info@fransenlucia.nl

Woensdag 16 juni 2010
positie 17.34S 149.37W
afgelegd 272 mijl

Dag 3
We houden de zeilen op tot een uur of vijf, maar dan is de wind toch echt helemaal op, snelheid door het water is nul. De motor moet aan, en we houden de motor aan totdat we in Tahiti zijn. We melden ons op kanaal 12 bij de port captain. We moeten vlak langs het vliegveld, er vertrekken twee grotere vliegtuigen en de port captain meldt dat we moeten wachten totdat de vliegtuigen over gevlogen zijn voordat we verder kunnen gaan. We wachten geduldig, en dan gaan we verder. We hebben het rif aan de ene kant en het eiland aan de andere kant. Na een uurtje langs het rif komen we aan bij de marina Taina. Wat is het er druk (er liggen minstens 100 boten), we proberen een mooring op te pikken. We zien een vrije, maar dit blijkt een privé mooring te zijn. Verder zoeken dus, helaas. Dat wordt toch ankeren. Het is even zoeken, het is erg diep tussen de 15 en 20 meter dus niet echt fijn om te ankeren. We gaan zo dicht mogelijk als we durven naar de kant en op 10 meter diepte laten we ons anker vallen. Het is half elf, we zijn 72 uur verder en hebben 272 mijl afgelegd. Welkom op Tahiti.

Dinsdag 15 juni 2010
07:00 LTC; positie 16.25S 148.22W
afgelegd 176 mijl, nog te gaan 96 mijl

Dag 2
De afgelopen 24 uur hebben we slechts 83 mijl afgelegd, ook een record dus. Er staat weinig wind, erg weinig. We varen nog steeds met de halfwinder op, maar deze staat ternauwernood vol. Halverwege de middag is de snelheid er helemaal uit, de motor moet aan. Dit blijft zo tot begin van de avond en dan kunnen de zeilen weer op. Dit keer grootzeil en kluiver. De wind komt uit het noord oosten, windkracht 3 en met een knoop of 4 varen we richting Tahiti. Koers 220 graden. Woensdagochtend tegen het zonsopkomst verwachten we aan te komen.
Voor de rest gebeurt er weinig, blauwe lucht en blauwe zee om ons heen; we hebben contact via de SSB met de Spirit (Gerjan en Ans). Zij liggen ondertussen op Rangiroa en verwachten eind deze week richting Tahiti te komen.

Maandag 14 juni 2010
07:00 LTC; positie 15.29S 147.18W
afgelegd 93 mijl, nog te gaan 179 mijl

Dag 1

We zijn vertrokken en hebben Ahe verlaten. Binnen een half uur hebben we het anker op en losgewrikt uit het koraal. Een uurtje varen nog in de lagoon, en dan zijn we er echt helemaal uit. De Tuamotu's zijn mooie eilanden, maar slechte ankerplekken. Maar ja, je hebt geen keus, een marina is er niet. Half twaalf en we zitten weer op de oceaan.
We zijn op weg naar naar Papeete, naar Tahiti. Een kleine 300 mijl, de weersvoorspellingen geven zeer licht weer aan, en dat komt tot nu toe ook uit. Wind uit het noord oosten, minder dan 5 knoop. We gaan dus niet zo snel. De halfwinder blijft nauwelijks staan en valt regelmatig in, we hebben een stukje grootzeil uit en de fok, en als het meezit halen we 4 knoop. Geduld oefenen dus.
Voordeel is dat het zeer ontspannend zeilen is; nadeel we zullen waarschijnlijk drie in plaats van twee nachten op zee zijn.