info@fransenlucia.nl

Donderdag 10 december 2009
15:00 UTC; positie 15.04N 63.44W
afgelegd 157 NM,  nog te gaan 353 NM

Dag 1
Het is half tien, woensdag 9 december 2009, we zijn zover. De binnenboel is gereed, de buitenboel is gereed, het anker kan op. We vertrekken, doel dit keer is Curaçao, het Spaanse water. De weersvooruitzichten zijn goed, NE to SE wind kracht 4 tot 5.
Het is bewolkt, maar geen regen, eenmaal voorbij het eiland Guadeloupe verdwijnt de bewolking en komt de zon weer tevoorschijn. Het wordt een heet en zonnig tochtje, 's avonds zijn we allebei toch weer redelijk rood gekleurd. Meer smeren dus!
We zetten een gereefd grootzeil op, aan stuurboord en de kluiver met een boom erin aan bakboord. Melkmeisje dus. We gaan voor het lapje en lopen als een speer. En zo gaat het de hele dag en nacht door. Koers 260 graden, windkracht 4 tot 5 uit het oosten.
Het is weer even wennen aan het slingeren en rollen. Als ik de deur open doe van de koelkast ligt voordat ik kan reageren het eerste ei op de grond. Wonder boven wonder, een beetje gedutst maar toch nog bruikbaar. Dat wordt dus een roerei.
We hebben een goede nacht, helaas weinig of geen maan. De maan komt op na enen, het is het laatste kwartier.
Geen scheepvaart, en we tikken mijl na mijl weg. De ipod wordt weer driftig gebruikt, van cabaret tot U2 luisteren we. Alles is goed aan boord. De eerste zeildag zit erop.

Vrijdag 11 december 2009
15:00 UTC; positie 14.20N 66.14W
afgelegd 305 NM, nog te gaan 210 NM

Dag 2
De tweede zeildag en de tweede zeilnacht zit erop. We hebben niets aan de zeilvoering gedaan, en hebben de hele tijd gezeild met kluiver aan bakboord en gereefd grootzeil aan stuurboord. Koers 260 graden en windkracht 5 uit het SE. We varen eigenlijk iets te hoog, we hopen dat de wind iets gaat draaien meer uit het noord oosten, maar helaas dat gebeurt niet.
Dus moeten we zelf ingrijpen. De boom moet eruit, kluiver helemaal inrollen en dan de fok erbij aan stuurboord, zodat we een koers kunnen varen van 230 graden. Nou het klinkt simpel, maar al met al zijn we vanochtend een uur bezig met de handeling. Het waait stevig, dus de lady gaat flink heen en weer, we hebben ons zelf aangelijnd maar we merken dat we prima op elkaar zijn ingespeeld. Een goed team, al zeggen we het zelf. En nou zeilen we al weer een paar uurtjes zo, als de wind niet draait, dan kunnen we de zeilvoering zo houden tot aan Curaçao.
Daarna tijd voor een ontbijtje, het lukt zelfs om een sinaasappel te persen, wel goed vasthouden, zowel de pers, het sap als jezelf. Maar dan heb je toch een lekker glaasje verse jus d'orange. Vervolgens een kommetje cornflakes met rozijnen. En een scheut melk. Niet te veel anders heb je je melk op schoot. Zo we kunnen er voorlopig weer tegen.
Vanochtend eerst de vliegende vissen van boord geplukt en weer terug gekiept in zee. Het waren er niet zoveel, maar ze beginnen toch lekker te stinken als de zon opkomt, dus hup terug naar zee.
De tweede zeildag zit erop, waarschijnlijk nog twee te gaan.

Zaterdag 12 december 2009
15:00 UCT; positie 12.21N 67.58W
afgelegd 456 NM, nog te gaan 37 NM

Dag 3
Plannen veranderen, omdat we met deze snelheid en koers midden in de nacht dreigen aan te komen op Curaçao, besluiten we om eerst halt te houden op Bonaire. We blijven daar een nachtje liggen en gaan dan de volgende dag naar Curaçao.
Het waait stevig, rond de 20 knopen, windkracht 5 uit het oosten, soms is het meer uit het noord oosten en soms meer uit het zuid oosten. De golven bouwen op, en we worden af en toe stevig geklutst. Vermoeiend.
Maar goed de derde zeildag en zeilnacht zit er alweer op. Alles gaat goed aan boord, we hebben nog dezelfde zeilvoering als gisteren, fok en gereefd grootzeil aan stuurboord en we zitten ruim boven de 6 knopen per uur. Snel dus. Koers 215 graden.
Ondertussen kunnen we Bonaire al zien en we verwachten aan het eind van de middag (lokale tijd) daar aan te komen.
Alles gaat goed aan boord, we hebben onze dagelijkse routine. Wachten draaien, slapen, eten maken, rond 4 uur 's middags is het douchetijd en daarna doet Frans een rondje over het dek om alles te controleren. En zo komen we de dag door.

Zaterdag 12 december 2009
positie 12.09N 68.16W

Dag 4
Na 79 uur en 493 mijl zijn we aangekomen op Bonaire. We zijn trots en tevreden op ons zelf, want het was best een vermoeiende tocht met behoorlijk wat wind.
Het venijn zit hem in de staart, de wind waait stevig en de golven bouwen op. Af en toe klotsen we alle kanten op. Het lijkt of zo vlak voor Bonaire de golven enorm opbouwen. En dan zijn we bij het zuid oostelijk puntje van Bonaire, we gaan het hoekie om en de golven zijn weg. Bonaire is zo vlak dat we geen luwte hebben tegen de wind, en we moeten tot een paar mijl Bonaire benaderen voordat we ook maar iets van het zuidelijk deel van het eiland zien. Helaas nu is het aan de wind koersen, windkracht 5 tot 6, een stevig laatste stukje dus.
Om vijf uur (lokale tijd) pakken we een mooring op voor Kralendijk, je mag hier niet ankeren vanwege het koraal. We vinden het prima zo, we liggen stevig en we kunnen er vast heerlijk op slapen.
We vieren onze aankomst met een Caribbean biertje en een Frans kaasje, straks nog een lekker maaltje en dan op tijd naar bed. Morgenvroeg willen we om zes uur op, om het laatste stukje naar Curaçao af te leggen. Maar dat lezen jullie wel weer in ons regulier logboek.