info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Trinidad naar Suriname: 27 mei - 2 juni 2009
 
 
Dinsdag 2 juni 2009
13:15 lokale tijd; positie 5.42N 55.04W
afgelegd 698,4 NM

Dag 7
Na 7 dagen en 3 uur, bijna 700 mijl later, liggen we aan een mooring in Domburg. We zijn er! We hebben nog even gezocht naar een fles champagne aan boord om het te vieren, maar helaas de champagne is op. Misschien dat we later aan de kant een afzakkertje kunnen halen. Er liggen hier een stuk of 8 boten, we hebben in ieder geval nog twee Nederlandse boten gezien. Later maar eens buurten.
We hebben een goede nachtrust gehad, lekker lang geslapen. Toen we opstonden was het half acht, we verliezen gelijk een uur, want de klok moet een uur vooruit. Tijdsverschil met Nederland is nu vijf uur. (Nederland is vijf uur later dan hier).
Natuurlijk doet ons ankerlicht het niet! Deze zit er nog geen twee weken in! Balen, maar eens kijken wat er aan de hand is, en anders gaan we terug naar de winkel. De budget marina keten zit in de hele carieb, twee weken is toch wel een erg korte levensduur.
Tijdens onze nachtrust hebben we ruim 12 mijl afgelegd?! Het stroomt enorm, ruim vier knopen, we hadden de apparatuur aan laten staan, dus de logmeter blijft het wel doen. Vandaar de 12 mijl extra op het log.
Tegen tienen vertrekken we, motor aan en verder de rivier op. We komen langs Voorburg, Nieuw Amsterdam allemaal Nederlandse plaatsnamen. Op de marifoon horen we voortdurend  Nederlands. Heel vreemd. Het landschap is vlak en de rivier is breed en bruin. We zien geen zeilboten, af en toe enkele coasters en vissers boten. Enorme roestbulten, maken wij ons druk over een roestplekje aan boord, nou hier doen ze er niets aaan.
Even na enen bereiken we Domburg, daar zien we de eerste zeilboten weer. We pakken een mooring, het lijkt de laatste, en we liggen. Tijd om Suriname te gaan ontdekken.

Dinsdag 2 juni 2009
01:30 UTC; positie 05.54N 55.07W
afgelegd 671 NM, nog te gaan 11 NM


Dag 7
De nacht verloopt gladjes, tegen vijven wordt het licht en dan neem ik de wacht weer over. Even voor achten, pang! Ik kijk naar buiten en zie tot mijn schrik dat de kotterstag gebroken is, de fok, de gehele rol installatie, bungelt heen en weer! Ik roep Frans. Werk aan de winkel, de adrenaline giert door onze lijven. We hebben geen tijd om ons af te vragen of alles goed gaat komen. We werken hard, Frans grijpt de rolinstallatie was, en ik probeer moeizaam de fok op te rollen. Dat lukt gedeeltelijk, dan fixeert Frans de rolinstallatie aan de reling. Motor aan, kop in de wind, het grootzeil moet naar binnen. Nu er een verstaging ontbreekt, maken we ons zorgen over de mast. De wet van murphy, er loopt een katrol vast, gelukkig krijgt Frans deze los en zo krijgen we het grootzeil ingerold. Dan moet de rest van de fok nog opgerold worden, vol gas en voor de wind varen. Zo staat er geen druk meer in het zeil, maar dan opeens geen koelwater meer. De motor moet uit. Ik help Frans en al worstelend krijgen we de fok zo redelijk opgerold. Een paar keer de schoten er omheen en vastzetten.
Ik probeer de motor weer en gelukkig komt er weer koelwater uit.
Na een uurtje stevig doorwerken, hebben we alles weer onder controle. Maar de schrik zit er in, hoe kan het dat de bevestiging van de rolinstallatie van de fok breekt? Metaal moeheid? We weten niet precies wat er aan de hand is. Als we gearriveerd zijn, maar eens precies kijken wat er kapot is gegaan. Er zit niets anders op dan het laatste stuk op de motor te varen.
Langzamerhand keert de rust terug bij ons. De motor snort en traag tikken de mijltjes weg, erg traag, we kruipen vooruit. Het water is ondiep geworden, een meter of vijf, wind op de kop en een venijnige golfslag. Het lijkt wel de waddenzee.
Pas om zeven uur 's avonds zijn we bij de uiterton. Dit is de aanvaar boei voor de geul van de Suriname rivier. We nemen contact op met MAS (de lokale havenautoriteiten). Zij adviseren ons om voor anker te gaan in de rivier monding en dan pas morgenochtend verder te varen. Om half tien 's avonds laten we ons anker vallen.
Nu eerst lekker slapen en dan leggen we morgen het laatste stukkie af. Maar je kunt wel zeggen dat het venijn in de staart zit.

Maandag 1 juni 2009
04:00 UTC; positie 06.29N 55.53W
afgelegd 602 NM, nog te gaan 70 NM


Dag 6
Het is een bewolkte dag, de zon laat zich niet veel zien. Het wordt daardoor minder heet, ongeveer een graad of 30. De wind blijft in het oosten zitten, in tegenstelling tot de voorspelling zelfs uit het zuid oosten. Precies de kant waar wij naar toe moeten! Erg vervelend, daardoor gaat het allemaal niet zo vlot. Eerst denken we nog dat we maandag aan het eind van de middag aankomen, maar dat is nu twijfelachtig. Als we niet voor het donker aankomen, blijven we waarschijnlijk een nachtje voor anker liggen aan de riviermonding. Nog maar even afwachten.
Alles is goed aan boord, we zijn gewend geraakt aan de bewegingen van de lady. De dagen zijn eentonig, we lezen veel, luisteren veel naar de i-pod, draaien onze wachten, doen onze slaapjes, halen een weerkaart binnen, dat zijn wat van onze dagelijkse dingen. Vandaag had ik zelfs mijn favoriete (maar niet heus) bezigheid, een brood bakken. Vreselijk, overal meel en troep.  Ga er maar aan staan, het schip schommelt hevig, soms onverwachte zwiepers, en jij aan het aanrecht, één hand nodig om je vast te houden en één hand om het deeg te kneden. Maar goed het broodje ziet er lekker uit, morgen hebben we vers brood. Het volgende verse broodje komt in ieder geval bij de bakker vandaan uit Suriname.

Zondag 31 mei 2009
04.00 UTC: positie 07.34N 56.52W
afgelegd 504 NM nog te gaan 157 NM


Dag 5
Dag 5 is vergelijkbaar met dag 4, hoogtepunt van vandaag is TONIJN.  Ik heb een vislijntje uitgegooid en aan het eind van de middag, beet! Net nadat we onze maaltijd op hebben, een beetje mosterd na.....
Net voordat het donker wordt halen we de vis binnen, het is een mooie tonijn, 55 cm lang en ongeveer 2 kilo. Frans fileert de vis vakkundig en er liggen nu 4 vismaaltijden in de vriezer. Morgen eten we tonijn, jammie!
Ik mag nu gelijk niet meer vissen van Frans, jammer. Stelt je voor morgen weer beet, wat moeten we met al die vis.
Het is een beetje een bewolkte dag vandaag, af en toe een regenbuitje. We vinden dit wel lekker, kunnen nu ook buiten zitten en de regen geeft een beetje verkoeling. De wind neemt af, ongeveer rond de 10 knopen, nog steeds uit het ENE.  Traag tikken de mijltjes weg, maar Suriname komt steeds dichterbij.

Zaterdag 30 mei 2009
04:00 UTC; positie 08.32N 57.58W
afgelegd 390 mijl, nog te gaan 245 mijl


Dag 4
De helft zit erop! Nog 245 mijl en dan zijn we er, Frans houdt het op maandag dat we aankomen, ik dek me nog een beetje in en houd het op dinsdag. Er valt weinig nieuws te melden, het weer is constant, de wind blijft in de ENE hoek zitten en waait rond de 15 knopen. Overdag ietsje minder, 's avonds ietsje meer. We zeilen nog steeds op grootzeil en fok, koers 130 graden, aan het eind van de middag zeten we de motor even aan om stroom te draaien.
Het is rustig om ons heen, we hebben de hele dag geen boten gezien, pas tegen de avond zien we weer één coaster in de verte. Toch zijn we niet zo ver van de kust, ongeveer 70 mijl. We varen nu ter hoogte van Guyana (British). Overdag schijnt de zon gewelddadig, ik zie de temperatuur oplopen tot 38 graden. We hebben juist kleren aan om niet te verbranden. 's Avonds koelt het een beetje af (buiten), binnen in de boot wil het maar nauwelijks afkoelen omdat we alle patrijspoorten en luiken dicht houden.
Voor de rest is het één grote blauwe wereld om ons heen......

Vrijdag 29 mei 2009
04:00 UTC; positie 9.32N 59.11W
afgelegd 267 mijl, nog te gaan 338 mijl


Dag 3
De derde nacht alweer, we hebben de hele dag gezeild met grootzeil en fok, hoog aan de wind. Koers 130 graden. Net als gisteren. De wind is redelijk constant, ENE overdag kracht 4 en 's avonds kracht 5. Erg vreemd, je zou verwachten dat de wind in de nacht iets afneemt, maar het is een beetje andersom. Wel exact volgens de voorspellingen. Als de voorspellingen uitkomen, blijven we deze wind houden tot aan Suriname.
We liggen al een hele tijd over stuurboord, lekker handig met slapen, minder handig als je wilt koken. Erg vertrouwd alweer, doe je een kastje open, komt de hele rotzooi naar buiten gezeild! De gedeeltelijke inhoud van een pak melk heeft alweer op de grond gelegen , grrrr!
Worden we toch weer herinnerd aan een klusje op de kluslijst, vangnetjes plaatsen in de kasten. Telkens als we weer in een baai liggen verdwijnt het klusje uit beeld, maar bij langere oversteken komt-ie weer tevoorschijn.
Het is rustig op het water, af en toe komen we een coaster tegen, maar niet veel. Zeilbootjes zijn we nog helemaal niet tegengekomen, er zullen wel niet zoveel zo gek zijn als wij om tegen wind en stroom in te zeilen. Je moet het er maar voor over hebben.
Alles is goed aan boord, onze i-pod helpt ons bij de nachtwachten, houdt ons lekker wakker, we luisteren veel naar cabaret, en als we geen wacht hebben, pitten we wat af......

Donderdag 28 mei 2009
04.00 uur UTC; positie 10.31N 60.16W
afgelegd 145 mijl, nog te gaan 425 mijl


Dag 2
We zeilen op dit moment in de tweede nacht, we kunnen zeilen met grootzeil en fok, hoog aan de wind. We kunnen onze koers houden, dat is wel fijn, niet meer laveren! De wind is op dit moment iets toegenomen, windkracht 5. Het gaat traag, erg traag, we hebben continu 1 tot 1,5 knoop stroom tegen.
We hebben er 24 uur over gedaan om het meest noord oostelijke puntje van Trinidad te bereiken! Een afstand in een directe koers van iets van 50 mijl! We werden wel getrakteerd op dolfijnen en lederschildpadden.
Eindelijk de motor kan uit, we hoeven niet meer te laveren en kunnen zeilen.
Overdag is het heet, erg heet. De zon brandt continu boven ons hoofd, we hebben weinig schaduw buiten, dus we zitten veel binnen. Daar is het ook lekker warm, ruim 30 graden, dus is het net of je in de sauna zit. In de loop van de middag douchen we ons in de kuip, dat geeft wel even lekker verkoeling. Het wordt donker, gauw voor het donker in het behoorlijk schommelend schip, even een eenvoudige maaltijd maken. Alles moet in één pan kunnen, dus het wordt een maaltijdsalade. Net voordat de zon onder gaat hebben we deze op, en dan zeilen we in het donker. Er is een sikkeltje maan, en dat geeft een beetje licht.
We draaien trouw onze nachtwachtjes, tegen vijf uur (lokale tijd) wordt het weer een beetje licht. En dan zit deze nacht er ook op.
Traag trikken de mijltjes onder ons weg......

Woensdag 27 mei 2009
04.00 uur UTC; positie  10.50N 61.16W
afgelegd 48,8 mijl, nog te gaan 489


Dag 1
Een nieuwe aflevering in ons oceaanlogboek, we zijn bezig met de oversteek naar Suriname!
Eindelijk is de boormachine aangekomen, het weerbericht is gunstig, oost tot noord oosten wind, dus we besluiten te vertrekken. Vanochtend om 10 uur lokale tijd (=14:00 UTC) vertrekken we. Eerst nog even de dieseltank vol en dan gaan we.
We hebben wind en stroom tegen, we willen eerst via de noordkant van Trinidad varen, en op dit moment laveren we al motorsailend tegen de wind en stroom in, het gaat tergend langzaam. Laten we maar zeggen dat we lekker lang gaan genieten van dit tochtje.
We proberen nog een tijdje te zeilen, met alle zeilen op, maar dat schiet niet echt op, dus in de loop van de avond gaat toch weer het torretje aan.
Als we alle zeilen net gehesen hebben, zien we dat de staaldraad van de kluiver knapt! De kluiver (de rolinstallatie) zakt een stukje in, gelukkig kunnen we de kluiver nog net op tijd in rollen, maar helaas deze kunnen we niet meer gebruiken tijdens de oversteek. In Suriname moeten we maar op zoek naar een nieuwe staaldraad, de staaldraad die erin zat was trouwens net nieuw, we hebben deze laten maken in Madeira, vorig jaar oktober! Maar ja werk aan boord moet er natuurlijk blijven.
Hopelijk passeren we in de vroege ochtend het meest oostelijk puntje van Trinidad, en dan kunnen we onze koers richting Suriname zetten 130 graden, en dat is redelijk te bezeilen met de ENE wind. De wind varieert op dit moment tussen windkracht 3 tot 4.
Het is lekker warm aan boord, we hebben de zonnetentjes er vanochtend afgehaald, dus overdag zitten we lekker in de zon, ruim 30 graden en binnen wordt het ook ruim 30 graden, peentjes zweten. We proberen zoveel mogelijk schaduw te pakken. Voor nu is alles aan boord in diepe rust, Frans slaapt en ik draai mijn wacht. Over een half uurtje wisselen we, en duik ik lekker het bedje in.
world.gif
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
Logboek 2016
LOGBOEK
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -