info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Kaap Verden naar Barbados: 4 - 15 januari 2009
 
Maandag 19 januari 2009 ; 13.45 uur UTC; positie 13.05N 59.36W ; afgelegd 1924 mijl (volgens ons log, volgens de GPS is het 2107 mijl)
Dag 15
We zijn gearriveerd! Welcome in the Carieb. We hebben ons anker laten vallen om kwart voor tien (lokale tijd) in Carlisle Bay. Het is hier vijf uur eerder dan bij jullie in Nederland. We hebben ons keurig gemeld bij de havenautoriteiten, zoals vermeld in de pilot. We zijn langs geweest bij customs, bij health office en bij immigration. Alle papieren zijn ingevuld, en we hebben de stempels in onze paspoorten. De eerste vraag die ze stellen is hoe lang blijf je, wanneer vertrek je en wat is je volgende haven ? Geen idee, we hebben ons gericht op aankomen in Barbados en nog niet nagedacht over het vervolg, dus we vullen maar wat in.  Het is goed zo. Het kantoortje schommelt helemaal, tenminste dat is het gevoel dat we hebben. Zeebenen dus.
We gaan naar de anker plek, Keimpe en Ank staan al te zwaaien! Gezellig, we worden opgewacht. Nadat we goed vastliggen komen ze bij ons aan boord, en we drinken gezellig een glaasje (twee flessen) champagne op de behouden aankomst! Dat hebben we toch maar mooi gefikst! Het wordt gezellig, blub. Nog maar even wachten met zwemmen hier in het heldere water, de eerste schildpadden hebben we al gezien.
Gisteren weer een goede zeildag gehad, in de loop van de dag nam de wind iets af, maar dat mag de pret niet drukken. En dan worden we getrakteerd op een dolfijnenshow, Tot op heden geen dolfijn gezien, maar nu tientallen, ze spelen met onze boeg, een prachtig gezicht.
We zeilen de nacht lekker door, en tegen het ochtendgloren komt Barbados in zicht.
Nog een laatste keer de culinaire rubriek: het menu bestaat dit keer uit pasta met een romige tomatensaus met kaas en gehaktballetjes. Heerlijk. Voorlopige de laatste keer op een wiebelend schip, morgen liggen we rustig.
O ja, het beltegoed van ons spaans nummer is op, dus het heeft geen zin te bellen of te sms-en. We gaan eerst op zoek naar een nieuwe prepaid kaart. Voorlopig zijn we alleen bereikbaar via de email (voor ons een internet café dus).

Zondag 18 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 12.50N 57.24W ; afgelegd 1802 mijl; nog te gaan 131 mijl
Dag 14
Een heerlijke zeildag, Zeilen met een hoofdletter Z. 's Ochtends hebben we de zeilvoering aangepast, gereefd grootzeil weer aan bakboord en uitgeboomde kluiver aan stuurboord. De hele dag schijnt de zon, 's nachts een heldere hemel vol met sterren. En ik maar zoeken naar sterrenbeelden, ik ken er maar drie (nog wat te leren dus). Ik zie de maan opkomen. Ik heb genoten, lekker buiten zitten 's nachts in mijn T-shirtje, I-pod aan (muziek van Simon en Garfunkel).
Zo willen we nog wel een paar dagen zeilen, maar ja we willen ook wel aankomen. Het wordt ondertussen een beetje klam en vochtig binnen in de boot, tijd voor een schoonmaak actie. En ons afvalemmertje raakt ook aardig vol. Morgen verwachten we aan te komen.
Het was relaxen vandaag, en we hebben weer heerlijk uitgebreid gebadderd buiten in de kuip, met dit warme weer is dat wel lekker. Even het luie zweet afspoelen!
Voor de rest is er weinig te melden, onze boot houdt zich prima, de windvaan blijft maar sturen (wat een gemak) en we varen al uren ongeveer 6 mijl per uur. De afgelopen 24 uur hebben we 130 mijl afgelegd volgens ons log.
En voor de trouwe lezers onder ons, de vertrouwde culinaire rubriek: vandaag eten we asperge soep, met extra asperges (uit een potje), spekjes, ui en knoflook en daarbij zelfgebakken (nog warme) zoete broodjes met jam en boter. Een heerlijk maaltje!

Zaterdag 17 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 12.42N 54.49W ; afgelegd 1673 mijl; nog te gaan 282 mijl
Dag 13
We kijken elkaar aan en vragen ons af "Was dit nou een squall?" Als je in de pilot leest staat er bij een squall een hevige regen of onweersbui met heel veel wind. Nou de laatste dagen hebben we veel regen gehad, een doorlopend front af en toe en veel grijze luchten, dus dat valt vast niet onder de definitie. Maar afgelopen nacht in een keer een hevige regenbui, de constante wind neemt in een keer toe tot 30 knopen (windkracht 7) en 5 minuutjes later waait het nog maar een knoop of 10 (windkracht 3).
Eigenlijk was het de afgelopen dag erg goed weer, lekker zonnetje af en toe een beetje bewolkt en een lekkere stevige wind uit het oosten, 20 knopen (windkracht 5). We maken goede voortgang, onze lady ruikt haar stal, lijkt het soms wel.
We varen nog steeds met dezelfde zeilvoering als gisteren, we zullen daar binnenkort iets aan moeten doen want we gaan iets te zuidelijk en dan missen we Barbados en dat willen we niet, nietwaar? Afgelegd afgelopen dag 141 mijl.
We merken dat we dichterbij komen, het wordt steeds warmer (en we hebben ons eerste schip sinds vorige week maandag gezien!). Hebben we ooit geklaagd over de kou en regen in Schotland? Het lijkt lang geleden. Hier is het is nu heet, we lopen veel in adam en eva kostuum en het zweet gutst in straaltjes van je lijf naar beneden. We moeten maar gauw op jacht naar een bimini (zonnedek tent).
Tja, het wordt eentonig, maar veel meer valt er niet te vertellen. Badderen, we hebben contact met de Gaia (zij zijn gearriveerd en zitten aan de rumpunch!), eten koken, afwassen, weerkaartjes binnenhalen, enzo.
En nog even de culinaire rubriek! Vandaag staat op het menu de hollandse pot, worstjes met aardappel puree en rode kool. Omdat we op een wiebelend schip eten en koken, zijn we altijd voor een één-pans-gerecht. Tip van vandaag voor de zeilers onder ons: Heb je ooit geweten dat je rode kool en aardappel puree tegelijkertijd in één pan kunt klaarmaken?

Vrijdag 16 januari 2009; 12.00 uur UTC; positie 12.57N 52.12W ; afgelegd 1532 mijl; nog te gaan 434 mijl
Dag 12
Voor het eerst weer sinds een paar dagen een zonnige dag en een heldere nacht. Geen zeilwisselingen gedurende nacht, dus we hebben heerlijk kunnen slapen. De wind komt uit het oosten, 20 knopen (windkracht 5) en we speren door het water. De laatste uren 7 mijl per uur. Dat schiet lekker op zo. Echt passaat zeilen zoals dat heet, kluiver uitgeboomd aan bakboord en gereefd grootzeil aan stuurboord. Koers pal west.
Afgelopen 24 uur hebben we 131 mijl afgelegd volgens ons mechanische log. Deze geeft iets te weinig aan, volgens de GPS is de afgelegde afstand 148 mijl.
We hebben een goede dag gehad en weer de gewoonlijke dingetjes gedaan. Lekker badderen buiten in de kuip enzo. Het wordt langzamerhand steeds warmer (30 graden) en 's nachts koelt het weinig af, dus een verfrissende douche is wel lekker. We zitten dan in ons blootje in de kuip en met de fluitketel spoelen we ons af.
Er is weinig bijzonders gebeurd, dus weinig te melden. We tellen de mijltjes af en zoals het er nu naar uitziet schatten we in aanstaande maandag aan te komen.
We hebben beef shanghai (balletjes in saus met chinese mie) gegeten. Er hoort eigenlijk prei en taugé in, maar de groenteboer is iets te ver. Dus heb ik er maar een uitje in gedaan. Dat smaakte ook lekker.

Donderdag 15 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 13.02N 49.40W ; afgelegd 1401 mijl; nog te gaan 582 mijl
Dag 11
Het antwoord op de prijsvraag is binnen! Met dank aan Jan en Mieke, we hebben gelijk de cocktail opgeeist, we moeten nog wel een dag of vijf of zes wachten voordat we 'em kunnen nuttigen, maar wat in het vat zit.....
We hebben een k....nacht achter de rug. Bakken vol met water over ons heen gekregen en zeer druk gehad. Het begint al 's middags. De wind valt weg. Dan zit je een hele tijd met het zeil te pielen. We proberen het eerst nog over de andere boeg, maar ook geen succes. Dan maar het grootzeil wegdraaien. We zeilen op de kluiver, uitgeboomd aan stuurboord. Het grootzeil is nog niet weg, of de wind neemt in een keer toe, ruim 20 knopen (windkracht 5). Ondertussen was ik begonnen met een brood bakken, muffins maken en het avondeten (bruine bonensoep). Niet zo'n handige timing. Zo heb je weinig te doen, en zo is het alle hens aan dek.
Uiteindelijk, het is dan acht uur 's avonds, varen we met een gereefd grootzeil als steun en op de motor. De wind is helemaal weg. En paar uurtjes later, tijdens mijn wacht, houdt de stuurautomaat er mee op. Ik hoor het zeil klapperen, vreemd. Dus even checken, varen we pal zuid in plaats van west. Frans, helaas, moest uit zijn bed. Er moet geklust worden. Uiteindelijk blijkt er een koolstofborstel los te zitten (ik ben niet technisch, details aan Frans vragen) en dat is het euvel. Dit wordt weer vastgezet (Frans is toch wel echt een handyman!), en de stuurautomaat loopt weer als een trein. Gelukkig maar. Tegen de ochtend kunnen we weer zeilen, op gereefd grootzeil en met de fok, allebei aan stuurboord. De wind zit ondertussen in het zuid oosten. We varen ongeveer 250 graden en hebben de afgelopen 24 uur 118 mijl afgelegd.
Kortom, we hebben weinig nachtrust gehad vannacht.

Woensdag 14 januari 2009 ;12.00 uur UTC; positie 13.37N 47.32W ; afgelegd 1284 mijl; nog te gaan 707 mijl
Dag 10
Vreemd, van de Senang kregen we een mailtje dat de oversteek een eitje was en dat ze zeker doorgaan naar de Pacific, de Kaat stuurt een mailtje dat ze de oversteek toch wel erg zwaar vonden en dat ze niet naar de Pacific gaan. Beide gezinnen met kinderen. Hoe verschillend kan iemand de oversteek ervaren! Beiden zijn ongeveer dezelfde tijd vertrokken vanaf de Kaap Verden.
Wat mij betreft, ik zou het niet erg vinden als we er nu zijn. Het is toch wel erg lang, en even geen geschommel of lawaai zou ik wel prettig vinden. Maar ja even nog de kiesjes op elkaar voor het laatste stukkie(!). Ik had van te voren nooit ingeschat dat we zoveel regen over ons heen zouden krijgen (uit de boekjes halen we nu dat het regenseizoen tot december loopt, waarschijnlijk houdt het zich dit keer niet aan de planning, foei)
En wat kunnen we melden over de dag van gisteren?
Nou de oplossing van de prijsvraag is nog niet binnen, daar moet nog even aan gewerkt worden luitjes! Die cocktail moet niet aan onze neus voorbij gaan, de laatste alcoholische consumptie was tenslotte in Praia. En tot overmaat van ramp, ontdekten we gisteren dat een pak wijn van 5 liter zuur is geworden. Er zat een lekje in, en het pak was nog zeker driekwart vol. Jammer!!!!!!
Verder is er weinig bijzonders gebeurd, het was en is nog steeds een bewolkte dag. Wel hebben de gewone 'standaard activiteitjes' gedaan. We hebben de zeilvoering tegen de vroege ochtend (6 uur, Frans moest ik uit zijn bedje scheuren) een beetje aangepast, de kluiver verder ingerold want de wind nam toe, maar later weer uit kunnen rollen. We varen nu dus op gereefd grootzeil aan bakboord en kluiver aan stuurboord, koers is weer pal west met de neus naar Barbados. We hebben 126 mijl (ongeveer 210 kilometer) afgelegd (de mijlen die ik noem zijn van ons snelheidslog en deze geeft ongeveer 10% te weinig aan (vanwege de stroming) dat verklaard een beetje de verschillen in de kop van deze mailtjes). De wind komt uit het oosten, soms noord oosten en variëert behoorlijk in sterkte vanwege de buien dus. Afgelopen nacht nam de wind toe tot ruim 25 knopen (windkracht 6 Bft) en nu is de wind rond de 20 knopen (windkracht 5 Bft)
En dan nog even de etenswarenrubriek, we hebben spaghetti met een lekkere tomatensaus gegeten. De laatste verse groente was hierin verwerkt, een paprika en een courgette. We hebben nog uien, aardappelen en 3 tomaatjes. Als fruit hebben we nog bananen (zijn nog steeds groen en worden maar niet geel) en 4 appels.

Dinsdag 13 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 13.37N 45.13W ; afgelegd 1158 mijl; nog te gaan 842 mijl
Dag 9
Weer een dag voorbij, langzamerhand komen we dichterbij Barbados. We zeilen eerst op grootzeil (aan stuurboord) en kluiver (op bakboord). Het weer is goed, in ons optimisme gaan we zo de nacht in. Helaas om één uur 's nachts is het alle hens aan dek. Er komt een fiks regenfront over ons heen, en de wind is behoorlijk toegenomen 20-25 knopen(5-6 Bft). We gaan wel heel snel, eigenlijk te snel.
Dus zeiljack aan (Frans doet het niet en is in no time tot op zijn velletje nat), reddingsvest aan, lifeline aan, motor starten en naar buiten. We zijn een klein uur bezig met de zeilen. Uiteindelijk staat er alleen nog een gereefd grootzeil op aan bakboord. Een fikse onderbreking dus van onze nachtrust, overdag sprokkelen we er wel een paar uurtjes bij. 's Ochtend zetten we de kluiver weer op met de boom erin.
We zijn dus lekker bezig geweest met onze zeilen.
We varen ongeveer 250 graden en hebben 134 mijl (ongeveer 240 kilometer).
Voor de rest is er weinig bijzonders te melden over de dag van vandaag. Dezelfde activiteiten vinden plaats, wassen, inspectie rondje over het schip, boekje lezen, puzzeltje maken, babbelen met de Gaia lukt vandaag even niet en eten koken. Vandaag staat heuse hollandse bruine bonen soep op het menu. Met een echte rookworst (dank je wel Ton en Bineke). Het smaakt lekker, het hoort alleen bij het hollandse winterweer, nou dat is hier ver te zoeken. Overdag is het tussen de 25 en 30 graden en 's avonds 'koelt' het af tot een graad of 23.
Nog even dit, er staat een prijsvraag uit, uitgezet door de Gaia (Keimpe en Ank die ongeveer 3 dagen voor ons zeilen): Waarom heeft een vis schubben? De opbrengst is een lekkere cocktail in Barbados. Wie helpt ons aan deze cocktail?

Maandag 12 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.39N 42.58W ; afgelegd 1024 mijl; nog te gaan 976 mijl
Dag 8
Wat een dag hebben we gehad. Het begon al slecht zoals ik schreef met de olijven. 's Middags ontdekte ik dat het bed nat was, een patrijspoortje open gelaten terwijl dat toch niet kon en nadat het toilet al op de Kaap Verden definitief verstopt was, lijkt het er nu op dat ook de afvoer naar de vuilwatertank verstopt is komen te zitten. We zijn druk bezig geweest met ontstoppen, maar echt goed is het nog steeds niet. Tja zo gaan de dagen wel snel voorbij. De kluslijst voor Trinidad groeit zo gestaag. Maar goed dat we daar een tijdje blijven liggen.
Maar we hebben de helft van de afstand erop zitten! Het is nog minder dan 1000 mijl, als we goed kijken zien we Barbados al liggen. Frans loopt alvast netjes rond, want de haartjes zijn geknipt. Niet helemaal recht, maar dat mag je ook niet verwachten op een schommelend schip.
De hele dag is het lekker weer, maar 's avonds zien we allemaal zeer donkere wolken verschijnen aan het zwerk. We nemen het zekere voor het onzekere, en draaien de kluiver in. Er zit veel regen in de buien, maar gelukkig niet veel wind. De hele nacht varen we alleen op een gereefd grootzeil, want de buien lossen elkaar in ras tempo af. Ons dag afstand is daarom gelijk een stuk minder, 109 mijl. We varen 260 graden en de wind is afgenomen en is tussen de 10-15 knopen uit het noord oosten.
En wat staat er vandaag op het menu? Kip met romige currysaus en rijst. We eten nog steeds heerlijk aan boord.
En we ontvangen veel post! 4 mailtjes, heerlijk! Lekkere leesvoer. Ik word er even fijntjes op gewezen dat het wel erg veel zeilersjargon is dat ik gebruik. Dus hierbij ik beloof mijn leven te beteren, maar voor de niet doorknede zeezeilers 10-15 knopen wind is 3-4 Bft en een zeemijl is 1800 meter.

Zondag 11 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 15.05N 40.54W ; afgelegd 914 mijl; nog te gaan 1097 mijl
Dag 7
"Ik wil wel een fikse regenbui,"zegt Frans, "dan kan het schip eens lekker schoon spoelen". Overal waar je kijkt zit zand nog uit de Kaap Verden, op de mast, op de lijnen, op de antennes, echt overal. Nou zijn wens wordt verhoord. De hele middag heeft het geregend, van regendruppels tot buien. We zitten noodgedwongen binnen en de kajuitdeurtjes zijn dicht. Het wordt binnen snel warm, zodra de deurtjes maar even open kunnen, gooien we ze open. Onze lady is echter weer schoon. Het waait stevig, continue rond de 20 knopen, oostenwind. We lopen er stevig door, elk uur leggen we dik 6 mijl af, en soms hebben we uren dat we meer dan 7 mijl afleggen.
In de loop van de nacht klaart het weer op, het is volle maan en het is heerlijk licht buiten. Zoals Frans zegt, "je kunt bijna de krant lezen buiten". Maar daarmee neemt ook de wind af, het waait nu tussen de 10 en 15 knopen uit het oosten. We varen nog steeds met grootzeil aan bakboord en kluiver aan stuurboord, koers pal west. We hebben vandaag 131 mijl afgelegd.
Onze dagelijkse activiteiten zijn als vanouds, weerkaartje binnenhalen, we krijgen een emailtje van Tineke (wie volgt?), broodje bakken, eten koken, even bijkletsen met de Gaia, puzzeltje maken en lezen. Het badderen slaan we maar over, het regent te veel. En wat eten we vandaag? Lasagnette, heerlijk.
Vandaag begint de dag slecht, ik doe de koelkast deur open, en jakkes wat een kledderboel. De pot met olijven op olijfolie is geknapt. De koelkast drijft in de olijfolie, wij al gauw ook en de vloer ook. Je kunt wel schaatsen op de vloer, zo glad. En de boot schommelt hevig, dus.......@#%&! Eerst de zooi maar eens opruimen en de vloer dweilen, en dan kunnen we eindelijk aan ons ontbijtje.
We krijgen vandaag weer een uurtje extra, we zetten de klok één uurtje terug. Het is nu drie uur tijdsverschil met Nederland.

Zaterdag 10 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.46N 38.18W ; afgelegd 782 mijl; nog te gaan 1239 mijl
Dag 6
Nou wat ik al schreef, dag 6 lijkt op dag 5 op dag 4.....Het wordt een beetje eentonig. We draaien onze wachtjes en doen de standaard dingen, zoals 's middags loopt Frans een checkrondje over de boot, we hebben onze dagelijkse douche, we "praten" met de Gaia, we koken eten en we wassen af. Voor de rest wordt de vrije tijd ingevuld met een sudoku puzzel of een boekje lezen en we plagen elkaar af en toe natuurlijk.
We leven nog steeds in een roller coaster, maar ik moet zeggen het gaat wennen al blijft het ongemakkelijk. Van de Gaia hoorden we dat zij nu in prachtig weer varen (volop zon en 30 graden), dus daar kijken we naar uit. Naar de zon, niet naar de warmte. Over een dag of twee of drie zullen we ook in dat gebied zijn.
En wat hebben we gegeten vandaag? Gehakt balletjes in roomsaus met rode bieten aardappelpuree. Jammie! Het verse voer is bijna op, er zijn nog een paar tomaten, kleine paprika, courgette, aardappelen, twee wortels en uien. En we hebben nog (groene) bananen en appels. En dan.....misschien een vitamine pilletje?! En we moeten onze visstory maar weer eens nieuw leven gaan inblazen.
We varen nog steeds melkmeisje, grootzeil bak en kluiver stuurboord. We hebben de kluiver ondertussen weer helemaal uitgerold. Het waait tussen de 15 en 20 knopen uit het oosten en we varen als een speer. Af en toe voel je onze lady echt van een golf af surfen, het snelheidslog geeft dan meer dan 10 knopen aan! Onze koers is nog steeds pal west en onze windvaan houdt al dagen de Dalwhinnie op de juiste koers. We hebben vandaag 136 mijl afgelegd, weer een stukje dichter bij Barbados.

Vrijdag 9 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.52N 35.46W ; afgelegd 647 mijl; nog te gaan 1390 mijl
Dag 5
We leven in een roller coaster! Vreselijk, de boot schommelt van links naar rechts en weer terug. Dan ligt ze een tijdje redelijk stil, vervolgens komt er weer een grote golf en krijgen we weer een zwieper! Gratis kermis, zullen we maar zeggen, maar echt leuk is het niet.
En dit komt nu door het melkmeisje.
We hebben ondertussen de kluiver verder ingerold, afgelopen nacht waaide het stevig, ongeveer 25 knopen, nu waait het weer rond de 20 knopen, nog steeds uit het oosten. We varen koers 265 en hebben 134 mijl afgelegd, de afgelopen 24 uur.
Vandaag is een bewolkte dag met af en toe een paar regendruppels, nog niet caribean weather zullen we maar zeggen.
Voor de rest lijkt deze dag erg op dag 4, en waarschijnlijk ook erg dag 6. Er gebeurt weinig. Het wassen van lijf en leden hebben we achterwege gelaten (morgen maar weer), er is een broodje gebakken en het eten was nog een hele klus. We hadden nog van de heerlijke zelfgemaakte bonensoep, maar we komen tot de conclusie (natuurlijk nadat-ie opgewarmd was en er met zwieper een golf uit het pannetje was gekomen) dat deze toch zurig is. Dus hupsakee overboord. Daarna is het gevulde pasta geworden met een kaassausje, ook lekker.
Gelukkig krijgen we ook weer contact met Gaia, Keimpe was een beetje aan het kloten (welke hadden we ook al weer afgesproken?) met de frequenties, dus vandaar dat we elkaar misten. Bij de Gaia is ook alles goed aan boord, ze varen net als wij melkmeisje. Straks maar even vragen hoe zij de roller coaster ervaren?!

Donderdag 8 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 15.19N 33.17W ; afgelegd 513 mijl; nog te gaan 1538 mijl
Dag 4
De visstory continues. Er zwemt wederom een vis met een haak in zijn bek in de oceaan. Het lukt nog niet echt, wel plukken we iedere morgen een hoop vliegende vissen van het dek. Tellen die ook? We zijn op dit moment maar even gestopt met vissen.
Vanochtend hebben we de zeilvoering aangepast, we varen nu melkmeisje. Dus met het grootzeil (is ondertussen gereefd) aan bakboord en de kluiver met een boom erin aan stuurboord. Het was even spannend of de windvaan dat aan kan, maar we varen ondertussen drie uur zo en het lijkt goed te gaan. We varen nu ongeveer 260 graden, deze dag hebben we 140 mijl afgelegd.
Voor de rest is er weinig te melden. We hebben ons gewassen in de kuip, het weer is zonnig (al begon de dag met zware bewolking en een enkele regendruppel), de wind is toegenomen tot 20 knopen en komt pal uit het oosten. En er wordt weer eten gekookt, dit keer eten we kip siam (kip met rijst, cashew noten en een sausje). We hebben trek en eten alles lekker op. Het lukt vandaag niet om contact te krijgen met de Gaia, jammer. Misschien morgen beter.
En zo is dag 4 weer voorbij. Op naar dag 5.

Woensdag 7 januari januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.56N 30.36W ; afgelegd 373 mijl; nog te gaan 1693 mijl
Dag 3
Het vervolg van de visstory. Het vissen houdt ons lekker bezig, ondertussen zwemmen er twee vissen met een gescheurde lip in de oceaan en een vis met een haak in zijn bek. We hebben dus nog twee keer beet gehad. Ze houden nog wel rekening met onze nachtrust, dus de vis activiteiten zijn beperkt gebleven tot dag activiteiten. Onze oren zijn gespitst op het geratel van de lier. De laatste keer, vanochtend, rrrrrrrrrt en dan in een keer klapbang. Door de schok (we varen toch 6 tot 7 knopen en zeil minderen doen we niet) slaat de vis volgens ons weer los, dit keer compleet met vishaak en voorloper. De vissen bijten wel, maar binnen halen lukt nog niet. Dus wie goede tips heeft, deze zijn welkom. We hebben de vislijn weer voorzien van een nieuwe haak en dit keer leggen we een lus van elastiek aan de lijn, om de schok op te vangen. Hopelijk meer succes zo. Wordt vervolgd.
Vandaag verlengen we de dag met een uurtje. Ik krijg het extra uurtje van Frans en mag een uurtje langer slapen. We verlengen de dag om zo het tijdsverschil met Barbados niet te groot te maken, want het is daar UTC-4 uur. Wij leefden aan boord volgens UTC tijd, nu dus volgens UTC-1, dat is weer twee uur tijdsverschil met jullie in Nederland. Voor de rest is het rustig aan boord, 's middags wassen we ons in het zonnetje in de kuip, we hebben radio contact met de Gaia (we horen ook de Rythm of Life en Lady of the Lowlands op de korte golf radio, zij zijn op weg naar Brazilië). De Gaia loopt ietsje sneller dan wij en liggen nu ongeveer 460 mijl voor op ons.
En we maken onze maaltjes, we eten dit keer spaghetti bolognese. Het verse fruit en groente wordt elke dag in de gaten gehouden en afhankelijk van de gezondheidstoestand van de groente wordt het menu bepaald. Tenzij we natuurlijk een visje vangen.
We zeilen nog steeds op grootzeil en kluiver, koers pal west kunnen we niet helemaal meer houden, de zeilen klapperen dan te veel. Dus nu varen we ongeveer 285 graden. Wind ongeveer 15 knopen bijna uit het oosten. Deze dag hebben we 138 mijl afgelegd. We gaan lekker zo voor het lapje, het leven aan boord is goed te doen en begint grote regelmaat te vertonen.

Dinsdag 6 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.46N 28.03W ; afgelegd 244 mijl; nog te gaan 1841 mijl
Dag 2
Rrrrrrrrrrrrrrt! De lierhandel wikkelt af. Ik stuif naar buiten en sta bijna te dansen van plezier in de kuip. Ik heb beet! De vislijn is namelijk gewikkeld om de lier en als er een zware jongen hapt dan gaat de lier ratelen. Het is twaalf uur 's nachts. De maan schijnt, dus ik heb voldoende licht.
Pfff, met moeite haal ik de lijn binnen. Daar moet een grote jongen aan zitten. Stukje laten vieren, en dan weer een stukje binnenhalen. Langzaam komt de vis dichterbij, ik zie hem spartelen. Ik ben op weg naar de puts om de vis binnen te halen en dan is-ie los en gaat er vandoor! Shit, balen @#$%. Frans merkt niets van alle activiteiten, die ligt lekker te slapen als een roosje.
De tweede zeildag zit erop, we varen nog steeds op grootzeil en kluiver. De bulletalie is stevig aangehaald, want af en toe schommelen we behoorlijk. Koers nog steeds pal west, wind komt nog steeds uit het ENE tussen de 10 en 15 knopen en we hebben deze dag 122 mijl afgelegd.
Het is half drie 's middags als we een zeilbootje aan de horizon zien. Het is niet te geloven, zij varen haaks op onze koers en we moeten zowaar uitwijken. Midden op de grote plas en dan toch moeten uitwijken?!
Het is de Uhambo, het zijn Fransen en ze zijn op weg naar Brazilië. Als we gepasseerd zijn, roepen ze ons opnieuw op op de marifoon. Ze hebben foto's gemaakt als we interesse hebben moeten we een mailtje naar hun sturen, we krijgen hun email adres. Erg aardig. Ik moet mijn mening over de Fransen toch maar bijstellen.
Rond half vijf gaan we lekker douchen in de kuip, je weet wel met een keteltje water. Lekker soppen en dan weer afspoelen. Om vijf uur heeft Frans contact met de Gaia, met Keimpe en Ank. Zij zijn vertrokken vanuit Mindelo en liggen ongeveer 400 mijl voor ons.
Daarna begin ik met het eten, we eten zelfgemaakte bonensoep. Pfff, een beetje spicy, er zit toch iets te veel peper in. Maar wel lekker. Frans probeert nog een paar uurtjes te pitten. Het wordt rustig aan boord, de nacht valt.
Om acht uur is het dan mijn beurt. Ik word om elf uur weer gewekt, Frans mag slapen. Mijn wacht gaat lekker snel, helemaal door de visactiviteiten. Om twee uur wisselen we weer, he toch heerlijk om weer even te mogen slapen. En om vijf uur word ik weer wakker gemaakt. In deze wacht bak ik een broodje. Lekkere smurrie, lekker kneden. Natuurlijk gaat de meel aan de haal met een zwieper, dus dat moet eerst gedweild worden. Wat een vieze zooi. Nou ja, niets aan te doen. Als ik Frans om acht uur wek, moet het broodje nog een beetje rijzen en dan mag-ie de oven in. Het resultaat is heerlijk!
En zo gaat deze dag ook weer voorbij.

Maandag 5 januari 2009 ; 12.00 uur UTC; positie 14.43N 25.36W ; afgelegd 122 mijl; nog te gaan 1984 mijl
Dag 1
We zijn vertrokken, op naar het zeilersparadijs. We zijn op weg naar Barbados, gisteren 11 uur UTC zijn we vertrokken vanuit Praia. We hebben weinig wind gehad, voor de wind, aan de wind, kortom alle mogelijke windrichtingen. Waarschijnlijk doordat we nog twee eilandjes van de Kaap Verden passeerden (Fogo en Brava) was de windrichting zo variabel.
Op dit moment hebben we ongeveer 15 knopen wind uit het ENE, we zeilen op grootzeil en kluiver en varen ongeveer 6 mijl per uur. Koers pal west. Het is prachtig (zeil)weer, een strakke blauwe lucht en (heel veel) zon! Afgelopen nacht was het zeer helder, halve maan en erg veel sterren, mooi zeilweer dus. Dit willen we zo wel houden tot aan Barbados.
Alleen de visjes nietwaar? De visjes willen niet bijten, ons haakje roest al lekker in het water, af en toe haal ik een stuk plastic op, maar visjes, nee ze bijten niet. En er moet toch iets vers komen. Het verse groente en fruit zal een keer opraken, helemaal toen ik gisteravond een komkommer open sneed en er lekker allerlei wormpjes naar buiten kwamen friemelen. Jakkes! Gauw overboord.
We hebben wel lekker gegeten hoor, nog verse sla met een kiwi en komkommer (ik had er nog één) en een roerbakschotel met ui, knoflook, worstje, paprika en courgette. Het heeft ons lekker gesmaakt.
Het is rustig aan boord, we komen langzamerhand in ons ritme, op dit moment slapen we nog veel als we geen wacht hoeven te draaien, maar dat zal met een paar dagen wel anders worden.

world.gif
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
Logboek 2016
LOGBOEK
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -