info@fransenlucia.nl

Zaterdag 6 december 2008
09.45 uur UTC; positie 16.45N 22.58W
afgelegd 862 mijl

We zijn er! We zijn in Afrika!
Vanochtend even na half tien UTC (er is twee uur tijdsverschil met Nederland) laten we het anker vallen in de baai van Palmeira op het eiland Sal. Dat heeft nog wat voeten in aarde, want de ketting is door al het zoute water behoorlijk vastgekoekt. Maar we liggen.  Bij aankomst zien we iemand uitbundig zwaaien, het is Dirk van de Narid. Leuk dat we die hier treffen. Het duurt maar even of Dirk en Anneke zitten bij ons aan boord. Ze drinken gezellig een glaasje champagne mee om onze behouden aankomst op de Kaap Verden te vieren. Gezellig! Vanavond vertrekken ze, het zal waarschijnlijk het Caribbisch gebied zijn als we elkaar weer treffen.
Frans en ik kijken elkaar aan, we hebben het toch maar gedaan! De oversteek naar de Kaap Verden in 6 dagen tijd! De laatste dag was een rustige dag, de wind en de golven zijn behoorlijk afgelopen. Relaxed, goed om te leven en te slapen aan boord. We varen op grootzeil en kluiver en lopen gemiddeld 6 knopen per uur. Het gaat lekker door. Het is een rustige nacht, zonder scheepvaart. 's Ochtends om even na zeven zie ik voor het eerst de Kaap Verden. Na een rondje over het dek, tellen we onze oogst. Want, aan het end van de foeke vangt met de vis. In plaats van zelf te vissen, komt de vis naar ons toe! Er liggen drie vliegende vissen op het dek, en twee kleine inktvisjes!
Het is erg druk in de baai, een boot of twintig liggen er zeker voor anker. We liggen op het randje van wat is toegestaan, er komt redelijk groot vrachtverkeer binnen aan de kade om te laden en te lossen en die gaan vlak achter ons langs, we zijn benieuwd of we hier mogen liggen of dat we moeten verkassen. We wachten maar af. Voorlopig gaan we lekker ontspannen en de omgeving verkennen.

Vrijdag 5 december 2008
12.00 uur UTC; positie 18.40N 22.08W
afgelegd 729 mijl; nog te gaan 126 mijl

Het is 's middags, Frans ligt te relaxen op de bank. We hebben net onze laatste twee sneetjes brood op zonder soep (het brood bakken stel ik wel uit tot we er zijn). De soep zat eerst in de bekers, toen waren de bekers nog half vol en bij de volgende onverwachte beweging van onze lady lag de soep op de vloer. Grrr! K...!
Dus broodjes zonder soep. Oké het is dus 's middags. Frans vraagt opeens aan mij: "Kun je mij ook ruiken?" Met andere woorden of we al stinken. Onze laatste douche was afgelopen zaterdag. Dit is volgens mij het teken om te gaan douchen. Dus hup de kleertjes uit, de badschuim en shampoo gepakt en we gaan douchen in de kuip die onze wastobbe wordt. Eerst mag de ene zich lekker inzepen en speelt de ander voor douche ondersteund door de fluitketel. En daarna is het andersom. Een uurtje later zijn we alletwee lekker schoon.
Het is de hele dag prachtig weer, de temperatuur loopt langzaam op en overdag is het nu 25 graden. We komen dichterbij. We vinden al dat het zicht slecht is maar vanochtend komen we erachter waardoor. De hele boot is bedekt met een rood laagje zand, woestijnzand uit de Sahara zit in de lucht!
's Avonds staat er kip op het menu, kip in een roerbakschotel á la Lucia met paprika, ui, spekjes en een aardappel. Het smaakt ons goed.
We draaien weer trouw onze wachtjes. En dan opeens, half één 's nachts, na drie dagen zowaar een vrachtschip en nog dichtbij ook. Van schrik maak ik Frans wakker. Het gaat goed en we grijpen niet in. Het is toch wonderbaarlijk, zo'n een grote blauwe plas en zo veel ruimte en dan binnen een halve mijl van elkaar passeer je een vrachtschip? Zou hij ons gezien hebben? Wij hem wel, het maakt ons in ieder geval weer alerter.
We zeilen de nacht op de kluiver, de wind is iets afgenomen en het waait nu tussen de 15 en 20 knopen uit het noord oosten. Nog steeds een koers tussen de 200 en 220 graden. Tegen de ochtend komt de wind onder de 15 knopen en bij het wisselen van de wacht, om 8 uur, zetten we het grootzeil bij. We gaan als een speer en de laatste vier uur leggen we 29 mijl af!
En het laatste nieuws....Sinterklaas is vanochtend vroeg langs gekomen. Hij heeft Frans een wijnkoeler en mij kerstballen gebracht!

Donderdag 4 december 2008
12.00 uur UTC; positie 20.37N 20.42W
afgelegd 576 mijl; nog te gaan 268 mijl

Weer een berichtje van ons vanaf de grote blauwe vlakte, zoals een medezeiler ons zojuist mailde. Gisteren nog niet geschreven dat de dagen eentonig worden, en ja hoor de dagen lijken op elkaar, zo op elkaar dat de dagen zoals vermeld in kopjes van deze berichtjes niet helemaal kloppen. Er had natuurlijk moeten staan woensdag 3 december en dinsdag 2 december. Maar dat zullen jullie wel begrepen hebben.

De dagen op deze grote blauwe vlakte worden inderdaad eentonig. Alleen maar water, water en nog eens water. We hebben al twee dagen geen schip of dolfijn of walvis gezien. We zeilen al twee dagen op de kluiver en aan de zeilvoering veranderen we niets. Hooguit aan de roerstand een beetje. Nog steeds dezelfde koers, tussen 200 en 220 graden. Nog steeds dezelfde wind uit het noordoosten. Dus we hebben het niet al te druk.
Afgelopen nacht heeft het stevig gewaaid, 20 tot 25 knopen. Alleen op de kluiver gaan we uren achter elkaar van meer dan 6 mijl. Het schiet lekker op. We schommelen hevig, dus alles beweegt en gaat tekeer. Niemand hoeft mij meer te vertellen dat je onvoldoende beweging krijgt aan boord, ik heb tenminste spierpijn in beide armen van het schommelen, vasthouden, vallen, opstaan, net op tijd vast grijpen, net mis grijpen..... Grrrr!
Gisteravond doe ik de afwas, door Frans gewaarschuwd, dus weinig water in de gootsteen. Nou het water blijft erin, maar als ik de pan wil opbergen in de kast, heb ik in plaats van 1 pan, plotseling 4 pannen in mijn handen! Jongleren met pannen, ik geef het je te doen.
We hebben inderdaad nasi gemaakt, acrobatiek achter het fornuis. Maar het is gelukt, de meeste ui, prei, vlees en rijst komt in de pan, slechts een kleine hoeveelheid verdwijnt links en rechts op de vloer. De laatste twee dagen eten we uit de pan, dat heeft twee voordelen. En je hebt minder afwas, en je hoeft minder vast te houden. Alleen de pan en je lepel. Als je je lepel even loslaat heb je grote kans dat-ie vervolgens op de grond ligt of aan je voorbij vliegt. Vastgrijpen!

Vanochtend zien we om kwart voor acht de zon opkomen en het belooft een mooie zonnige dag te worden. We kunnen zowaar buiten in de kuip in de zon zitten! Heerlijk. De wind neemt langzamerhand iets af, maar de zee is nog wel lekker onstuimig. Golven van drie meter doen onze lady behoorlijk slingeren, maar ze zeilt statig voort richting de Kaap Verden.

O ja met de vissen wordt het voorlopig niets. Wij zijn mooi weer vissers, het waait ons te hard en er staan te hoge golven. Dus maar even niet! Er komen vanzelf relaxte dagen en dan proberen we het gewoon opnieuw. En anders halen we toch een visje uit onze voorraad uit blik?

Dinsdag 3 december 2008
12.00 uur UTC; positie 22.49N 19.45W
afgelegd 424 mijl; nog te gaan 409 mijl

De vislijn is definitief uit het water, we hebben even geen zin om te vissen, misschien later. We zeilen de hele nacht en nog steeds op de kluiver, de wind is ongeveer 20 knopen uit het noordoosten. Koers 210 graden. We bijna de helft van de afstand afgelegd.
Doordat we op de kluiver zeilen, zonder grootzeil, schommelt onze lady behoorlijk. Het maakt het leven wat moeilijker aan boord, en een kastje open doen aan bakboord zijde, nou deze moet vliegensvlug weer dicht anders heb je de inhoud in je armen liggen.
Frans waste gisteravond af, uit voorzorg maar een klein beetje water in de gootsteen, maar tot twee keer toe ligt het water op de grond. Shit!!! Krijgt de vloer een extra dweilbeurt zullen we maar zeggen.
Het leven aan boord krijgt regelmaat en wordt eentonig, slapen, wacht houden, eten koken, eten, slapen, wacht houden, enz. We hebben nu bedacht dat we tijdens de nachtwacht naar de ipod luisteren om de tijd te verdrijven.
Het Afrikaans zonnetje laat op zich wachten. Het is al een paar dagen erg bewolkt en af en toe een spatje regen. In de nacht klaar het op, zodat we een fantastische sterrenhemel zien. Overdag ('s avonds trouwens ook) zitten we meestal binnen. Onze kuip krijgt regelmatig van de fijne buitjes water binnen en dan ben je in één keer zeiknat! Dus blijven we lekker binnen zitten, de temperatuur buiten is aangenaam zo rond de 20 graden, zowel overdag als 's nachts.
Er is geen scheepvaart verkeer, het bootje van gisteren is uit zicht verdwenen en daarna hebben we niets meer gespot.
Vanavond gaan we proberen nasi te maken, dat zal wel goochelen worden aan het fornuis. En, helaas, het brood raakt op. Vandaag hebben we nog, maar voor morgen niet meer. Er moet dus brood gebakken worden, maar daar heb ik nog niet zoveel trek in. Nog meer even uitstellen, crackers voldoen ook.

Maandag 2 december 2008
12.00 uur UTC; positie 24.48N 18.23W
afgelegd 279 mijl; nog te gaan 549 mijl

We hebben een goede tweede dag gehad, het is inderdaad spaghetti bolognese geworden. Helaas geen vis gevangen, tot vanochtend toe slepen we de vislijn achter ons aan, maar nada noppes. We halen de visdraad maar binnen. De wind is namelijk toegenomen. Sinds gisteren half twee zeilen we, op grootzeil, fok en kluiver. De grootzeil staat vast met een bulletalie en deze werkt goed. Geen geklapper van de giek. En geen kans op een klapgijp.
De wind neemt langzamerhand in de middag toe, tot een knoop of 15 uit het Noord Oosten. We varen ongeveer 210 graden. Dus een ruim bezeilde koers. Zo kunnen we de hele nacht doorvaren. Op dit moment is de wind tussen de 15 en 20 knopen. We hebben het grootzeil en de fok binnengehaald en varen nu alleen op de kluiver. We gaan nog steeds rapido, meer dan 6 mijl en dat alleen op de kluiver. Kun je nagaan hoe snel we voeren met het grootzeil er nog bij.
Vanochtend zien we achter ons nog een zeilbootje aan de horizon verschijnen, verder komen we geen scheepvaart tegen. Gisteren de hele dag opgevaren met een Franse boot, maar tegen de avond verdwijnt hij uit het zicht.
Alles is goed aan boord, de lady schommelt wel, maar we kunnen goed slapen en het eten koken gaat ook redelijk. Vanavond eten we worstjes met wortelsalade, eens kijken of dat lukt achter een schommelend fornuis.

Maandag 1 december 2008
12.00 uur UTC; positie 26.48N 17.12W
afgelegd 126 mijl; nog te gaan 674 mijl

We zijn vertrokken op weg naar de Kaap Verden, gisteren om tien met prachtig weer. Een heerlijk zonnetje begeleidt ons als we de haven verlaten. Helaas is er weinig wind, we hebben alle windrichtingen, uit het noorden, noordwesten en zelf uit het zuiden. Op dit moment is de wind noord oost, zoals voorspeld en heel weinig wind. We proberen af en toe te zeilen, maar maken dan heel weinig voortgang. Dus het grootste deel hebben we tot nu toe op de motor gevaren. Hopelijk komt vandaag de wind.
Vlak nadat we vertrekken komen we een enorme school dolfijnen tegen, een prachtig gezicht. Overal om ons heen steken vinnetjes boven water uit en af en toe springt er even om zich helemaal te laten zien.
We vermaken ons prima aan boord, alles is goed en gaat zijn gangetje. Aan het eind van de middag zingen we uit volle borst Sinterklaasliedjes in de kuip, en knabbelen lekker op pepernoten en strooigoed. Een warm kopje chocolade melk vonden we iets te veel van het goede. Het is namelijk lekker warm, ongeveer 22 graden. 's Avonds eten we een lekkere pizza, uit de oven. Lekker gemakkelijk, geen gedoe met koken en de motor draait toch, dus stroom genoeg.
Vannacht is de temperatuur niet onder de 20 graden geweest. We hebben een goede rustige nacht gehad. Ons vislijntje sleept al vanaf het begin achter ons aan, helaas nog steeds niet gevangen. Misschien later, anders wordt het vandaag spaghetti bolognese in plaats van verse vis.