info@fransenlucia.nl

Dinsdag 5 augustus 2008
07.30 uur UTC; positie 43.22N 8.23W
afgelegd 508 mijl

Ola! Nos arrivamos en la ciudad Coruña! Somos en España!
We zijn vanochtend aangekomen in La Coruña om half tien locale tijd. We hebben 508 mijl afgelegd in 96 uur. Niet slecht.
Nadat we gisteren nog even hadden geprobeerd te zeilen, hebben we weer de motor aangezet. Er stond bijna geen wind, en tot hier hebben we de motor aangehad. Helaas, maar wel relaxed. Midden op zee, hadden we de radio aan met de CD van Marco Borsato, Concert in Rosso, volume op vol. Fantastisch!
We hebben een heerlijke nacht gehad, helder en heel veel sterren, nog een klein stukje maan want het is eerste kwartier. Al van verre konden we de lichtjes aan de Spaanse kust zien, en weldra zie je dan ook de vuurtoren. Er staan er hier heel erg veel aan de kust.
Bij aankomst is het bewolkt, maar al gauw klaart het op. En nu om twaalf uur vanochtend schijnt de zon en het is al erg warm, ver in de twintig graden, zo warm hebben we het nog niet gehad tijdens onze reis. Gauw de korte broek aan.  Als eerste in Spanje zie ik een blote man, onze buren (Russen) staan lekker buiten te douchen in hun nakie! Goed begin in Spanje. We zien meer buitenlanders, de eerste buitenlandse boot die we tegenkomen zijn Nederlanders! En in heel Ierland hebben we geen Nederlander ontmoet.
We vieren onze aankomst met champagne, we drinken meer dan één fles leeg, dus we zijn aardig aangeschoten. De dag zal verder wel niet meer zo produktief zijn.
Voorlopig is dit het laatste berichtje in het oceaanlogboek. We zullen gauw ons normale logboek weer bijwerken.

Maandag 4 augustus 2008
18.00 uur UTC; positie 44.35N 8.18W
afgelegd 432 mijl; nog te gaan 68 mijl

Wat een verschil met gisteren, ging het gisteren nogal onstuimig, vandaag was het zeer aangenaam. Nadat we vanochtend de motor hadden gestart omdat de wind weg viel heeft de motor bijna de gehele dag gedraaid. Bijna geen wind, we hebben het nog even geprobeerd vanmiddag maar we hadden zo weinig voortgang, ongeveer 2 tot 3 knopen snelheid dat we na twee uurtjes toch maar weer de motor aan hebben gezet. En deze staat nog steeds aan.
De zee was op een gegeven moment een spiegel, er stond nog een beetje een lange trage deining, het leek soms wel een massa olie in plaats van water.
Aan het eind van de middag hebben we weer dolfijnen gezien, dit keer hebben we geprobeerd ze te fotograferen en te filmen, alleen dolfijnen staan niet op commando klaar om te springen. Dus even afwachten wat het fotoresultaat is geworden. En we zijn zowaar een andere zeilboot gepasseerd, Fransen. Het leek ook of ze op weg waren naar Frankrijk. We hebben geen contact met ze gezocht.
Nog een nacht te gaan, waarschijnlijk komen we morgen rond de middag aan in La Coruna, als we zo door kunnen gaan met deze koers en deze snelheid.

Maandag 4 augustus 2008
07.00 uur UTC; positie 45.28N 7.52W
afgelegd 371 mijl; nog te gaan 129 mijl

We hadden gisteravond nog niet de kluiver verder ingerold of de wind nam nog iets meer toe. Goed dat we dat gedaan hebben. We varen onder gereefd grootzeil en een klein puntje kluiver. Wind nog steeds SW 25 knopen.
We hebben het druk, er komt veel vracht verkeer voorbij. Dus goed opletten. Soms roepen we een coaster op, om te vragen of hij zijn koers ietsje verlegd, soms worden wij opgeroepen. Ze zijn allemaal erg vriendelijk. We maken een praatje met één van de coaster, hij wenst ons een goede vaart en roept voorzichtig te zijn, er staat een stevige wind. Vertel ons wat, de wind en met name de richting, zijn we een beetje zat. Het is ongemakkelijk aan boord. Hij vertelt ook dat hij ons goed op de radar ziet al vanaf 8 mijl. Erg geruststellend.
Tot ongeveer middernacht blijft het sterke wind, de wordt-ie acceptabel tussen de 15 en 20 knopen. En gaat ook iets ruimen. Om in zeilersjargon te spreken we pakken langzamerhand weer wat hoogte.
Tegen de ochtend is de wind onder de 10 knopen, we maken bijna geen voortgang. Dan maar de motor aan, kunnen we gelijk stroom draaien. En de motor draait nog steeds.
We hebben net ons avondeten op, als ontbijt. Bruine bonen soep, het smaakt heerlijk. Gisteravond was het namelijk niet echt aangenaam om eten te maken, dus vandaar.
Alles is goed aan boord. We tellen de mijlen af.

Zondag 3 augustus 2008
18.00 uur UTC; positie 46.24N 7.31W
afgelegd 308 mijl; nog te gaan 192 mijl

De hele ochtend is het bewolkt en mistig, dikke vette mist. In de loop van de middag komt er een zonnetje. De wind neemt ook toe, SW 25 knopen. We wachten nog steeds op de noorden wind zoals de voorspelling ons beloven. Geduld hebben maar.
We zijn wat grotere jongens gepasseerd, één coaster heb ik opgeroepen en hij heeft zijn koers voor ons verlegd. Heel vriendelijk.
In de verte zien we een paar keer fonteinen van walvisachtigen, de beesten zien we zelf niet. Wel zien we regelmatig dolfijnen.
Ons tuigage is noodgedwongen veranderd. We zeilen nu met gereefd grootzeil en behoorlijk gereefd kluiver. De fok heeft namelijk losgelaten van de ophanging, of het de harpsluiting is of iets anders kunnen we niet zien. We konden de fok nog inrollen, en die hebben we stevig ingesnoerd. In La Coruna maar eens kijken wat er aan de hand is.
Het leven aan boord is wat ongemakkelijk door de helling en doordat we aan-de-wind zeilen, maar alles is goed. We maken goede voortgang.

Zondag 3 augustus 2008
07.00 uur UTC; positie 47.31N 8.06W
afgelegd 244 mijl; nog te gaan 256 mijl

We hebben een rustige nacht gehad. Een donkere nacht, geen maan en geen sterren. De wind zit nog steeds in het zuidwesten en varieert van 20 knopen tot 10 knopen. Nu is de wind weer iets toegenomen tot ongeveer 16 knopen uit het zuidwesten. We hebben beiden goed kunnen slapen en zijn vanochtend lekker uitgerust.
Er is weinig scheepvaart, af en toe een grote coaster. En we zijn opgeroepen door een vissersboot, die vroeg of wij ook een vissersboot waren. Hij was bezorgd dat we in zijn sleeplijnen terecht komen.
De zon zien we niet opkomen, het is mistig, een dikke vette mist, zodat het zelfs miezert, drizzle zoals de Engelsen zeggen. We hebben de radar standby.
Op dit moment zit de helft erop en kunnen we gaan aftellen.

Zaterdag 2 augustus 2008
19.00 uur UTC; positie 48.27N 8.19W
afgelegd 192 mijl; nog te gaan 308 mijl

Het gaat goed aan boord, we maken nog steeds een behoorlijke hellingshoek over bakboord wat het enigszins ongemakkelijk maakt. Maar verder gaat het goed. Helaas kunnen we onze koers niet houden, we zitten nu ter hoogte van het Franse Brest maar eigenlijk 35 mijl te ver naar het oosten. We proberen zo hoog mogelijk te varen, maar het moet nog wel enigszins aangenaam zijn.
De wind komt uit het SW nu tussen 15 en 20 knopen. We hebben net de kluiver ingedraaid en vannacht zeilen we onder gereefd grootzeil en fok. Dat slaapt wat geriefelijker.
Vandaag was de gehele dag erg bewolkt, we hebben de zon niet meer gezien na zonsopkomst.
Wel hebben we vandaag nog een paar keer dolfijnen gezien rondom de boot.
Voor de rest draaien we trouw onze wachtjes van drie uur op drie uur af.

Zaterdag 2 augustus 2008
07.00 uur UTC; positie 49.33N 9.03W
afgelegd 120 mijl; nog te gaan 380 mijl

We zijn ter hoogte van Isle of Scillies, zuid west Engeland. We hebben een goede nacht gehad, de wind is ietsje afgenomen waardoor we minder overhellen naar bakboord. Dit is wel zo prettig met slapen. In zeilersjargon, we hebben een beetje hoogte kunnen terugwinnen, af en toe konden we 190 graden koersen en we moeten 175 graden.
Het is een rustige nacht, erg donker en bewolkt. Geen ster te zien en ook de maan laat zich niet zien, het is laatste kwartier van de maan, dus als we hem al zouden zien dan was het een klein sikkeltje.
Ook bijna geen scheepvaart te zien, slechts drie vissersboten en die kunnen je bezig houden. Dat gaat als volgt: van verre zie je de vissersboot al vanwege zijn enorme hoeveelheid aan licht. Eerst aan bakboord, dan aan stuurboord en dan pal op de kop. Het lijkt wel of er een magneet in zit. Kan ik passeren aan stuurboord? Of toch aan bakboord? Hè nee hè het lijkt wel rampkoers, ik moet ingrijpen. Nou toch maar even wachten. En op het moment dat je wilt ingrijpen verandert ineens de vissersboot van koers en gaat keurig voor je langs. Hè hè gepasseerd, daar heb ik geen last meer van. Nou vergeet het maar, op dat moment verandert-ie weer van koers en komt recht op je af. En dan begint het hele spel opnieuw. Kortom je bent er uren zoet mee.
Ondertussen is de zon opgekomen, het is zonnig weer en ongeveer 19 graden. We zijn allebei wakker, ik had wacht en Frans is net wakker geworden en wast zich. We gaan eerst samen een broodje eten.

Vrijdag 1 augustus 2008
19.00 uur UTC; positie 50.30N 9.04W

Om acht uur (UTC) maken we los van onze boei in Schull, we vertrekken voor onze overtocht naar La Coruna; 500 mijl te varen. Op dit moment hebben we er elf uur op zitten en we hebben 62 mijl afgelegd. Nog 438 mijlen te gaan.
We vertrekken rustig, gereefd grootzeil en de fok. Later zetten we de kluiver bij. Op dit moment hebben we de kluiver half ingerold, fok staat bij en een gereefd grootzeil. Het is zonnig weer als we vertrekken, wind uit het zuid westen ongeveer 15 knopen. In de loop van de middag wordt het bewolkt en krijgen we een beetje regen over ons heen. Maar daarna klaart het weer op. Het wordt een mooie zonsondergang, maar dat ziet Frans want dan lig ik in mijn bedje.
De dag bestaat uit blokken van drie uur op en drie uur af. We doen nog niet veel, draaien onze wachten, maken eten, navigeren en halen onze weerberichtjes binnen.
We kunnen helaas onze koers niet houden, we varen 150 graden maar zouden 175 moeten varen. Nou we hebben nog tijd genoeg om dat te herstellen. Wellicht draait de wind wat naar het noordwesten.
Er is weinig scheepvaart, vanochtend hebben we één groot cruisschip gezien. We zien wel met grote regelmatig dolfijnen rondom onze boot! Fantastisch.
De boot helt over naar bakboord, dat is handig met eten koken, want de keuken ligt aan bakboord, maar minder handig als je naar het toilet moet want dat ligt aan stuurboord. Moet je je tandenborstel hebben, dan gauw op een kiertje het kastdeurtje open, hand erin, tandenborstel eruit halen en deurtje dicht. Anders heb je grote kans dat er meer dan alleen je tandenborstel naar buiten komt zetten.
Maar alles is goed aan boord, we raken langzamerhand gewend en gestaag tikt onze lady de mijlen weg.