Zaterdag 18 oktober 2008: aankomst Isla Graciosa, één van de Canarische
eilanden
08.00 uur UTC; positie 29.16N 13.37W
afgelegd 302 mijl (in 48 uur)
We zijn gearriveerd! Weer terug op Spaanse bodem. We hebben
een rustige nacht gehad, de wind viel steeds meer weg, zodat we de laatste 20 mijl de motor bij hebben staan. Het is een rustige heldere
nacht. Om twee uur 's nachts zijn we in de verte de lichtjes van Lanzarote. Heel langzaam worden de contouren van Lanzarote en Islas
Graciosa zichtbaar. Even na achten komt de zon op, en precies met licht komen we aan. Perfecte timing.
We willen ankeren in Bahía Francisca,
maar dit ligt overvol. We gaan een stukkie verder. En even voor achten gooien we het anker uit in Bahía del Salado. Het is heel helder
water, we ankeren op 7 meter diepte en we kunnen het anker zien liggen.
We hebben een zeer prettige oversteek gehad, als dit een generale
is voor de grote oversteek, dan doen we het daarvoor.
Vrijdag 17 oktober 2008
23.00 uur UTC; positie 29.44N 14.03W
afgelegd 258 mijl;
nog te gaan 40 mijl
Wie denkt dat we overdag weinig te doen hebben, helemaal mis. Vandaag zijn we druk. Nadat ik om elf uur wakker
wordt, gaat Frans aan de slag met zijn 'favoriete' onderdeel, de wierpot. Onze zwakke broeder aan boord. We hadden gisteren al geconstateerd
dat er geen koelwater meer kwam toen we de motor draaiden. Dus een klusje. Maar we zeilden lekker, en hadden nog geen zin in klussen.
Vandaag moet het er van komen, we moeten stroom draaien. Frans begint om elf uur. Impeller wordt gecheckt en die is oké, de waterpomp
wordt gecheckt en die is ook oké. Dus het is de wierpot, waarschijnlijk wordt er ergens lucht gezogen alleen je kunt het niet zien.
Heel vreemd. De wierpot wordt schoongemaakt, opnieuw gedicht en water erin. Afsluiter open, en water loopt gelijk weg. Dit hele proces
wordt drie keer herhaald. Frans is het helemaal zat. De wierpot moet eraf, we hebben nog een reserve aan boord en dan moet erop. Ondertussen
vaart de Dalwhinnie gestaag door en wordt er lekker in haar buikje geopereerd. Nadat de oude wierpot eraf is, komen we tot de ontdekking
dat de aan- en afvoer slangen niet dezelfde diameter hebben. Kreun, steun, mopperen.....(de rest kun je zelf invullen). Ik ben de
assistent, en geef alles noodzakelijke gereedschap aan en hou vast daar waar nodig. De oude wierpot er maar weer op.
Vullen met water
en wat denk je, dicht! Motor en zo waar er komt heldere koelwater naar buiten, helaas maar voor even en dan houdt het er weer mee
op. Blijkt de slang naar de motor eraf zijn gegaan. Je vraagt je af hoe dat kan, met slangenklemmen zo stevig vastgedraaid. Maar op
één of andere manier trilt het toch los. Heerlijk water op de bodem, kon er ook nog wel bij. Maar nadat de slang weer opnieuw stevig
aangedraaid is, draait de motor weer als een zonnetje en spuit het koelwater vrolijk naar buiten. We draaien een paar uurtjes stroom.
Ondertussen zijn we vier uur verder!
Buiten maar eerst even bijkomen en iets drinken. Dan halen we de waterstofzuiger te voorschijn
en halen het ergste water weg. We doen het wel goed, wanneer we aangekomen zijn.
In de loop van de middag gooien we het vis lijntje
uit. En ja hoor vlak voordat het donker wordt, BEET. Geen idee wat voor vis het is, niet zo'n joekel, een beschaafde qua grote. Een
beetje blauwachtige van kleur. We denken dat het een bonito is, maar weten het niet zeker. Morgen maar eens goed opzoeken in het boek.
We plaatsen de foto's wel op de website. Morgen eten we dus vis, vandaag hebben we het restant van de champignonsoep opgelepeld met
een lekkere aardappel tortilla. Het smaakt weer goed.
Eigenlijk hebben we een rustige zeildag en nacht toe nu toe. De zon heeft geschenen
de gehele dag, de bewolking is opgelost en ondertussen schijnt de maan schijnt, het is helder. We zeilen nog steeds op gereefd grootzeil
en kluiver. Snelheid is ongeveer 5 knopen Koers ongeveer 140 graden. Nog een paar mijltjes te gaan. We schatten in in de loop van
de ochtend aan te komen.
Vrijdag 17 oktober 2008
11.00 uur UTC; positie 30.36N 14.48W
afgelegd 186 mijl; nog te gaan 106 mijl
We hebben
een rustige nacht. De maan schijnt, het is helder. Tegen de ochtend neemt de bewolking toe. Overdag schijnt af en toe de zon, maar
er zijn flinke wolkenvelden. De wind is ietsje afgenomen, komt nog steeds uit het noord oosten. We zeilen nog steeds op gereefd grootzeil
en kluiver. Koers ongeveer 140 graden. Het gaat goed aan boord, we draaien rustig onze wachtjes en tikken de mijltjes af naar Isla
Graciosa.
Er is geen scheepvaartverkeer, alles is goed, verder is er weinig te melden.
Donderdag 16 oktober 2008
23.00 uur UTC; positie
31.30N 15.35W
afgelegd 108 mijl; nog te gaan 167 mijl
We zijn begonnen aan onze oversteek van Funchal (Madeira) naar Isla Graciosa.
Het meest oostelijke eilandje van de Canarische Eilanden. Vanochtend om 8 uur (UTC) zijn we vertrokken. We hebben even de motor aan
om uit de luwte van Madeira te komen, maar daarna kunnen de zeilen op. We varen op gereefd grootzeil en de kluiver. Het gaat als een
speer, we varen namelijk halve wind met een windje van 15 knopen. Ideaal. Onze koers is 140 graden en de wind komt uit het noord oosten.
We varen dus over stuurboord met de wind van bakboord in. Voor het slapen is dat erg handig, want onze bedjes liggen aan stuurboord
zijde. Dus daar vallen we dit keer niet uit.
Maar met het koken is het wat lastiger. De keuken is aan bakboord zijde. Dus dat was jongleren.
Maar het is uiteindelijk gelukt. We hebben heerlijke champignonsoep gegeten. En het blijft zelfs in de pan en in de soepkommen.
Dit
keer varen we alleen, geen medezeilers. De Kaat is al op Lanzarote en de Feeks is al op Tenerife. We zijn wel een zeilboot tegengekomen,
die hebben we ingehaald. Voor de rest is er geen scheepsvaart om ons heen. Erg rustig dus.
Het is net volle maan geweest, en het is
nu een heldere nacht met bijna geen bewolking. Erg licht dus buiten, we hebben zelfs schaduw van de maan. Een prachtig gezicht. Overdag
scheen de hele dag lekker het zonnetje. We mogen niet mopperen. Het is nu binnen 23 graden en buiten 22 graden. Heerlijk zeilweer
dus.