Oversteek Marquesas naar Tuamotu: 2 - 6 juni 2010
Zondag 6 juni 2010
positie 14.27S 146.02W
afgelegd 479,5 mijl
Dag 4
Gearriveerd
op de Tuamotu archipel, op de atol Manihi! We varen de rest van de dag en de nacht alleen op de kluiver, soms trekken zware regenwolken
over, gelukkig zit er niet teveel wind. Het weer laat zich in ieder geval niet van zijn beste kant zien. Tegen de ochtend zien we
donkere luchten, maar als de zon opkomt klaart het gelukkig op en dan zien we ook land. Het is niet te geloven, zoveel water en dan
een paar stevige koraal platen waarop vele kokosbomen staan. Het lijkt bijna of met een paar flinke golven het land zal verdwijnen,
gelukkig is dat niet zo. Het atol bestaat uit een ring van kleine eilandjes, die ze motu's noemen en op deze eilandjes staan vele
palmbomen. Een atol heeft meestal één in- en uitgang, waardoor je op de lagoon kunt komen. En binnen in de lagoon is het rustig en
kun je ankeren. Deze lagoon heeft ongeveer de grote schat ik in van het Markermeer. Op het grootste eilandje naast de ingang is een
klein dorpje. En tot mijn verbazing zie ik auto's en een busje! Nou ver rijden kun je hier niet!
Rond tien uur zijn we bij de ingang
van de atol Manihi. We hadden al gehoord van Gerjan (van de Spirit) dat de geul goed bevaarbaar is. Er staan keurig rode en groene
staken, aan het eind van de geul staat een kardinale noordboei, de we ten noorden passeren. We merken geen of weinig stroom. Gelukkig
maar. Alle boeken zeggen dat je een atol met doodtij of er vlak voor of na moet binnen varen om niet te veel stroom tegen te hebben.
Van Manihi wordt gezegd dat je eigenlijk altijd wel goed naar binnen kunt varen.
Het water is erg helder, bij de ingang hadden we 20
meter water onder onze kiel en konden we de bodem zien! Zo helder. We zetten koers richting de Spirit en om elf uur laten we ons anker
vallen naast de Spirit. Na 4 dagen en 2 uur varen kunnen we de Tuamotu's gaan verkennen.
Zaterdag 5 juni 2010
12:00 LT; positie 13.57S
144.38W
afgelegd 373 mijl, nog te gaan 93 mijl
Dag 3
Helaas geen vis, helemaal geen vis. Mijn vishaakje, nepaasje, voorloper (een stalen
draad om te voorkomen dat de vis de lijn doorbijt) en de halve vislijn verdwenen. Wat voor een zware jongen daar gebeten heeft in
het aas! In ieder geval hij is er met alles vandoor! We stoppen maar weer met onze visactiviteiten, het is genoeg geweest. Voorlopig
redden we het wel met de proviand aan boord.
Zo we hebben een onrustige nacht achter de rug. Om vijf uur 's middags douchen we ons
lekker, we zien in de verte al een zwarte lucht aankomen. We ruimen gauw de douche spullen op, checken of binnen alles stormvast ligt
en dan beginnen we het zeil te reven. We hebben dit nog niet achter de rug, of de wind komt opzetten. Uiteindelijk krijgen we 25 tot
30 knopen over ons heen (windkracht 6-7). En regen.
En zo blijft het de hele nacht, soms klaart het weer een beetje op en dan komen
er weer buien met wind aanzetten. De meeste buien zitten in de wachten van Frans, dus ik tref het.
We zeilen de hele nacht met dubbel
gereefd grootzeil en fok. Helaas kunnen we bij lange na niet onze koers houden, dat proberen we in de loop van de dag te corrigeren.
We halen het grootzeil helemaal weg, draaien de fok in en varen alleen op de kluiver pal voor de wind. We schommelen wel meer, maar
het gaat prima. Nog een nachtje varen en dan komen we aan op Manihi.
Vrijdag 4 juni 2010
12:00 LT; positie 12.33S 143.29W
afgelegd 273
mijl, nog te gaan 193 mijl
Dag 2
We hebben een goede dag en nacht achter de rug, af en toe verschijnen er zware donkere wolken aan de
hemel. Ook afgelopen nacht. We houden ze goed in de gaten, maar gelukkig zit er geen flinke wind in. We meten iets meer dan 20 knopen
(windkracht 5). We zeilen overdag met gereefd grootzeil, kluiver en fok. En 's avonds halen we onze fok in. Koers 210 graden, windkracht
4 uit het noord oosten.
Met deze afstand en snelheid komen we zaterdag nacht aan, en dat is zeker niet de bedoeling. Waarschijnlijk
gaan we morgen in de loop van de dag zeil minderen om de snelheid er een beetje uit te halen.
We hebben contact met de Spirit, zij
zijn aangekomen op Manihi. We krijgen handige tips en een beschrijving van de aanloop. Het is goed te doen, en de geul is goed betond.
Ze hebben hun anker nog maar net laten vallen of de lokale visser komt langszij. Parels in de aanbieding, nou aanbieding 400 US dollar
vragen ze. Maar er zijn ook beschadigde parels, niet geschikt voor de verkoop, en Gerjan ruilt parels tegen limoenen.
We horen van
de Zenitude, die ergens in het midden van de Tuamotu ligt, dat je weinig of niets kunt kopen op de eilandjes. Dus we gooien ons vislijntje
uit. Er is ruimte in de vriezer, dus een visje is welkom. Hopelijk vangen we iets. Hopelijk kunnen we wel een broodje scoren, want
mijn bakkunsten zijn vreselijk. Het brood is net beton, dus dat kieperen we gauw in zee. Op dit moment is het leve de knackebröt.
Donderdag
3 juni 2010
12:00 LT; positie 11.01S 141.59W
afgelegd 150 mijl, nog te gaan 315 mijl
Dag 1
We zijn weer op zee, op de stille oceaan. Gisteren
rond negen uur ging het anker op, we hebben ondertussen 27 uur gevaren. We zijn op weg naar de Tuamotu archipel, een grote groep atollen.
Ons doel is Manihi, één van de noord westelijke atollen. Op een dag of twee varen voor ons, ligt de Spirit, zij zijn ook op weg naar
Manihi.
We hebben goed zeilweer, de zon schijnt volop, wind komt uit het oosten, tussen de 10 en 15 knopen en we varen 230 graden.
We varen met gereefd grootzeil, fok en kluiver. Er zijn al een paar boten uit ons pinguin net (radio net van de pacific oversteek)
voor ons gearriveerd. Ze klaagden over squalls, dat zijn regenbuien met veel wind. Erg veel wind, 40 knopen windkracht 9 dus.
Overdag
zie je deze buien goed aankomen, dus kun je op tijd reageren, maar 's avonds zijn ze veel moeilijker te zien.
We houden dus constant
de lucht in de gaten, maar geen squalls voor ons tot nu toe. Gelukkig maar, we zitten er ook niet echt op te wachten. Het weer lijkt
opgeklaard, en wat ons betreft houden we dat zo tot aan de Tuamotu.
Alles is goed aan boord, we verwachten zondag morgen aan te komen
voor onze eerste kennismaking met atolls en koraalriffen.