Dinsdag 2 juni 2009
13:15 lokale tijd; positie 5.42N 55.04W
afgelegd
698,4 NM
Dag 7
Na 7 dagen en 3 uur, bijna 700 mijl later, liggen we aan een mooring in Domburg. We zijn er! We hebben nog even gezocht
naar een fles champagne aan boord om het te vieren, maar helaas de champagne is op. Misschien dat we later aan de kant een afzakkertje
kunnen halen. Er liggen hier een stuk of 8 boten, we hebben in ieder geval nog twee Nederlandse boten gezien. Later maar eens buurten.
We
hebben een goede nachtrust gehad, lekker lang geslapen. Toen we opstonden was het half acht, we verliezen gelijk een uur, want de
klok moet een uur vooruit. Tijdsverschil met Nederland is nu vijf uur. (Nederland is vijf uur later dan hier).
Natuurlijk doet ons
ankerlicht het niet! Deze zit er nog geen twee weken in! Balen, maar eens kijken wat er aan de hand is, en anders gaan we terug naar
de winkel. De budget marina keten zit in de hele carieb, twee weken is toch wel een erg korte levensduur.
Tijdens onze nachtrust hebben
we ruim 12 mijl afgelegd?! Het stroomt enorm, ruim vier knopen, we hadden de apparatuur aan laten staan, dus de logmeter blijft het
wel doen. Vandaar de 12 mijl extra op het log.
Tegen tienen vertrekken we, motor aan en verder de rivier op. We komen langs Voorburg,
Nieuw Amsterdam allemaal Nederlandse plaatsnamen. Op de marifoon horen we voortdurend Nederlands. Heel vreemd. Het landschap
is vlak en de rivier is breed en bruin. We zien geen zeilboten, af en toe enkele coasters en vissers boten. Enorme roestbulten, maken
wij ons druk over een roestplekje aan boord, nou hier doen ze er niets aaan.
Even na enen bereiken we Domburg, daar zien we de eerste
zeilboten weer. We pakken een mooring, het lijkt de laatste, en we liggen. Tijd om Suriname te gaan ontdekken.
Dinsdag 2 juni 2009
01:30
UTC; positie 05.54N 55.07W
afgelegd 671 NM, nog te gaan 11 NM
Dag 7
De nacht verloopt gladjes, tegen vijven wordt het licht en dan neem
ik de wacht weer over. Even voor achten, pang! Ik kijk naar buiten en zie tot mijn schrik dat de kotterstag gebroken is, de fok, de
gehele rol installatie, bungelt heen en weer! Ik roep Frans. Werk aan de winkel, de adrenaline giert door onze lijven. We hebben geen
tijd om ons af te vragen of alles goed gaat komen. We werken hard, Frans grijpt de rolinstallatie was, en ik probeer moeizaam de fok
op te rollen. Dat lukt gedeeltelijk, dan fixeert Frans de rolinstallatie aan de reling. Motor aan, kop in de wind, het grootzeil moet
naar binnen. Nu er een verstaging ontbreekt, maken we ons zorgen over de mast. De wet van murphy, er loopt een katrol vast, gelukkig
krijgt Frans deze los en zo krijgen we het grootzeil ingerold. Dan moet de rest van de fok nog opgerold worden, vol gas en voor de
wind varen. Zo staat er geen druk meer in het zeil, maar dan opeens geen koelwater meer. De motor moet uit. Ik help Frans en al worstelend
krijgen we de fok zo redelijk opgerold. Een paar keer de schoten er omheen en vastzetten.
Ik probeer de motor weer en gelukkig komt
er weer koelwater uit.
Na een uurtje stevig doorwerken, hebben we alles weer onder controle. Maar de schrik zit er in, hoe kan het
dat de bevestiging van de rolinstallatie van de fok breekt? Metaal moeheid? We weten niet precies wat er aan de hand is. Als we gearriveerd
zijn, maar eens precies kijken wat er kapot is gegaan. Er zit niets anders op dan het laatste stuk op de motor te varen.
Langzamerhand
keert de rust terug bij ons. De motor snort en traag tikken de mijltjes weg, erg traag, we kruipen vooruit. Het water is ondiep geworden,
een meter of vijf, wind op de kop en een venijnige golfslag. Het lijkt wel de waddenzee.
Pas om zeven uur 's avonds zijn we bij de
uiterton. Dit is de aanvaar boei voor de geul van de Suriname rivier. We nemen contact op met MAS (de lokale havenautoriteiten). Zij
adviseren ons om voor anker te gaan in de rivier monding en dan pas morgenochtend verder te varen. Om half tien 's avonds laten we
ons anker vallen.
Nu eerst lekker slapen en dan leggen we morgen het laatste stukkie af. Maar je kunt wel zeggen dat het venijn in
de staart zit.
Maandag 1 juni 2009
04:00 UTC; positie 06.29N 55.53W
afgelegd 602 NM, nog te gaan 70 NM
Dag 6
Het is een bewolkte dag, de
zon laat zich niet veel zien. Het wordt daardoor minder heet, ongeveer een graad of 30. De wind blijft in het oosten zitten, in tegenstelling
tot de voorspelling zelfs uit het zuid oosten. Precies de kant waar wij naar toe moeten! Erg vervelend, daardoor gaat het allemaal
niet zo vlot. Eerst denken we nog dat we maandag aan het eind van de middag aankomen, maar dat is nu twijfelachtig. Als we niet voor
het donker aankomen, blijven we waarschijnlijk een nachtje voor anker liggen aan de riviermonding. Nog maar even afwachten.
Alles is
goed aan boord, we zijn gewend geraakt aan de bewegingen van de lady. De dagen zijn eentonig, we lezen veel, luisteren veel naar de
i-pod, draaien onze wachten, doen onze slaapjes, halen een weerkaart binnen, dat zijn wat van onze dagelijkse dingen. Vandaag had
ik zelfs mijn favoriete (maar niet heus) bezigheid, een brood bakken. Vreselijk, overal meel en troep. Ga er maar aan staan,
het schip schommelt hevig, soms onverwachte zwiepers, en jij aan het aanrecht, één hand nodig om je vast te houden en één hand om
het deeg te kneden. Maar goed het broodje ziet er lekker uit, morgen hebben we vers brood. Het volgende verse broodje komt in ieder
geval bij de bakker vandaan uit Suriname.
Zondag 31 mei 2009
04.00 UTC: positie 07.34N 56.52W
afgelegd 504 NM nog te gaan 157 NM
Dag 5
Dag
5 is vergelijkbaar met dag 4, hoogtepunt van vandaag is TONIJN. Ik heb een vislijntje uitgegooid en aan het eind van de middag,
beet! Net nadat we onze maaltijd op hebben, een beetje mosterd na.....
Net voordat het donker wordt halen we de vis binnen, het is
een mooie tonijn, 55 cm lang en ongeveer 2 kilo. Frans fileert de vis vakkundig en er liggen nu 4 vismaaltijden in de vriezer. Morgen
eten we tonijn, jammie!
Ik mag nu gelijk niet meer vissen van Frans, jammer. Stelt je voor morgen weer beet, wat moeten we met al die
vis.
Het is een beetje een bewolkte dag vandaag, af en toe een regenbuitje. We vinden dit wel lekker, kunnen nu ook buiten zitten en
de regen geeft een beetje verkoeling. De wind neemt af, ongeveer rond de 10 knopen, nog steeds uit het ENE. Traag tikken de
mijltjes weg, maar Suriname komt steeds dichterbij.
Zaterdag 30 mei 2009
04:00 UTC; positie 08.32N 57.58W
afgelegd 390 mijl, nog te gaan
245 mijl
Dag 4
De helft zit erop! Nog 245 mijl en dan zijn we er, Frans houdt het op maandag dat we aankomen, ik dek me nog een beetje
in en houd het op dinsdag. Er valt weinig nieuws te melden, het weer is constant, de wind blijft in de ENE hoek zitten en waait rond
de 15 knopen. Overdag ietsje minder, 's avonds ietsje meer. We zeilen nog steeds op grootzeil en fok, koers 130 graden, aan het eind
van de middag zeten we de motor even aan om stroom te draaien.
Het is rustig om ons heen, we hebben de hele dag geen boten gezien,
pas tegen de avond zien we weer één coaster in de verte. Toch zijn we niet zo ver van de kust, ongeveer 70 mijl. We varen nu ter hoogte
van Guyana (British). Overdag schijnt de zon gewelddadig, ik zie de temperatuur oplopen tot 38 graden. We hebben juist kleren aan
om niet te verbranden. 's Avonds koelt het een beetje af (buiten), binnen in de boot wil het maar nauwelijks afkoelen omdat we alle
patrijspoorten en luiken dicht houden.
Voor de rest is het één grote blauwe wereld om ons heen......
Vrijdag 29 mei 2009
04:00 UTC; positie
9.32N 59.11W
afgelegd 267 mijl, nog te gaan 338 mijl
Dag 3
De derde nacht alweer, we hebben de hele dag gezeild met grootzeil en fok,
hoog aan de wind. Koers 130 graden. Net als gisteren. De wind is redelijk constant, ENE overdag kracht 4 en 's avonds kracht 5. Erg
vreemd, je zou verwachten dat de wind in de nacht iets afneemt, maar het is een beetje andersom. Wel exact volgens de voorspellingen.
Als de voorspellingen uitkomen, blijven we deze wind houden tot aan Suriname.
We liggen al een hele tijd over stuurboord, lekker handig
met slapen, minder handig als je wilt koken. Erg vertrouwd alweer, doe je een kastje open, komt de hele rotzooi naar buiten gezeild!
De gedeeltelijke inhoud van een pak melk heeft alweer op de grond gelegen , grrrr!
Worden we toch weer herinnerd aan een klusje op
de kluslijst, vangnetjes plaatsen in de kasten. Telkens als we weer in een baai liggen verdwijnt het klusje uit beeld, maar bij langere
oversteken komt-ie weer tevoorschijn.
Het is rustig op het water, af en toe komen we een coaster tegen, maar niet veel. Zeilbootjes
zijn we nog helemaal niet tegengekomen, er zullen wel niet zoveel zo gek zijn als wij om tegen wind en stroom in te zeilen. Je moet
het er maar voor over hebben.
Alles is goed aan boord, onze i-pod helpt ons bij de nachtwachten, houdt ons lekker wakker, we luisteren
veel naar cabaret, en als we geen wacht hebben, pitten we wat af......
Donderdag 28 mei 2009
04.00 uur UTC; positie 10.31N 60.16W
afgelegd
145 mijl, nog te gaan 425 mijl
Dag 2
We zeilen op dit moment in de tweede nacht, we kunnen zeilen met grootzeil en fok, hoog aan de
wind. We kunnen onze koers houden, dat is wel fijn, niet meer laveren! De wind is op dit moment iets toegenomen, windkracht 5. Het
gaat traag, erg traag, we hebben continu 1 tot 1,5 knoop stroom tegen.
We hebben er 24 uur over gedaan om het meest noord oostelijke
puntje van Trinidad te bereiken! Een afstand in een directe koers van iets van 50 mijl! We werden wel getrakteerd op dolfijnen en
lederschildpadden.
Eindelijk de motor kan uit, we hoeven niet meer te laveren en kunnen zeilen.
Overdag is het heet, erg heet. De zon
brandt continu boven ons hoofd, we hebben weinig schaduw buiten, dus we zitten veel binnen. Daar is het ook lekker warm, ruim 30 graden,
dus is het net of je in de sauna zit. In de loop van de middag douchen we ons in de kuip, dat geeft wel even lekker verkoeling. Het
wordt donker, gauw voor het donker in het behoorlijk schommelend schip, even een eenvoudige maaltijd maken. Alles moet in één pan
kunnen, dus het wordt een maaltijdsalade. Net voordat de zon onder gaat hebben we deze op, en dan zeilen we in het donker. Er is een
sikkeltje maan, en dat geeft een beetje licht.
We draaien trouw onze nachtwachtjes, tegen vijf uur (lokale tijd) wordt het weer een
beetje licht. En dan zit deze nacht er ook op.
Traag trikken de mijltjes onder ons weg......
Woensdag 27 mei 2009
04.00 uur UTC; positie
10.50N 61.16W
afgelegd 48,8 mijl, nog te gaan 489
Dag 1
Een nieuwe aflevering in ons oceaanlogboek, we zijn bezig met de oversteek
naar Suriname!
Eindelijk is de boormachine aangekomen, het weerbericht is gunstig, oost tot noord oosten wind, dus we besluiten te
vertrekken. Vanochtend om 10 uur lokale tijd (=14:00 UTC) vertrekken we. Eerst nog even de dieseltank vol en dan gaan we.
We hebben
wind en stroom tegen, we willen eerst via de noordkant van Trinidad varen, en op dit moment laveren we al motorsailend tegen de wind
en stroom in, het gaat tergend langzaam. Laten we maar zeggen dat we lekker lang gaan genieten van dit tochtje.
We proberen nog een
tijdje te zeilen, met alle zeilen op, maar dat schiet niet echt op, dus in de loop van de avond gaat toch weer het torretje aan.
Als
we alle zeilen net gehesen hebben, zien we dat de staaldraad van de kluiver knapt! De kluiver (de rolinstallatie) zakt een stukje
in, gelukkig kunnen we de kluiver nog net op tijd in rollen, maar helaas deze kunnen we niet meer gebruiken tijdens de oversteek.
In Suriname moeten we maar op zoek naar een nieuwe staaldraad, de staaldraad die erin zat was trouwens net nieuw, we hebben deze laten
maken in Madeira, vorig jaar oktober! Maar ja werk aan boord moet er natuurlijk blijven.
Hopelijk passeren we in de vroege ochtend
het meest oostelijk puntje van Trinidad, en dan kunnen we onze koers richting Suriname zetten 130 graden, en dat is redelijk te bezeilen
met de ENE wind. De wind varieert op dit moment tussen windkracht 3 tot 4.
Het is lekker warm aan boord, we hebben de zonnetentjes
er vanochtend afgehaald, dus overdag zitten we lekker in de zon, ruim 30 graden en binnen wordt het ook ruim 30 graden, peentjes zweten.
We proberen zoveel mogelijk schaduw te pakken. Voor nu is alles aan boord in diepe rust, Frans slaapt en ik draai mijn wacht. Over
een half uurtje wisselen we, en duik ik lekker het bedje in.