info@fransenlucia.nl

13:00 UTC; positie 10.40N 61.38W
afgelegd 463 NM

Dag 4
We zijn er! We zijn de hele nacht in de weer geweest, dan was er weer een bui met windvlagen, zeilvoering aanpassen en de windvaan aanpassen en dan was het weer een tijdje rustig. Kortom onderbroken slaap gehad. Maar goed we konden toch lekker zeilen.
Tegen vijf uur ´s ochtends wordt het licht, we zien Trinidad, een vertrouwd beeld. Hier zijn we eerder langs gevaren.
We gaan gestaag, we draaien gauw nog even twee wasjes vlak voordat we aankomen, zodat we ´niets´ meer hoeven te doen als we één keer liggen.
Het is half tien (lokale tijd, we hebben nu weer zes uur tijdsverschil met Nederland) als we een mooring oppakken. Vanmiddag zullen we ons maar eens melden bij customs. We kijken terug op een geslaagde oversteek, geen wind, weinig wind, veel wind, veel zon en regenbuien, maar niet slecht vinden we zelf in 4 dagen van Suriname naar Trinidad! Vanavond drinken we er een glaasje bubbels op.

Vrijdag 31 juli 2009
03.00 UTC; positie 10.53N 60.58W
afgelegd 414 NM, nog te gaan 45 NM

Dag 4
Ik zit net buiten, het is even na vijfen 's ochtends, ik heb de wacht overgenomen van Frans, het is een heldere ochtend, ik lees een boekje, en dan opeens voel ik iets in mijn haar. Een spin? Gauw de zaklamp erbij, ik kijk, maar zie niets. Nog maar eens kijken, en uit mijn ooghoek zie ik een glimp. Het is een.....kakkerlak! Jakkes. Ik slaak een gilletje. Ren naar binnen, waar is de spuitbus, op kakkerlakjacht. Ik spuit het beest helemaal eronder. En dan opeens weg, nergens meer te vinden. Hoe ik ook kijk.
Om acht uur komt Frans tevoorschijn, ik vertel de ervaring met de kakkerlak, en opeens ziet Frans 'em, voor op het dek, met de pootjes omhoog. Dood, gelukkig. Hupsakee, overboord ermee. Natuurlijk rijst de vraagt waar komt deze verstekeling vandaan? Nog uit Suriname? Waarschijnlijk wel, we denken dat-ie in het bijbootje zat.
De rest van de dag loopt rustig, het is bewolkt, we kunnen lekker buiten zitten, af en toe dreigt er een spetje te vallen. We varen op grootzeil en kluiver, koers 310 met erg weinig wind. Soms zo weinig dat we de motor erbij aan zetten.
Vlak voor schemering heb ik beet, de vislijn staat strak, er zit een kleine makreel aan, erg klein. "Overboord of...?", vraagt Frans. "Binnenhalen en fileren, natuurlijk", zeg ik, "we maken er lekker gerookte makreel van, heerlijk op een broodje".
En dan het venijn van de reis zit ´em in de staart. De hele tijd bijna geen wind, en ´s avonds krijgen we donkere wolken. In de verte zien we onweer. Het blijft gelukkig ver weg. Maar we krijgen flink wat regen over ons heen en de wind neemt toe, tot ver in de 20 knopen. Windkracht 5, en als je de hele tijd niet meer dan windkracht 2 of 3 gehad hebt, is windkracht 5 best veel ineens.
We reven het grootzeil, en de kluiver. Later als we het noord oostelijke puntje van Trinidad ronden kunnen we alleen op de kluiver varen. We schommelen hevig, en slapen voor in het puntje is een stuk minder aangenaam. Maar goed, we gaan wel als een speer.

Donderdag 30 juli 2009
03:00 UCT; positie 09.45N 59.23W
afgelegd 305 NM, nog te gaan 161 NM

Dag 3
We zeilen alweer de derde nacht in, waarschijnlijk nog één nachtje en dan kunnen we het anker laten vallen in Chaguamaras. Een bekende stek voor ons. Heel vreemd om naar een bekende omgeving te varen. Maar ook wel gemakkelijk voor de verandering.
Wederom, net als de vorige nachten, is het een mooie nacht, de maan staat nog redelijk hoog aan de hemel en verlicht alles. Schaduw alom. Het is een heldere nacht, zonder wolken en met heel veel sterren. Als de maan achter de horizon verdwenen is, zie je veel vallende sterren. Natuurlijk doen we een wens!
De zee is rustig, erg rustig, met een lange deining. Daardoor hoor je continu de zeilen klapperen, er staat te weinig wind om de zeilen bol te laten staan, een licht briesje, kracht 3 uit het oosten. Doordat we continu de stroom mee hebben, maken we toch redelijke voortgang.
We zitten 's nachts lekker buiten in onze blote bast, het is nog 28 graden om middernacht en we genieten van de prachtige omgeving. Boekje lezen, ipod luisteren, of gewoon lekker om je heen kijken en je gedachten laten dwalen......

Aan boord gaat het verder goed, vandaag voor het eerst weer gevist, maar helaas niets gevangen, morgen maar een nieuwe poging. Ook het brood is op, maar ik heb geen puf om een nieuwe broodje te bakken, dus dat wordt toast. Ook heel lekker met een gebakken eitje! We zijn begonnen aan het laatste verse fruit, bananen, pompelmoes en sinaasappelen. Jullie zien, we verhongeren niet.
Voor de zeilers onder jullie onze koers is nog steeds 310 graden, wind uit het noord oosten, kracht 2 tot 3.

Woensdag 29 juli 2009
03:00 UCT; positie 08.10N 57.47W
afgelegd 201 NM, nog te gaan 295 NM

Dag 2
Wij zeilers zijn ook niet gauw tevreden, te veel wind, te weinig wind, wind uit de verkeerde richting, het is ook altijd wat. Het is prachtig weer, maar nu mopperen we dat er te weinig wind is, we maken wel voortgang maar het gaat ons niet snel genoeg. In de loop van de middag zakt de wind helemaal in, niet meer dan een windkracht 2, de zeilen klapperen. We geven het op, we starten de motor.
Tegen de avond gaat de motor pas weer uit en proberen we weer wat te zeilen.
En mensen, wat is het heet. De nacht en vroege ochtend zijn heerlijk, lekker koel en je kunt heerlijk buiten zitten. Maar overdag schijnt de koperen ploert ongenadig, we kunnen niet buiten zitten in de volle zon. Je verbrandt je voeten een het hete dek. Frans heeft er iets op gevonden, de paraplu. Geen gezicht, maar het geeft enige schaduw en we kruipen overdag onder de paraplu, een beetje hoog houden zodat er toch nog een beetje wind onderdoor waait. In de loop van de middag krijgen we dan wat schaduw van de zeilen en kan de paraplu even in de ijskast.
Aan boord gaat het verder goed, onze lady houdt zich goed, de bemanning is soms een beetje verveelt, maar we zeilen gestaag door. Koers nog steeds 310 graden, wind uit het noord oosten, kracht 2 tot 3.

Dinsdag 28 juli 2009
03:00 UTC; positie 06.51N 56.07W
afgelegd 83 NM, nog te gaan 421 NM

Dag 1
Tot ziens mi switi Sranan, we hebben vanochtend Suriname verlaten, om 9 uur haalt Frans het anker op. We hebben vannacht gelegen voor een oude plantage genaamd Johan en Margaretha, na drie dagen op de Commewijne rivier gaan we nu echt weg. We gaan nog even aan bij Nieuw Amsterdam, bij Amish om diesel te tanken. In plaats van te letten op de diepte moeten we naar boven kijken. De kade en het huisje waarlangs we afmeren zijn een beetje krakkemikkerig, we liggen er half tegen aan en we moeten op letten dan onze radar paal niet blijft haken achter de golfplaten. Ik sta gereed met een pikhaak om af te duwen, maar dat is gelukkig niet nodig.
Om kwart over tien (lokale tijd)  zijn we gereed en varen we de Suriname rivier af. Op naar buiten.
Het is prachtig weer, de zon schijnt volop en er staat een licht briesje.
We hijsen het grootzeil en de kluiver en op halve wind zetten we koers naar Trinidad. Koers 310 graden, wind ongeveer kracht 3 tot 4 uit het noord oosten.
We gaan fantastisch, champagne zeilen zoals Wendy (van de Juliana II) ons ooit meldde. Nou zo willen we wel zeilen helemaal naar Trinidad. Wat een verschil met de reis naar Suriname, toen we moesten 'vechten' voor elke mijl, nu is het heerlijk relaxed. Houden zo, wat ons betreft.