info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Portugal naar Madeira: 30 september - 3 oktober 2008
 
Vrijdag 3 oktober 2008: aankomst in Porto Santo (één van de eilanden van Madeira archipel)!
23.15 uur UTC; positie 33.03N 16.18W
afgelegd 505 mijl in 83 uur
We hebben, na het akkevietje met de klap gijp, een goede rustige dag en avond gehad. Geen scheepvaart verkeer gezien. De hele ochtend is het bewolkt geweest en af en toe een regenbui. Het waait stevig, rond de 20 knopen. Pas in de loop van de middag wordt het weer beter, maar het blijft stevig waaien.
Om half acht is het land in zicht. We zien Porto Santo. Toch wel heel bijzonder, vaar je midden op de grote oceaan en dan opeens een klein eilandje en dat op eigen kiel. We zijn tevreden, ondanks dat het een reis met ongemakken is geweest.
We hebben contact met de Feeks, en zij loodsen ons naar binnen. Ze staan ons op te wachten, en geven aanwijzingen via de marifoon, toch wel handig om zo iemand te hebben als je met donker binnenkomt.
Nu eerst een beetje de rommel opruimen, en borrel op de goede aankomst, en morgen zien we wel verder.

Vrijdag 3 oktober 2008
11.00 uur UTC; positie 33.36N 15.18W
afgelegd 430 mijl; nog te gaan 58 mijl

We hebben een goede rustige nacht gehad. Op de fok en het grootzeil. De wind nam iets toe, dus we maakten goede voortgang. Het venijn zit hem echter in de staart. Na een lekker ontbijtje, roereieren, hebben we een klap gijp gekregen. Door de enorme rollers kwam de wind ineen keer in de verkeer kant van het grootzeil waardoor de giek naar de andere kant klapte. Het blok van de grootschoot is uit de rail geschoten, door de stopper heen. Wat een kracht. Ik sliep, dus Frans riep mij naar buiten, om de boel te herstellen. We hebben wel wat schade, maar dat valt gelukkig mee. Het grootzeil hebben we ingerold en we varen nu op de fok en hebben de motor bij. We rollen wel enorm, dus we laveren maar een beetje voor de wind.
We hebben net contact gehad met de Feeks, zij liggen nog 20 mijl voor op ons, en komen waarschijnlijk net met schemering aan, wij zullen in het donker aankomen. Via de marifoon hebben we contact gehad met de Luna, zij zeilen niet meer, maar doen de rest op de motor, vanwege de voor-de-windse koers. De Duende, ook een vertrekker 2008, luisterde mee. Ik heb vervolgens contact met hun gezocht. Er komen nog vier Nederlandse boten achter ons aan, allemaal vertrokken uit Cascais, allemaal eindbestemming Porto Santo. Het wordt daar lekker druk met de Nederlandse boten.

Donderdag 2 oktober 2008
23.00 uur UTC; positie 34.09N 14.04W
afgelegd 353 mijl; nog te gaan 110 mijl

We hebben een goede rustige dag gehad. Wat we zoal doen? Afwassen, eten koken, weerkaartjes binnenhalen, mailtje sturen naar onze website, radio contact met de Kaat en de Feeks, boek lezen (tenminste Frans want ik heb daar geen zin in), slapen en wacht lopen.
Er is weinig scheepvaart verkeer, we hebben twee containerschepen gezien en het zeilboot, waar ik eerder over schreef, is ons genaderd. Het zijn Denen, met het schip Luna. Ze hebben geen navtex en geen korte golf zender, dus zijn verstoken van weerberichten. Je moet maar lef hebben.  Ik heb beloofd ze vanavond nog even op te roepen, maar de laatste weersinformatie. Wij lopen ondertussen weer uit op de Luna, omdat we nu meer zeil op hebben dan zij. Ze hebben zeil geminderd voor de nacht.
Wij zeilen nog steeds op de fok en het grootzeil. De wind is onveranderd, NE 10 tot 15 knopen, we hebben nog steeds ruime wind, koers 240 graden. Omdat de giek zo enorm klapperde, hebben we die vastgezet met een bulletalie, drie pogingen. De eerste twee keren knapte de touwtjes waarmee de bulletalie was bevestigd, nu zit er een haak (ik kom even niet op het juiste woord, het is een beetje laat moet je maar denken) tussen. En gaat niet meer los. Het is een stuk rustiger zeilen nu.
Vandaag stond er een pizza op het menu, lekker. Een beetje van maggi en een beetje van mezelf.... aanvullen met verse kaas, tomaat, tomatenpuree en room. En dan hup in de oven. Lekker smikkelen.
We gaan nu de derde nacht in. Frans ligt lekker in zijn bedje te slapen. Tijdens zijn wacht heeft het ankertoplicht het definitief begeven, nadat de driekleur het ook al niet meer deed. Nu zeilen we dus met de navigatie verlichting aan. Voor de niet zeilers: navigatie verlichting (rood bakboord licht, groen stuurboordlicht, een wit licht halverwege de mast en een wit licht achterop de boot) gebruiken we als we op de motor varen, een wit ankerlicht op de top van de mast gebruiken we als we voor anker liggen en de driekleur (een licht in de top van de mast, groen, rood en wit, afhankelijk van welke kant je onze boot benaderd) gebruiken we als we zeilen. Tja dat wordt Frans in de mast hijsen, om de lampjes te vervangen.
Ik ga nu eerst de Luna oproepen.

Donderdag 2 oktober 2008
11.00 uur UTC; positie 34.44N 12.58W
afgelegd 283 mijl; nog te gaan 180 mijl
We hebben een rustige nacht gehad. Niemand is uit bed gevallen en geen zeilen die naar beneden komen. Gelukkig maar. We hebben het grootzeil ondertussen helemaal uit, en zeilen nu dus op volledig grootzeil en fok. De wind is vrij constant, tussen de 10 en 15 knopen uit het Noord Oosten.
Er is zeer weinig scheepvaart verkeer, Frans moest uitwijken voor één container schip en er is ondertussen een ander zeilscheepje aan de horizon gekomen. Dat is alles. Rustig dus.
Onze lady schommelt nog steeds hevig, maar het went. Ook het wachtlopen went, drie uur op en drie uur vrijaf. Vooral dat laatste is natuurlijk lekker, kun je doen en laten wat je wilt.
Het is vandaag een bewolkte dag, geen zon nog gezien, behalve de zonsopkomst.

Woensdag 1 oktober 2008
23.00 uur UTC; positie 35.13N 11.54W
afgelegd 220 mijl; nog te gaan 243 mijl
We zeilen nog steeds, alleen de zeilvoering is ongewenst veranderd. Direct nadat ik een mailtje had verstuurd naar onze website en het weerbericht had binnengehaald hoorde ik een ander geluid. En direct daarop, je kunt het niet afkijken, komt de kluiver naar beneden. Razendsnel, glijdt-ie uit de rol installatie en voordat we het weten drijft ie in het water. Gelukkig zit de kluiver nog aan het andere eind vast. En dan ligt er 50m2 doek in het water, een behoorlijke klus omdat op een zeilend en schommelend schip naar binnen te halen. We sjorren en sjorren en uiteindelijk ligt de kluiver op het dek. Het keukenluik gaat open en hup de kluiver naar binnen. Je kunt je kont niet keren in de keuken. Het is er lekker vol. We zijn nog net op tijd om aan te haken via de SSB bij het radio contact met de Kaat en met de Feeks. De Feeks zeilt ongeveer 15 mijl voor ons, de Kaat zit al veel zuidelijker. Geweldig zoals je met elkaar kunt praten, zonder elkaar te zien. Ook zij hebben behoorlijk last van de deining.
Na het radio contact moet de kluiver opgevouwen worden, dat lijkt simpel. Maar is het niet, 50m2 meter in een kleine ruimte opvouwen, zo goed en zo kwaad lukt het en nu ligt de kluiver redelijk opgerold onder de kaartentafel. Het is hetzelfde euvel als met de fok. En we hebben alles nog gecontroleerd in La Coruña, Hadden we toen maar gelijk de ring vervangen, maar ja hadden.....
We gaan nu ongeveer 1 tot 1.5 knoop minder snel, want we hebben dus de fok bijstaan. Waarschijnlijk een nacht langer varen op zee, het is niet anders.
Verder is alles goed aan boord, we raken langzaam gewend aan de deining en zijn in staat om te koken. Chili con carne staat er op het menu. Het smaakt ons goed, en dat is een goed teken.
Om 18:00 uur UTC hebben we weer contact met onze medezeilers, maar de verbinding is dit keer slecht dus we houden het kort. Ondertussen varen we de tweede nacht in. De wind neemt iets af en het is enigszins bewolkt, maar nog steeds een aangename temperatuur van 20 graden. Onze koers is 230 graden. Bijna op de helft.

Woensdag 1 oktober 2008
11.00 uur UTC; positie 35.50N 10.50W
afgelegd 156 mijl; nog te gaan 307 mijl
Vannacht is de wind gekomen. Noordenwind, ongeveer 15 knopen, zoals voorspeld. Rond enen als ik de wacht overdraag aan Frans, kan de motor uit. We zeilen met gereefd grootzeil, kluiver en fok. We gaan als een speer, soms is de boot snelheid boven de 8 knopen. Als ik drie uur later de wacht weer van Frans overneem, draaien we het fokje in. Ik vaar liever met wat minder zeil, en we gaan toch snel genoeg. Het is aardedonker, nieuwe maan. We moeten wennen aan de lange nachten, de zon gaat 's avonds tegen half acht onder en komt 's ochtend op rond half acht.
Bij het ochtendgloren zie ik hoe de golven zijn toegenomen. Af en toe maken we flinke rollers. En dan opeens, boem. Frans is uit zijn bed gerold, en ligt verbaasd op de grond met deken en al. We maken een schuiver. Ik moet hartelijk lachen. Maar wordt gestraft. Wanneer ik slaap overkomt mij hetzelfde. Ik kan jullie vertellen, het is heel vreemd als je midden in je slaap ineens met een behoorlijke snelheid van bed schuift. Al schuivende wordt je wakker en beland je op de grond. Gelukkig is tussen het bedje, we slapen achterin, en de grond maar iets van 30 tot 40 cm.
Het is onrustig aan boord, niet vanwege de wind. We varen in zeilerstermen, iets ruimer dan halve wind, de wind komt aan stuurboord in en we varen ongeveer 240 graden. Dus dat is prima, alleen er staat een vervelende zeegang en dat maakt het leven een boord ietsje moeilijker.
Het is anders weer stralend weer, de zon schijnt volop en we kunnen weer buiten zitten in onze korte broek en dat midden op de oceaan.

Dinsdag 30 september 2008
23.00 uur UTC; positie 36.28N 9.25W
afgelegd 74 mijl; nog te gaan 395 mijl
Vandaag vertrekken we naar Porto Santo. Eén van de eilanden van de Madeira groep. De laatste verse boodschappen worden gehaald, het bedje achterin wordt ingericht, de grabbag wordt gevuld, we zijn klaar om te vertrekken. Even na tienen (UTC) gaan de trossen los. Het is een prachtige dag, volop zon. De voorspellingen zijn dat we noord tot noordoosten wind krijgen, ongeveer 15 knopen. Die komen helaas voorlopig niet uit. Er is bijna geen wind, de wind komt uit het zuiden, draait langzaam naar het westen. En is een knoop of 5. We varen op de motor, en tot nu toe hebben we de hele tijd op de motor gevaren. Gelukkig doet de stuurautomaat het weer (even afkloppen), geen idee wat er mee aan de hand is. Maar voorlopig zijn we zeer tevreden.
Het laatste uur neemt de wind langzaam toe, dus hopelijk kunnen we zo zeilen.
Frans ligt lekker te slapen en ik heb wacht, nog twee uurtjes en dan wisselen we weer. Het is een donkere nacht, met een prachtige sterrenhemel. Nieuwe maan. En nu weinig scheepvaart. We zijn schepen gepasseerd, waarschijnlijk kwamen deze van de Afrikaanse kust, varend richting Europa.
Vanmiddag zijn we enorme school dolfijnen tegen gekomen, ik schat wel 30 stuks. Spelen, springen, een fantastisch gezicht.
Om twaalf uur (UTC) roepen we de Kaat op via de SSB. Tot onze verrassing luistert de Feeks ook mee. Ze varen ongeveer een mijl of 15 voor ons, ook richting Porto Santo. De Kaat is onderweg naar Lanzarote. Ze zijn een beetje zeeziek.
We hebben geen last, totdat we vanmiddag beginnen met koken. Iets te optimistisch dus. We moeten nog een beetje inslingeren. Ondertussen raken we aardig gewend, want onze lady schommelt hevig op de deining. Binnen is het nog 24 graden, buiten 20 graden. Het blijkt lekker warm.
world.gif
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
Logboek 2016
LOGBOEK
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -