info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Galapagos naar Marquesas: 30 april - 22 mei 2010
Zaterdag 1 mei 2010; 18:00 UTC; positie 01.24S 092.37W; afgelegd 71 mijl
Dag 1
De kop is er af, vrijdag 30 april 2010 om kwart voor elf gaan beide ankers op. Eerst het hekanker en daarna ons bruce anker. We vertrekken, een dag eerder zijn er al 9-tal boten vertrokken, wij gaan een dagje later. Er is een radio netje opgezet, we hebben het het pinguin net genoemd. Elke ochtend om 8 uur en elke avond om 8 uur hebben we contact met elkaar, we wisselen posities uit, omstandigheden aan boord, weer en dat soort zaken. Wij lopen ongeveer 120 mijl achter op de anderen.
Als we vertrekken doet de Galapagos nog even haar best. Met grote regelmaat zien we enorme manta's voorbij zwemmen, soms springen ze zelfs uit het water. Ze hebben wel een doorsnee van 3 á 4 meter, wat een grote imposante beesten.
Helaas waait het bijna niet, we hebben de motor erbij aan en de halfwinder staat op. Maar het is natuurlijk geen optie om de gehele 3000 mijl op de motor af te leggen.
Tegen de avond gaat de motor uit, we kunnen zeilen. Even later komt er een dreigende lucht aan en we besluiten de halfwinder weg te halen, het grootzeil en de kluiver gaan op. En zo zeilen we de nacht door. We hebben eigenlijk de hoop dat de wind iets zal toenemen zodra we wat verder weg zijn van de Galapagos, maar helaas de wind blijft SE 5 knopen (3 Bft). Geduld hebben dus.
Alles is goed aan boord, we pakken snel het vertrouwde ritme weer op, en ons moraal is goed.
Nog even voor de trouwe website lezers: woensdag 28 april hebben we in een internet café gezeten, voor de beeldvorming het café bestaat uit vier houten palen en een rieten dak, en je kunt er niets kopen, geen koffie, geen thee, geen frisdrank. Maar het heet El Rincon café. Gelukkig is aan de andere kant van de straat een restaurantje, een soort gaarkeuken. Regelmatig zie je of Frans of mij de weg oversteken, soms met een kop koffie, soms met een bord vol eten. Uiteindelijk zitten we 5 uur in het internet café, het lukt ons om 100 (van de 160) foto's op de website te plaatsen. De verbinding is erg traag, dus de resterende foto's van de Galapagos houden jullie te goed, maar je moet een maandje geduld hebben.
Zondag 1 mei 2010; 18:00 UTC; positie 01.53S 094.10W; afgelegd (volgens het log) 146 mijl
Dag 2
Het gaat goed aan boord, mijl voor mijl tikt weg. Het is redelijk bewolkt, en dat vinden we wel fijn. Soms kan de zon genadeloos fel branden. We zien enorme wolkenpartijen ontstaan, en dan denken we nou daar komt een grote bui aan. Even later is de wolkenpartij opgelost en verdwenen, en niets geen bui. Fascinerend om dit zien. We zijn soms overtuigd dat we een eilandje zien in de verte! Maar dan blijken het gewoon wolken te zijn. Gisteren hebben we nog 3 boten gezien, waarvan 2 vissersboten. En voor de rest is er niets anders dan water om ons heen.
De wind blijft met 5 knopen waaien (windkracht 3) uit het zuid oosten, als we naar ons radionetje (we hebben deze het pinguin net genoemd) luisteren, zijn we erg jaloers. We horen met regelmaat dat zij zuid oosten wind 10-12 knopen hebben, dat willen wij ook!
Overdag staat de halfwinder op, 's avonds durven we deze niet goed op te laten staan vanwege de buien. We hebben geen idee of daar wind in zit of niet, tot op heden dus niet. We halen de halfwinder weg, en zeilen de nacht in op grootzeil, kluiver en fok. De eerste handeling met het ochtendlicht is dan de halfwinder weer op te hijsen. En zo begint een nieuwe dag.
Maandag 3 mei 2010; 18:00 UTC; positie 02.30S 096.11W; afgelegd (volgens het log) 223 mijl
Dag 3
De halfwinder staat nu 27 uur achter elkaar op. We besluiten de halfwinder tijdens de nacht ook te laten staan, we hebben een heldere nacht, volop maanlicht en sterren. De wind zit in het zuidoosten, kracht 3. In de loop van de ochtend zien we donkere wolken ontstaan, de halfwinder gaat weg. We hebben de halfwinder nog niet weggehaald, of daar komt de regen met een beetje wind, windkracht 4. We zetten de kluiver en fok bij en we lopen lekker, snelheid rond 6 knopen (waarvan 1,5 tot 2 knoop stroom is!). Dit willen we wel een tijdje zo volhouden. We worden een beetje jaloers als we naar het radionetje luisteren, de meeste andere boten hebben SE wind 10-15 knopen (windkracht 3-4), en maken daardoor veel meer voortgang dan wij. Hopelijk komen wij ook snel in dat windgebied.
Omdat we continu ongeveer 1,5 tot 2 knoop stroom mee hebben, meet ons log te weinig. In plaats van de 223 mijl die het log aangeeft schatten we in dat we 320 mijl tot nu hebben afgelegd. Een tiende deel zit er op.
Dinsdag 4 mei 2010; 18:00 UTC; positie 02.41S 098.09W; afgelegd (volgens het log) 297 mijl,
geschatte afgelegde afstand 440 mijl

Dag 4
Nou we hebben maar eventjes plezier van de wind, na een uurtje is de wind weer op. Kluiver en fok rollen we in, en de halfwinder gaat weer op. En deze blijft staan gedurende de gehele nacht. 's Ochtends zo rond acht uur wakkert de wind wat aan. En voor het eerst hebben we 10 knopen wind uit het zuid oosten, onze lady gaat als een speer en met gemak halen we 7 knopen snelheid, eerlijk is eerlijk daarvan zijn er 2 knopen stroom mee. Koers is pal west, we moeten uiteindelijk naar 140 graden west. Dus hebben we nog wel eventjes te gaan.
We hebben nog een klusje te klaren, de halfwinder is bevestigd aan een van de wangen van de rolinstallatie van de kluiver. Als we nog eens goed kijken zien we dat één van de wangen geheel verbogen is, er blijkt een bout (van 12 mm dikte! ) gewoon door midden geknapt. Gauw halen we de halfwinder weg. We zijn even bang dat er iets met de verstaging is, maar dat blijkt gelukkig allemaal in orde. Frans kan de wang weer recht buigen, en zet er een nieuwe bout in.
Daarna gaat de kluiver weer op en de fok gaat weer op, we lopen weer als een sneltrein.
----- !! PRIJSVRAAG !! -------
Wie raadt het tijdstip wanneer we aankomen op de Marquesas?
Diegene die het dichtst bij de werkelijkheid komt is de winnaar. Je krijgt een fles champagne, die we persoonlijk komen overhandigen als we eind dit jaar in Nederland komen.
Je antwoord moet binnen zijn op pg3184@sailmail.com uiterlijk 15 mei 2010, geef datum en lokale tijdstip op wanneer we aankomen.
Enkele tips van onze kant om het je iets gemakkelijker te maken:
- we moeten in totaal bijna 3000 mijl afleggen
- onze plaats van bestemming is waarschijnlijk het eiland Fatu Hiva
- positie Fatu Hiva is ongeveer 10,5S 138,5W
- we komen nooit in het donker aan, dan blijven we gewoon nog een nachtje op zee
- de lokale tijd op de Marquesas is UTC - 9:30 uur, Nederlandse tijd is UCT + 2 uur, dus op de Marquesas is het 11 uur en 30 minuten eerder dan bij jullie in Nederland
- volg ons oceaan logboek met de dagelijkse voortgang zo lang mogelijk
Doe je mee?
Woensdag 5 mei 2010; 18:00 UTC; positie  03.17S 100.24W;  afgelegd (volgens het log) 401 mijl; geschatte afgelegde afstand 564 mijl
Dag 5
Het gaat goed aan boord, de dagen lijken erg op elkaar en af en toe moeten we elkaar herinneren welke dag het ook alweer is. Sinds gistermiddag staan het grootzeil, kluiver en fok aan stuurboord. Wind komt uit het zuid oosten zo rond de 10 knopen, dus we maken goede voortgang. We kunnen alleen de westelijke koers niet houden die we graag willen. We willen zo lang mogelijk tussen de 3de en 5de graad zuiderbreedte blijven, want dan schijnen we de meeste stroom mee te hebben. Zuidelijker heb je nog steeds stroom mee, maar iets minder. Nou we zullen wel zien.
Vanochtend hebben we weer trouw naar het pinguinnetje (zo hebben we deze zelf genoemd) geluisterd, het is druk met zeilboten al zou je dat niet zeggen. We zien ze tenminste niet. Voor ons zeilen er een stuk of 10, achter ons zitten er nog zeker 2 en dan is er nog een netje van een stuk of 5 boten die op een dag zeilen van ons zitten. Kortom er gaat een behoorlijke vloot richting de Marquesas. We horen van de andere boten gelukkig ook alleen maar goede berichten, sommige klagen een beetje over een rommelige zee, anderen zien walvissen (dat geluk hebben wij nog niet gehad) of vangen een vis. We hebben nog geen zin gehad om te gaan vissen, als het einde van onze vleesvoorraad in zicht komt, gaat waarschijnlijk het vislijntje wel over boord.
De soeppan staat lekker te pruttelen op het fornuis, buiten schijnt het zonnetje, af en toe komt er een regenbuitje over voor de noodzakelijk afkoeling en zo tikken de mijlen onder ons door.
Donderdag 6 mei 2010; 18:00 UTC; positie 03.39S 102.51W; afgelegd (volgens het log) 514 mijl; geschatte afgelegde afstand 724 mijl
Dag 6
Ongeveer een kwart van de afstand zit erop! We hebben eindelijk de tradewinds te pakken, zuidoosten wind, 10-15 knopen. De lady loopt als een treintje, het afgelopen etmaal hebben we 160 mijl afgelegd. Dat gaat prima zo. We varen nu met gereefd grootzeil, kluiver en fok, alles aan stuurboord. Op dit moment kunnen we redelijk de westelijke koers vasthouden, we varen 265 graden.
Na twee bewolkte en regenachtige dagen, schijnt de zon weer volop. Erg fijn en toch ook weer niet. Door de hitte kunnen we niet lang buiten zitten in de kuip, maar omdat we pal west varen, hebben we zo vanaf twee uur schaduw in de kuip en kunnen we weer lekker buiten zitten.
Om een uur of vijf is het dan douche tijd, de slang wordt naar de kuip gerold en we douchen lekker in de buitenlucht. We ruiken weer zo fris als een hoentje, dan is het tijd voor ons dagelijkse verse fruithap (zolang we dat nog hebben), vervolgens doet Frans een checkrondje over de boot. Alles wordt gecontroleerd, verstaging, harpsluitingen, lijnen op schavielplekken, enzo. Tegelijkertijd wordt het dek schoongemaakt van de oogst van de afgelopen nacht, pijlinktvisjes en vliegende visjes liggen overal op het dek.
Even later gaat het schemeren en wordt het donker, en zeilen we weer een nacht in.
En het gaat goed met onze prijsvraag, de eerste antwoorden zijn binnen. Mocht je meerdere antwoorden willen geven vanwege nieuwe inzichten of zo, dan kan dat. Maar het laatste antwoord dat je geeft geldt.
Vrijdag 7 mei 2010; 18:00 UTC; positie 03.54S 105.17W; afgelegd (volgens het log) 634 mijl ;geschatte afgelegde afstand 874 mijl
Dag 7
Het ruikt een beetje zurig in ons doghouse. Het is zeven uur, we eten een broodje, en dan maakt de boot een onverwachte zwieper, we doen een greep naar de glazen melk, maar graaien in het luchtledig. Hupsakee twee glazen melk, rollen over de tafel richting de bank. De meeste melk wordt opgevangen door een handdoek die toevallig op de bank ligt. Maar nu hangt er dus een zurige melklucht.
Voor de rest is alles goed aan boord, we voeren nog steeds dezelfde zeilvoering, grootzeil, kluiver en fok over stuurboord, koers zo rond de 250 graden, en de wind is iets afgenomen, zuid oost 10 knopen (windkracht 3). De zee is wat rommelig en we rollen en slingeren dus iets meer. Afgelopen etmaal hebben we 150 mijl afgelegd. We zijn tevreden met onze voortgang.
Als we naar het netje luisteren is de voorste boot, Inforapenny een catamaran, halverwege de oversteek. Ze zijn een dag eerder dan ons vertrokken en liggen nu ruim 700 mijl voor ons. Wat een snelheid maken die! Om jaloers op te worden. De rest van de vloot vaart rond 110 graden west en we horen dat iedereen een slechte nacht heeft gehad, een onrustige zee met erg veel buien met behoorlijke windvlagen. Toch wel handig zoveel boten voor je, dan weet je wat je kunt verwachten.
Zaterdag 8 mei 2010; 18:00 UTC; positie 04.53S 107.22W; afgelegd (volgens het log) 747 mijl;geschatte afgelegde afstand 1001 mijl
Dag 8
Een derde van de afstand zit erop, nog 2000 mijl te gaan (hint hint tip voor de prijsvraag, maak er gebruik van). Nog eventjes en we zijn halverwege, en dan kunnen we gaan aftellen. De wind neemt weer af, oost-zuid-oost ongeveer 8 knopen (windkracht 3). We kunnen de koers niet houden, en de zeilen klapperen behoorlijk. We besluiten om meer zuidwestelijker te varen, zodat de zeilen minder gaan klapperen. De hele nacht varen we zo, grootzeil, kluiver en fok over stuurboord. Het is een zeer heldere nacht, volop sterren en geen wolken. Rondom twee uur komt de maan op, prachtig zeilweer.
Vandaag zetten we de klok een uur terug, dus onze dag is vandaag een uurtje langer. Uiteindelijk krijgen we 3,5 uur erbij tijdens de oversteek, en om het verschil niet in één keer te groot te maken, zetten we de klok drie keer een uur terug.
Tegen de ochtend besluiten we de zeilvoering aan te passen. De fok rollen we in, de kluiver rollen we in, en even later gaat de kluiver met de boom erin weer uit, dit keer over bakboord. We varen melkmeisje (voor de niet zeilers dit is grootzeil aan stuurboord en kluiver aan bakboord), en zo kunnen we een prima westelijker koers varen.
Zondag 9 mei 2010; 18:00 UTC; positie 03.58S 108.58W; afgelegd (volgens het log) 835 mijl; geschatte afgelegde afstand 1097 mijl
Dag 9
We hebben 24 uur gevaren als melkmeisje, kluiver aan bakboord en grootzeil aan stuurboord. We zijn daardoor weer behoorlijk wat noordelijker gekomen, ongeveer 1 graad. Maar de wind was erg weinig, 4 knopen uit het oosten. Dus veel voortgang hebben we het afgelopen etmaal niet gemaakt. Jammer, maar ja we moeten er ons maar aan overgeven. En dat is soms best wel moeilijk.
En doordat de kluiver is uitgeboomd, is de kluiverschoot (het touw waarmee je het zeil strakker en losser kunt zetten) toch gaan schavielen. We hebben geprobeerd het te verhelpen, maar dat is tot nu toe niet gelukt. Nog meer eens over nadenken, want we zullen nog wel een keer melkmeisje moeten varen tijdens deze oversteek, en zo kan dat dus niet. De schoot is dan zo in tweeën.
Overdag is het stralend weer, we smullen van de stamppot boerenkool met rookworst. Tegen de avond komt er bewolking. Met wind hopen wij, helaas zonder wind. En het gaat miezeren, en dat doet het bijna de hele nacht. Als de zon weer opkomt, wordt de lucht weer schoon geveegd en hebben we weer een strakke blauwe lucht. We besluiten weer terug te gaan naar de 'oude' zeilvoering, de kluiver wordt ingerold, boom gaat eruit, de kluiver gaat uit over stuurboord en de fok gaat ook uit over stuurboord. En nu maar duimen dat de wind iets toeneemt, de grote vloot voor ons heeft 20 knopen wind (windkracht 5) uit het zuidoosten. Misschien dat wij er ook een beetje van krijgen?
Maandag 10 mei 2010; 18:00 UTC; positie 04.27S 111.16W; afgelegd (volgens het log) 949 mijl; geschatte afgelegde afstand 1237 mijl
Dag 10
Nou we wilden wind, we hebben wind gekregen. Tegen de ochtend waait het uit het zuid oosten zo'n 15 tot 20 knopen. Windkracht 4 tot 5 dus. De lady loopt als een trein. We reven eerst het grootzeil, maar we zijn nog steeds erg loef gierig. In flinke windvlagen en als we van een golf af surfen wil onze lady de kop in de wind gooien. Uiteindelijk halen we de fok ook weg, we liggen stabieler en we lopen nog steeds 7 knopen. Zo maken we tempo. De mijlen tikken weg.
Nadeel van zoveel wind is wel dat de zee behoorlijk onstuimig is geworden, golven van ongeveer 3 meter. Dus is het allemaal iets minder comfortabel aan boord. Maar het lukt nog steeds om goed te slapen, eten te koken, brood te bakken en koffie te zetten. Ineens een onverwachte schuiver en daar dreigt de koffie te gaan. In een reflex kan Frans nog net de koffie tegenhouden, voordat de hele prut omvalt. Gelukkig, dat gaat net goed.
De weervoorspellingen zijn dat we deze wind in ieder geval de komende 3 dagen houden, er heeft zich een hoge druk gebied ontwikkeld ten zuiden van ons en daardoor is de wind toegenomen. We vinden deze condities prima zo. Alles is prima aan boord, we gaan weer een nieuwe dag tegemoet.
Dinsdag 11 mei 2010; 18:00 UTC; positie 04.13S 114.07W; afgelegd (volgens het log) 1077 mijl; geschatte afgelegde afstand 1411 mijl
Dag 11
Het waait nog steeds stevig, zuid oosten wind 20 knopen (windkracht 5). We gaan zo snel, dat ik af en toe het idee hebt dat onze lady zichzelf niet bij kan houden. Soms surfen we van een golf af. Tegen de avond draaien we kluiver weg, en zetten we fok bij, samen met het gereefd grootzeil blijven we een gemiddelde houden van ruim 7 knopen per uur. De zee is best onstuimig, er staan flinke golven, we schatten in 3,5 tot 4 meter. Maar we raken ook aan deze condities gewend. Afgelopen 24 uur hebben we een record gebroken, 188 mijl in één dag afgelegd! Dat hebben we nog nooit gehaald.
Als we in de ochtend naar het radionetje luisteren, horen we van iedereen dat het een onstuimige nacht is geweest, alle boten hebben de zeilen behoorlijk gereefd en er staat bij iedereen behoorlijk wat wind, zuid oost, windkracht 5 tot 6. De voorste boot Inforapenny schat in dat ze komende vrijdag aankomen!
Tegen de ochtend zakt de wind ietsje in en zetten we de kluiver weer bij, en zo varen we de dag door. Nog eventjes en we zijn halverwege en dan kunnen we gaan aftellen.
Diegenen die de fles champagne wil winnen, let op je hebt nog 4 dagen tot de sluitingstermijn!
Woensdag 12 mei 2010; 18:00 UTC; positie 04.38S 116.58W; afgelegd (volgens het log) 1196 mijl; geschatte afgelegde afstand 1583 mijl
Dag 12
We kunnen aftellen, de helft hebben we gehad! We besluiten om de fok te laten staan en niet meer de kluiver bij te zetten. Het gaat dan iets comfortabeler en we gaan nog steeds snel genoeg. Voor de rest is er voor vandaag weinig bijzonders te melden, deze dag ziet er gelijk uit aan de vorige dag. De wind komt nog steeds uit het zuid oosten, windkracht 4 tot 5, en we lopen nog steeds 7 mijl per uur. Het gaat snel. Wat ons betreft mag de wind wel blijven zo. Prima te doen.
Alles is goed aan boord, we vermaken ons met veel lezen, af en toe een uiltje te knappen, muziek luisteren, eten koken en opeten natuurlijk, afwassen, de boot checken, en douchen in de kuip.
De zee is nog steeds onstuimig, maar vanochtend hebben we het idee dat het mogelijk is om de generator te draaien voor de broodnodige stroom. De generator mag namelijk geen grotere hellingshoek hebben de 25 graden. De afgelopen twee dagen was de hellingshoek vaak groter in de golven, maar nu moet het kunnen.
Meestal om de dag draaien we de motor, dan hebben we ook gelijk warm water. Gisteren heeft de hele dag de watermaker gedraaid, dus onze watertank is weer behoorlijk gevuld. Onze lady doet het prima tot nu toe! En de bemanning ook.
Donderdag 13 mei 2010; 18:00 UTC; positie 04.52S 119.53W; afgelegd (volgens het log) 1310 mijl;geschatte afgelegde afstand 1759 mijl;
Dag 13
Hemelvaart vandaag, eerlijk gezegd merken we er weinig van. Voor ons zijn alle dagen gelijk, of het nou een doordeweekse dag is, zondag of een feestdag, voor ons zijn de dagen eender. Regelmatig zeggen we tegen elkaar "wat voor dag is het vandaag?". Gelukkig hangt er op het toilet een dagkalender, trouw scheuren we er elke dag een blaadje af en zo weten we wat voor dag het is.
We hebben nieuwe beestjes aan boord, we weten niet echt wat het is, misschien een krill soort? Ze hebben een heel klein blauw staartje ongeveer een halve centimeter lang en het lijfje (tenminste dat denken we dat het is) is een opgeblazen doorzichtig ballonnetje. Doorsnee ongeveer een halve tot één centimeter. Een beetje paars blauw van kleur. Het ziet er heel breekbaar uit. Waarschijnlijk komen ze aan boord via de kluisgaten in de kuip als daar het zeewater door heen spoelt. De beestjes houden zich dan vast aan onze vlonders. Met een flinke golf water worden ze dan geplet.
Het gaat goed aan boord, de hele dag hebben we de fok en gereefd grootzeil op, in de loop van de avond neemt de wind af, de fok wordt vervangen door de kluiver, en in de loop van de ochtend halen we het reef uit het grootzeil en zetten we de fok weer bij. Kortom alle zeilen staan nu op. Het is een prachtige dag, volop zon en weinig bewolking, ideaal zeilweer dus. De oceaan wordt iets rustiger, dus we hebben het prima aan boord. Wind zuid oost, kracht 4, koers 260 graden, en we hebben nog steeds 1,5 knoop stroom mee. Wat kunnen we ons nog meer wensen?
Vrijdag 14 mei 2010; 18:00 UTC; positie 05.21S 122.49W; afgelegd (volgens het log) 1439 mijl; geschatte afgelegde afstand 1937 mijl
Dag 14
Bijna twee derde zit erop, we gaan nog steeds snel, erg snel. We lopen zelfs iets in op een aantal boten die voor ons liggen. Maar een aantal daarvan heeft op dit moment geen stroom meer mee, of erger nog zelfs een beetje stroom tegen, en dat gaan wij natuurlijk ook nog krijgen. De voorste boot Inforapenny, een catamaran, vertelt vanochtend tijdens het radionetje dat zij morgen verwachten aan te komen! De eerste van onze vloot van 12 zeilboten. De meerderheid van de vloot zit zo rond de 130 graden west en moeten dus nog ongeveer 600 mijl. Wij hebben nog iets meer dan 1000 mijl voor de boeg.
We varen de gehele dag met alle zeilen op, de nacht is vol met buien, weinig regen maar de wind varieert erg. Als in de loop van de vroege ochtend de wind toeneemt, draaien we de fok in en reven het grootzeil. Rond zeven uur komt de zon op, de zon heeft een uurtje nodig om de lucht weer schoon te vegen, alle buien zijn verdwenen en we zetten weer alle zeilen bij. Wind zuid oost, kracht 4-5, koers 260 graden, en we hebben nog steeds 1,5 knoop stroom mee.
En vandaag hebben we de klok weer een uurtje terug gezet, onze dag duurt vandaag dus een uurtje langer.
We genieten erg van onze prijsvraag, met name van jullie reacties. Er wordt zelfs onderhandeld over de prijs (whisky in plaats van champagne), we hebben een tegenbod gekregen (als wij eerder zijn dan een bepaalde datum krijgen wij een fles champagne, wordt erg door ons gewaardeerd en het houd ons scherp!) en er zijn gezinnen waar de wens om de fles champagne te winnen wel erg groot is zodat ieder gezinslid (jong en oud) een oplossing instuurt. Let op, morgen, zaterdag 15 mei, is de laatste dag om je antwoord bij te stellen of nog nieuwe antwoorden in te sturen.
Zaterdag 15 mei 2010; 18:00 UTC; positie 05.56S 125.37W; afgelegd (volgens het log) 1571 mijl; geschatte afgelegde afstand 2106 mijl
Dag 15
Een dag als alle anderen, wind oost zuid oost, kracht 4, koers 250 graden, en we hebben nog steeds 1,5 knoop stroom mee. Het gaat nog steeds prima aan boord. Grootzeil, kluiver en fok staan nog steeds over stuurboord, afhankelijk van de windsterkte halen we soms de fok weg of zetten deze juist bij.
Vandaag heb ik een extra taak, ik ben net controller voor het radio netje. Met een netje van 12 boten moet er iemand zijn die de gesprekken een beetje dirigeert, 12 man door elkaar en je hebt gekakel. Met regelmaat wordt het net controller-schap doorgegeven aan een collega zeilen en vandaag is het dus mijn beurt. Beide netjes, zowel de ochtend als de avond, vallen precies in mijn wacht. Gelukkig is de propagatie goed en kan ik iedereen goed verstaan. Het gaat bij iedereen goed aan boord, er is één boot, Aurora B, die heeft een lek in de diesel tank en verliest langzaam diesel. Ze kunnen niet bij het lek komen en het dus ook niet repareren onderweg. Heel vervelend lijkt mij, en wat een stank. Volgens Mike, de schipper, vechten de diesel geur en chanel no. 5 om de eer wie de meeste geur afgeeft. Maar alle gekheid op een stokje, het blijft natuurlijk vervelend, ze hebben in ieder geval hulp gevraagd bij het afmeren op de ankerplaats, omdat ze verwachten dat tegen die tijd de diesel tank leeg zal zijn.
Zondag 16 mei 2010; 18:00 UTC; positie 06.48S 128.12W; afgelegd (volgens het log) 1702 mijl; geschatte afgelegde afstand 2262 mijl
Dag 16
We zitten net lekker te smikkelen van onze zelf gemaakte pizza, of we horen pangggggg! We gaan naar buiten om te kijken wat er aan de hand is. Eerst zien we niets, maar dan blijkt dat het grootzeil helemaal uitgerold is. We hebben het grootzeil een klein stukje ingerold om het klapperen van de rolinstallatie een beetje tegen te gaan. Maar hoe kan dat nou dat het grootzeil helemaal uitgerold is? Ik zie niets vreemd. En dan ziet Frans opeens dat de voetrail uit het dek getrokken is. Op de opbouw op het teakdek is de voetrail geplaatst met twee katrolletjes waar de trommellijnen van het grootzeil doorlopen. Een trommellijn om het grootzeil uit te rollen en een trommellijn om het grootzeil in te rollen. Vervolgens gaan de lijnen via een aantal blokken over het doghouse en komen zo in de kuip uit, zodat we niet het dek op moeten om de zeilvoering aan te passen.
Deze voetrail is bevestigd met twee stevige bouten en moeren. Eén van de bouten is afgeknapt en de andere bout heeft kennelijk de krachten niet op kunnen vangen. En nu is de voetrail dus afgeknapt. Frans gaat het dek op gewapend met een boormachine om de restanten van de bout uit te boren. Het lukt niet, het schip schommelt te hevig. We besluiten om de lijnen (kraanlijn en neerhouder) die via een zelfde constructie over stuurboord lopen naar bakboord te halen. De beide trommellijnen van het grootzeil die over bakboord lopen halen we dan naar stuurboord. En zo kunnen we in ieder geval weer vooruit. In Papeete, Tahiti, moeten we maar eens een permanente oplossing regelen.
In ieder geval kunnen we alle zeilen blijven gebruiken, grootzeil, fok en kluiver staan nog steeds over stuurboord. De wind wordt iets minder, rond de 10 knopen (windkracht 3-4), erg constant uit het zuid oosten. We gaan iets minder snel en maken nu ongeveer 6 knopen per uur, voordeel is dat de zee ook iets minder onstuimig wordt. Wie zei ook alweer elk nadeel heeft zijn voordeel?
Maandag 17 mei 2010; 18:00 UTC; positie 07.41S 130.29W; afgelegd (volgens het log) 1823 mijl; geschatte afgelegde afstand 2399 mijl
Dag 17
We blijven overdag en de nacht varen met grootzeil, fok en kluiver over stuurboord. De wind is afgenomen, rond de 10 knopen (windkracht 3). Ondanks dat de weervoorspelling toch 15 tot 20 knopen aangeven. Doordat er weinig wind staat is de zee ook tot rust gekomen, het is comfortabel zeilen zo. Helaas is ook onze snelheid afgenomen, we varen ongeveer 5 tot 6 mijl per uur. En dat is even wennen als je meer dan 7 mijl per uur gewend bent.
Hoe dichter we bij de Marquesas komen hoe oostelijker de wind wordt. We vinden dat we te snel naar het zuiden afzakken, dus tegen de ochtend draaien we de fok in en gaat de kluiver aan bakboord met een boom erin. We varen melkmeisje. Kritisch houden we de schoot van de kluiver in de gaten, maar het lijkt erop dat het nu goed gaat. We zien tenminste nog geen schavielplekken. Maar we blijven het in de gaten houden.
Er zijn wederom twee boten van onze radionetje aangekomen op plaats van bestemming. Wij moeten nog even geduld oefenen, nog 600 mijl te gaan.
Dinsdag 18 mei 2010; 18:00 UTC; positie 07.34S 132.39W;afgelegd (volgens het log) 1920 mijl;geschatte afgelegde afstand 2529 mijl
Dag 18
Het lijkt wel het verhaal van de tien kleine negertjes, gisteren zijn twee boten van onze zeilvloot aangekomen op Fatu Hiva, vanochtend wederom twee op Fatu Hiva en één op Hiva Oa. Er zijn er nu nog 5 in de race.
We hebben de afgelopen 24 uur melkmeisje gezeild, kluiver uitgeboomd aan bakboord, grootzeil aan stuurboord. We zien gelukkig geen schaviel plekken op de schoot. We schommelen behoorlijk, we liggen een tijdje horizontaal en dan komen er een paar golven en raakte onze lady in cadans, eerste een behoorlijk slinger naar bakboord dan naar stuurboord en vice versa. Even later zijn we uitgeslingerd, liggen we weer een tijdje horizontaal en dan begint het schommelen weer opnieuw. Een vermoeide koers dus.
Het is prachtig weer, volop zon, de nacht was helder, helaas neemt de wind nog verder af tot onder de tien knopen. Langzaam draait de wind naar het noord oosten. Volkomen in tegenspraak met de weersvoorspelling die aangeeft zuid oosten wind, ruim 15 knopen.
We halen nu ongeveer 5 mijl per uur.  Nog iets minder dan 500 mijl te gaan.
Overdag krijgen we tot twee keer toe een fantastische show van dolfijnen, van links en rechts snellen ze naar onze boot. Je ziet de dolfijnen mee surfen op de golven. Ze blijven lekker lang spelen met onze boeg, met grote regelmaat springen ze boven water. Maar hoe we ook kijken en turen, een walvis hebben we helaas nog niet gezien. Maar we blijven opletten.
Woensdag 19 mei 2010; 18:00 UTC; positie 07.40S 134.47W;afgelegd (volgens het log) 2007 mijl; geschatte afgelegde afstand 2657 mijl
Dag 19
Weer een dag zit erop, de negentiende alweer. We zeilen nog steeds melkmeisje, kluiver uitgeboomd aan bakboord en grootzeil aan stuurboord. De wind blijft uit het oosten waaien, ongeveer een knoop of 8 (windkracht 3). Niet veel dus, we kunnen net 5 mijl per uur halen, en maken zo 120 mijl per dag. Koers rond de 270 graden. Nog een 350 mijl te gaan. Het lijkt er nu op dat we zaterdag aankomen, maar ja alles is afhankelijk van de wind.
We merken dat we dichterbij land (of beter gezegd eilandjes) komen, we zien nu af en toe een vissersboot, voornamelijk 's nachts. Dus opletten. Je raakt een beetje minder scherp als je zo lang geen boten ziet.
Vanochtend hebben we voor het eerst tijdens deze oversteek de vislijn uitgegooid. Wie weet hebben we op de valreep nog beet en scoren we een lekker visje. De verse groente is bijna op aan boord, we hebben nog wat uien en een paar aardappelen. En nog 3 tomaten! Het fruit is al een tijdje op. Dus hoog tijd voor een bezoekje aan de groenteboer.
We zeilen nog steeds met 5 boten, en iedereen klaagt over de wind, beter gezegd over het gebrek aan wind, tijdens het radionnetje. Vandaag komt waarschijnlijk de Tutatis (een Braziliaans stel José en Sandra) aan, zij gaan naar Hiva Oa. Onderweg hebben ze hun schroef verloren, hoe is onbegrijpelijk. Ze begrijpen het zelf ook niet.  José heeft nog geprobeerd onder het zeilen een nieuwe schroef aan te brengen, maar dat is helaas niet gelukt. Zij moeten dus helemaal zeilend naar de ankerplek. Ook voor hun is het geduld hebben.
Donderdag 20 mei 2010; 18:00 UTC; positie 08.26S 136.36W; afgelegd (volgens het log) 2092 mijl; geschatte afgelegde afstand 2766 mijl
Dag 20
Tjongejonge, wat hebben we het druk. De wind kakt nog verder in, het kan bijna niet. We proberen alle mogelijke zeilvoeringen om maar zoveel mogelijk wind te vangen en snelheid te houden. Overdag blijven we melkmeisje varen, kluiver uitgeboomd aan bakboord, grootzeil aan stuurboord. Halverwege de middag veranderen we de zeilvoering, alle zeilen (kluiver, fok en grootzeil) over stuurboord. We gaan er niet echt sneller door. Nog maar eens veranderen, we zetten de halfwinder op, samen met het grootzeil. We maken nu meer voortgang, tussen de 5,5 en 6 knopen. En zo gaan we de nacht in. We gaan echter veel te snel zuidelijk. Halverwege de nacht besluiten we dat we daar toch maar iets aan moeten doen, het grootzeil wordt ingedraaid en we kunnen meer voor de wind varen met de halfwinder. Dit houden we vol tot de ochtend. En dan proberen we weer een nieuwe zeilvoering, de halfwinder blijft staan over stuurboord, maar we zetten de kluiver er bij over bakboord uitgeboomd. Melkmeisje in het groot. En zo varen we nu nog, we hebben ongeveer 140 vierkante meter zeil opstaan, meer kunnen we niet opzetten en varen 4,5 mijl per uur.
Als we naar het radionetje luisteren (het zijn nu nog 4 zeilboten, de Tutatis is ondertussen ook aangekomen) is de klacht overal hetzelfde. Weinig wind. De Zenitude, één van de nog zeilende boten, kan zijn ongeduld niet langer bedwingen, zij hebben ondertussen de motor erbij aangezet. Wij houden het nog maar even vol zonder de motor, erg veel sneller gaan we er toch niet door.
Vrijdag 21 mei 2010; 18:00 UTC; positie 08.36S 138.34W; afgelegd (volgens het log) 2172 mijl; geschatte afgelegde afstand 2882 mijl
Dag 21
Rrrrrrrrt, de vislijn loopt af. We hebben beet. Ik stuif naar buiten, maar helaas de vis er vandoor. Als we de lijn binnenhalen zien we dat de vishaak (een drietand) verbogen is en één van de tanden is er compleet afgebroken. Dat moet iets gigantisch geweest zijn, maar wat het ook was, in ieder geval te groot voor ons. Jammer geen vismaaltje. Misschien morgen meer geluk.
Het is een rustige dag, erg relaxed en traag tikken de mijltjes weg. Op het radionetje horen we dat het met de andere boten net zo gesteld is. De Seafury (Roger en Norma, Amerikanen, die we niet kennen maar gaan ontmoeten op Nuku Hiva, zij komen waarschijnlijk zondag aan) hebben een bioscoop dagje ingesteld en kijken DVD's. Frans krijgt de smaak te pakken en besluit 's avonds tijdens zijn wacht ook een DVD te kijken. De gladiator.
We varen de hele dag melkmeisje met de kluiver uitgeboomd over bakboord en de halfwinder over stuurboord. Maar om middernacht neemt de wind iets toe, een knoop of 10 tot 12 uit het oosten en we krijgen meteen meer snelheid. De halfwinder sleurt ons door het water. Dat gaat goed zo. We komen nu zeker zaterdag aan, het is nog minder dan 100 mijl varen. Onze champagne ligt al koud te worden in de koelkast!
We hebben onze bestemming veranderd, we gaan naar Nuku Hiva in plaats van Fatu Hiva. De Marquesas bestaan uit zes grote en zes kleine eilanden en je kunt maar op een paar plaatsen inklaren, en niet op Fatu Hiva. Maar het schijnt dat de autoriteiten het oogluikend toelaten als je daar een tijdje 'illegaal' ligt. Echter we horen heel veel boten die naar Fatu Hiva varen en de ankerplaats is overvol. Er liggen 20 tot 30 boten. We hebben dus besloten om naar Nuku Hiva te varen, dat ligt iets minder zuidelijk, maar iets verder naar het westen (positie 08.55S 140.06W). We kunnen er inklaren en misschien gaan we in de loop van volgende week een bezoekje brengen aan Fatu Hiva.
Zaterdag 22 mei 2010; afgelegd 2976,3 mijl; positie 08.54S 140.05 mijl
Dag 21
We blijven de hele dag zeilen met halfwinder en kluiver. Tegen het eind van de middag halen we de halfwinder weg, we gaan te snel. Hoe is het mogelijk? Te snel?! Als we zo door gaan komen we in de nacht aan en dat willen we niet. We varen het laatste stuk dus alleen op de kluiver. Daardoor schommelen we wel iets meer.
We hebben de hele middag al het eiland Ua Huka in zicht, als we dichter bij komen en het wordt donker zien we een vreemde gloed. Het lijkt wel vuur. De verrekijker er maar eens bij, het is inderdaad vuur, het lijkt wel een actieve vulkaan. Bijzonder! Als we arriveren op Nuku Hiva moeten we maar eens informeren.
Het is een mooie nacht, we hebben halve maan en het is helder. We keutelen zo door, met een snelheid van 3,5 tot 4 knopen per uur. Frans vindt het nog iets te langzaam gaan en zet tijdens zijn wacht het grootzeil bij.
Als de zon opkomt zeilen we de baai binnen. Het wordt tijd om de kluiver binnen te halen en de motor te starten.
Na 21 dagen en 23 uur gooien we onze anker uit op Nuku Hiva, het is 06.30 lokale tijd (wij lopen 11 uur en 30 minuten achter bij jullie in Nederland, bijna een halve dag). De zon is net op. We zijn niet de enigen hier, er liggen een stuk of 30 boten hier in de baai Taiohe. We hebben het gehaald! We zijn de south pacific overgestoken (nou ja de helft eigenlijk)! Ons ontbijt bestaat uit bubbels, kaas en worst. Blub!
Wij hebben onze champagne al op, maar waar gaat de fles champagne van de prijsvraag naar toe? Deze gaat naar ..........Bolsward, naar Albert Thiecke. Albert van harte gefeliciteerd, enne proost.  Maar nog eventjes wachten, in het najaar komen wij naar je toe met de fles champagne.
Ben je nieuwsgierig naar alle inzendingen? Het was een nek en nek race tussen Albert en Harro. Kijk maar.
Tineke 23 mei 15:00 uur, Erik en Irene 26 mei 10:00 uur, Mam 24 mei 17:50 uur, Cora en Mart 12 mei, Leo en Elly 1 juni 11:45 uur, Jan 23 mei 15:00 uur, Mieke 24 mei 11:00 uur, Albert 22 mei 16:31 uur, Harro 22 mei 19:00 en Hanna 24 mei tussen 9:00 en 11:00.
world.gif
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
LOGBOEK