info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Bora Bora naar Niue: 12 - 21 juli 2010
 
Woensdag 21 juli 2010
positie 19.03S 169.55W
afgelegd 1096,2 mijl

Dag 8
Aan het eind van de middag zien we in de verte Niue liggen. Het ziet er anders uit dan ik verwacht had, redelijk vlak terwijl ik toch wel hoge bergen had verwacht. Het lijkt niet veel zo van verre. Vreemd eigenlijk, zo heel veel water en dan een nietig eilandje midden in het blauwe water. Een piepklein stukje land. Niue is het grootste en hoogste koraaleiland ter wereld. Het is 100 square miles en ongeveer 220 feet hoog. Captain Cook landde hier in 1776, in 234 jaar later komen wij hier. Volgens mij ziet het er nu niet veel anders uit dan toen, er wonen slechts 1500 mensen op Niue, de meeste mensen trekken weg naar Nieuw Zeeland of Australie, want er is weinig werk hier op Niue.
Natuurlijk hebben we pech, het is zo rond middernacht dat we aankomen. Ondanks dat de maan volop schijnt, durven we niet goed naar de ankerplek te varen, al blijkt achteraf dat dat prima gekund had. Dus we varen wat heen en weer voor het eiland en wachten tot het licht wordt. Als de zon op komt varen we naar de ankerplek. We worden begeleid door een paar dolfijnen. Welkom op Niue.
Na 8 dagen en 20 uur pikken we een mooring op. Het is 30 meter diep, het water is erg helder, we zien de bodem!
We zetten de klok een uurtje terug (we hebben nu 13 uur tijdsverschil met jullie in Nederland), en om negen uur worden we verwacht bij customs. Inklaren, en dan meer eens kijken wat Niue te bieden heeft.

Dinsdag 20 juli 2010
12:00 LTC; 18.48S 196.06W
afgelegd op het log: 875 mijl

Dag 8
Zo het weer kan hier snel veranderen, varen we afgelopen nacht nog op de motor met een rustige zee, varen we nu onder een behoorlijk gereefd tuigage op een zee met golven van 3 meters. De wind is stevig, ruim 20 knopen uit het zuid oosten, windkracht 5. Overdag hebben we een reef in het grootzeil en de kluiver staat uit. Onze lady maakt af en toe behoorlijke zwiepers, het is werken geblazen. Alles rammelt aan boord en je komt altijd een hand te kort.
Frans staat net buiten in de kuip, bezig met de zeilvoering of er komt een enorme golf aanrollen en breekt precies midden in de kuip. Frans druipt! We blijven wel binnen zitten voortaan, het wordt te nat in de kuip.
We willen wat rustiger de nacht in, dus de kluiver gaat weg, de fok komt erbij en we reven het grootzeil nog een stuk verder. Zo liggen we rustiger en kunnen we beter slapen. Maar met het weinige zeil dat we voeren maken we nog bijna 6 knopen. We gaan hard.
Natuurlijk is onze aankomst tijd erg onrustig, dinsdag middernacht. Dus overdag houden we maar weinig zeil op, zelfs de fok rollen we in en varen uiteindelijk op alleen een dubbel gereefd grootzeil, om de snelheid te verminderen, de wind neemt ook af en zo maken we langzaam onze laatste mijlen om woensdag bij het ochtendgloren aan te komen, nog 60 mijl te gaan.

Maandag 19 juli 2010
12:00 LTC; 18.20S 166.45W
afgelegd op het log: 758 mijl

Dag 7
Het blijft erg rustig, weinig wind en de zee komt tot rust, er is alleen nog een trage lange oceaan deining. Er is weinig te doen, de wachten die we draaien zijn rustig, er is alle tijd om een boek te lezen en naar de ipod te luisteren.
De motor blijft aan en zo tuffen we de nacht door en ook de volgende ochtend. Zo rond de middag zien we wolken komen, en daarmee komt er ook wind. Wind uit het zuiden, kracht 5. De zeilen kunnen op, gereefd grootzeil en kluiver allebei aan stuurboord en de motor kan uit. We zeilen met een flinke voortgang, ongeveer 6 knopen, koers 260 graden. Nog een kleine 200 mijl te gaan tot aan Niue.

Zondag 18 juli 2010
12:00 LTC; 18.08S 164.58W
afgelegd op het log: 672 mijl

Dag 6
Tegen de avond klaart het weer op, we krijgen een heldere nacht vol met sterren. Wat kun je de sterren goed zien zo midden op de oceaan. Een fantastisch gezicht, de maan verlicht de omgeving, af en toe een vallende ster en er staat een licht briesje.
De wind neemt in de loop van de dag steeds verder af, de zee komt tot rust en in de loop van de middag is de wind helemaal op. We dobberen, als de snelheid onder de drie knopen komt besluiten we om de motor te starten.
Alles is goed aan boord, langzamerhand komen we steeds dichter bij Niue, nog een kleine 300 mijl te gaan.

Zaterdag 17 juli 2010
12:00 LTC; 17.09S 162.59W
afgelegd op het log: 560 mijl

Dag 5
Het wordt bewolkt, we krijgen af en toe een regenbui over ons heen, de zon is even weg. We halen de boom eruit en de kluiver gaat naar stuurboord. Met beide zeilen aan stuurboord varen we nu in een rechte lijn naar Niue. We willen eerst zo noordelijk mogelijk blijven, als je namelijk op de weerkaartjes kijkt zie je continu zo rond de 30S slecht weer, depressies, veel regen en harde wind.  Maar omdat we nu dichter bij Niue komen, kunnen we nu wel langzamerhand gaan afbuigen naar het zuiden.  We varen nu een koers van rond de 255 graden, en de wind komt nog steeds uit het oosten, windkracht 4 tot 5. Als dit zo blijft, komen we waarschijnlijk in de loop van dinsdag aan op Niue.
Het gaat goed aan boord, we draaien onze wachten, eten lekker en slapen goed. We zien nog steeds niets om ons heen, geen scheepvaart maar ook geen dolfijnen, vliegende vissen of andere beesten. Af en toe zien we wat vogels. Deze ochtend vinden we voor het eerste hele kleine vliegende visjes op het dek.

Vrijdag 16 juli 2010
12:00 LTC; positie 17.16S 160.31W
afgelegd op het log: 492 mijl

Dag 4
Nou voor de bakker ben ik niet in de wieg gelegd, er moet een broodje gemaakt worden want na drie dagen is het brood toch echt op. Helaas het wordt een mooi stukje beton, hoewel ik toch kant-en-klare broodmix heb lukt het me toch om het deeg helemaal niets te laten rijzen. #$%&"! Maar ja Nederlands als we zijn, we eten het toch op....
Vanochtend hebben we radio contact met de Spirit, ze liggen nog op Tahiti, wat zijn wij ondertussen dan alweer een eind weg. Gerjan en Ans denken tot halverwege augustus daar te blijven en dan pas verder te trekken. We hopen dan toch al in Tonga te zijn. We houden contact en verwachten elkaar wel ergens in Australië weer te ontmoeten.
Aan boord is alles goed, de wind blijft uit het oosten waaien, soms iets noordelijker, soms uit zuidelijker. We besluiten om de zeilen weer te verwisselen, grootzeil gaat weer naar bakboord en de kluiver gaat weer naar stuurboord. Koers zo rond 270 graden, snelheid 5,5 mijl per uur. We zeilen prima en schieten lekker op. Na drie dagen zijn we weer helemaal gewend aan het ritme, maar we vinden 1000 mijl afleggen toch nog steeds ver..........gelukkig als we in Niue zijn is het nog "maar" 2000 mijl naar Brisbane (Australië)

Donderdag 15 juli 2010
12:00 LTC; positie 17.49S 158.27W
afgelegd op het log: 340 mijl

Dag 3
De derde dag ziet er hetzelfde uit als de tweede dag. Het is goed weer, overdag een beetje bewolkt en 's avonds klaart het helemaal op. Tot nu toe hebben we alleen de eerste dag een beetje regen gehad en daarna niet weer.
We varen iets te veel zuidelijk, en na bijna 3 dagen niets aan de zeilvoering gedaan te hebben, besluiten we vanochtend, het grootzeil en de kluiver te verwisselen van stuurboord naar bakboord en vice versa. We zijn een uurtje bezig, en dan staat de kluiver over stuurboord en het grootzeil over bakboord.
Voor de rest is er de afgelopen 24 uur niets bijzonders gebeurd, nog steeds alleen maar water om ons heen. Geen dolfijnen, geen scheepvaart. We hebben alle tijd om te lezen, en verslinden boeken aan boord.
We zeilen rustig door, alles is goed aan boord. Koers is nu ongeveer 280 graden, snelheid ongeveer 5,5 knoop en de wind komt uit het oosten windkracht 4.

Woensdag 14 juli 2010
12:00 LTC; positie 17.11S 156.36W
afgelegd op het log: 237 mijl

Dag 2
De tweede dag en nacht zitten er al weer op. Er gebeurt weinig bijzonders, de zeilen staan nog net zo als toen we vertrokken. Melkmeisje dus. Tegen de avond trekt de wind iets aan en dan draaien we de kluiver een beetje in, in de loop van ochtend zetten we kluiver weer helemaal bij. We varen koers zo rond de 260 graden, snelheid ongeveer 5,5 knoop en de wind komt uit het oosten windkracht 4 tot 5.
Kortom er is vandaag weinig te melden, alles is goed aan boord.

Dinsdag 13 juli 2010
12:00 LTC; positie 16.56S 154.00W
afgelegd op het log: 115 mijl

Dag 1
We zijn weer op de grote oceaan, toch wel erg groot deze oceaan. We moeten vaak lange afstanden zeilen. Dit keer zijn we op weg naar Niue, ongeveer 1000 mijl westelijker. Niue ligt op 19.04S 169.58W. Tijd om het oceaanlogboek weer bij te houden.
We staan om ongeveer half acht op, na het ontbijtje lopen we nog een keer naar het dorpje. De laatste francs moeten opgemaakt worden, we kopen verse groente en fruit en met de rugzak vol lopen we weer terug. We nemen afscheid van de Elena, ze hebben vandaag een fietstochtje op Bora Bora, waarschijnlijk komen we ze weer tegen op Tonga.
Het is even voor elven als we losmaken van de mooring. De kluiver moet nog gehesen worden, dus we zoeken wat ruimer water. Net als de kluiver gehesen is komen we tot de ontdekking dat één van de schoten is losgeraakt. Dus de kluiver moet weer naar beneden. Kluiver in bedwang houden, deze gaat als een gek tekeer, schoot eraan vastmaken en hijsen maar weer. Al met al kost het ons een dik half uur, maar dan zit de kluiver weer in het rolprofiel.
We hijsen het grootzeil en gaan door de rifopening naar buiten. De wind komt uit het oosten en waait windkracht 4 tot 5. Af en toe komt er een regenbui over ons heen. We besluiten melkmeisje te gaan varen, gereefd kluiver aan stuurboord en kluiver aan bakboord. Voorlopig kunnen we zo wel even vooruit. De lucht klaart op en we hebben een goede nacht.
In de loop van de dag passeren we de laatste kleine eilandjes en atollen van Frans Polynesië en dan is er alleen nog maar water.
We schatten in dat we in totaal tien dagen te zeilen hebben voor we aankomen op Niue. De eerste zit erop.
world.gif
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
LOGBOEK