane en dan is het vliegen terug naar Nederland. We stoppen eerst in Agnes Water, een toeristisch dorp vlak bij de Town of 1770. We doen boodschappen, lekkere spullen voor het galgenmaal. En daarna toeren we verder. Het is niet zo ver vandaag.

We vinden een leuke camping plek op 15 km afstand van Bundaberg. Tijd voor een hapje en een drankje. De tassen komen tevoorschijn, we zijn alle spullen gebleven in Tweetie, maar alles wordt weer terug gevonden. Alle hoeken en gaten van Tweetie zijn goed gebruikt, dus overal komen spullen vandaag. Er is nog tijd voor een bioscoop vanavond. we zien de film Angels and Demons van Dan Brown en dan is het toch echt bedtijd.

Vrijdag 2 september 2011: Sharon Nature Park, afgelegd 31 km (pos 24.53.01S 152.14.34E)

De spullen worden ingepakt, de tent wordt voorlopig voor de laatste keer opgeborgen en alles

vindt weer een plaatsje. We tuffen naar Bundaberg, en een half uurtje later staan we op het

station. De trein heeft vertraging, dus we hebben alle tijd voor een bakkie koffie. En dan is het

toch echt zover, de trein komt er aan, de koffers worden ingeladen, met een zoen, knuffel en een

zwaai nemen we na 7 weken afscheid van Ton en Bineke. Jammer dat ze vertrekken, maar

helaas de tijd gaat door. ,

Wij duiken een internet café in, hoog tijd om onze mail binnen te halen en de website weer eens

bij te werken, we zitten zo lang in het internet café dat van onze plannen om de rum distillery

te bezoeken, helemaal niets terecht komt. Morgen dan maar.

We gaan weer terug naar de voor ons bekende camping, Sharon Nature Park.

Zaterdag 3 september 2011: Petrie Park, afgelged 164 km (pos 25.42.52S 152.34.37E)

Vandaag gaan we echt naar de rum distillery in Bundaberg. De rum distillery staat naast de sugar mill, van de melasse (en rest produkt van de suikerriet) wordt de rum gemaakt. We krijgen een rondleiding door de fabriek en snuiven de geur van de rum op. De rum wordt bewaard in vaten met een inhoud van 75000 liter! En er staan nogal wat vaten op het terrein. Natuurlijk mogen we proeven aan het eind van de rondleiding. En dat doen we, we vinden de rum likeur het lekkerst. Het is echter lunchtijd en we moeten nog rijden. Dus eigenlijk is drinken taboe. Maar daar weten we wel wat op. We halen de drankjes op en gieten deze over in een flesje. (is dit echt typisch nederlands?!). We hebben in ieder geval vanavond een lekker likeurtje bij de koffie.

We willen richting Fraser Island, een eiland dat erg mooi moet zijn, regenwouden en zandduinen. Fraser Island staat dan ook op de unesco wereld erfgoed lijst. Fraser Island is genoemd naar het kapitein Fraser en zijn vrouw. Zij hebben hier schipbreuk geleden in 1836, de kapitein is verdronken maar zijn vrouw is gered door de aboriginals op het eiland.

Het is nog ver naar het eiland, dat gaan we vandaag niet halen. We komen terecht bij het plaatsje Tiaro en daar vinden we een leuke kampeerplek aan de rivier. Hier blijven we overnachten, morgen is er weer een dag.

Zondag 4 september 2011: MV Sarawak Campground, Inskip Point, afgelegd 154 km (pos 25.48.59S 153.03.60E)

Even na achten zitten we weer in Tweetie, dit keer komen we dan echt bij Fraser Island terecht. We hebben een koffie stop in Poona Beach, aan de overkant van het water zien we Fraser Island liggen. Het is laag water, we vragen ons af of we hier langs kunnen met Dalwhinnie. Goed opletten met het tijd, volgens jaar gaan we dat maar eens proberen.

Na de koffie gaan we verder en uiteindelijk komen we terecht bij Inskip Point, hiervandaan kun je met een veerboot naar Fraser Island, slechts 15 minuten varen. Als voetganger, of met je auto. Erg moeten alleen 4 wheel drives komen op Fraser Island, dus met Tweetie is geen optie. We gaan eens even kijken bij de veerboot, de auto rijden op het strand, de veerboot vaart tot op het strand, laadklep open en de auto's rijden er op. Een vreemd gezicht hoor, auto's die rijden op het strand. We willen eerst te voet oversteken, maar lopend op Fraser Island kom je niet ver, Fraser Island is 126 km lang, en we zien nu de zuidpunt. Dus we zien ervan af om over te steken. Het strand aan de kant van de geul ziet er hetzelfde uit als het strand aan de overkant. We proberen Fraser Island te verkennen met de Dalwhinnie ergens halverwege volgend jaar.

We gaan hier kamperen, je kampeert bijna op het strand met uitzicht op zee. Fantastisch uitzicht heb je hier. Welkom in het paradijs!

Maandag 5 september 2011: Brisbane, Rivergate marina , afgelegd 319 km

De Dalwhinnie roept, we besluiten om vandaag in één ruk naar Brisbane te gaan. Wel via een toeristische route, via Noosa Heads en langs de kust met uitzicht op zee rijden we naar het zuiden. Het wordt steeds drukker en uiteindelijk rijden we van boulevard naar boulevard. Welkom terug in de 'beschaafde' wereld, de wereld van de outback lijkt wel heel ver achter ons.

Het laatste stuk rijden we over de highway, vier baans. Wat een auto's. En dan ......daar zien we onze lady. Ze ligt er goed bij, net zo als toen we haar vier maanden geleden achter hebben gelaten. Toch wel erg fijn om weer voor een week aan boord te leven. En wat een ruimte en luxe vergeleken met Tweetie, stroom, warm water en een ruim bed. Onze eerste rondtrip zit er op, we hebben een fijne tijd gehad, 20000 km afgelegd. Eind oktober begint de tweede rondtrip. We zijn benieuwd wat ons dat gaat brengen.

Nu eerst de Dalwhinnie schoonmaken, en Tweetie uitmesten en dan een maandje naar Nederland.