info@fransenlucia.nl

Donderdag 19 augustus 2010
12:00 LTC; positie 18.12S 175.56W
afgelegd 110 mijl, nog te gaan 337 mijl

Dag 1
We zijn weer op de Pacific Ocean, dit keer zijn we onderweg van Tonga naar Fiji, een afstand van 447 mijl. Met pijn in ons hart verlaten we Tonga, we hebben het daar erg leuk gehad met als hoogtepunt zwemmen met de walvissen. Maar helaas tijd om te gaan willen we uiterlijk eind oktober arriveren in Australië.
We hebben nog even wat werk voordat we los kunnen maken van de mooring, maar om half elf is het dan zo ver. We maken los. Het is prachtig weer, zonnig en toch een beetje bewolkt en een matig windje uit het zuid oosten, kracht 3 tot 4. De laatste twee dagen is het rustig weer geweest, we merken dat de zee behoorlijk gekalmeerd is. Het ziet er allemaal vriendelijk uit.
Eenmaal buiten de eilanden krijgen we nog even bezoek van een groepje walvissen. We zien er drie, even later weer drie, maar of dit nu dezelfde zijn of toch een andere groep? Het blijft een fascinerend gezicht deze grote dieren op zee. Af en toe steekt de rug boven water uit en regelmatig zie je een nevelspuit water.
We zeilen met volledig grootzeil en kluiver. We varen melkmeisje, grootzeil aan bakboord en kluiver uitgeboomd aan stuurboord. Tegen de avond draaien we het grootzeil een beetje in. Het is een heldere nacht en we hebben veel licht van de maan, een prima start van de oversteek.
's Ochtends, het loopt tegen achten. Ik dut een beetje op de bank en ineens ....pang! De schoot van de kluiver is doormidden, schavielen door de boom. Ik roep Frans en draai ondertussen de kluiver in. We kunnen niet bij de kluiver om een nieuwe schoot te bevestigen, maar we varen toch iets te ruim, we moeten meer naar stuurboord. De kluiver zetten we nu dus uit aan bakboord, grootzeil gaat weer helemaal uit en het fokje zetten we bij. Het is weer een prachtige zeildag. De tweede dag gaat in. Nog 337 mijl te gaan tot aan Savusavu.

Vrijdag 20 augustus 2010
12:00 LTC; positie 17.25S 177.48W
afgelegd 222 mijl, nog te gaan 225 mijl

Dag 2
Zo helder het gisteren was, zo bewolkt is het vandaag, zowel de nacht als de dag. Overdag zeilen we met alle zeilen op, alles over bakboord. In de loop van de middag kakt de wind helemaal in, en uiteindelijk is het op. Geen wind, we starten de motor.
Aan de horizon ontstaan zwarte donkere wolken. En dan opeens is er weer wind, maar nu komt de wind aan de andere kant in over bakboord. De motor kan weer uit, we zetten een gereefd grootzeil uit over stuurboord en het fokje zetten we bij. Het regent flink 's nachts, de boot spoelt lekker schoon met alle het zoete water.
We gaan lekker, ongeveer 6 mijl per uur, de wind is zuid oost windkracht 4. Koers 290 graden. We doen het prima.
Als het weer licht wordt draaien we de fok in en gaat de kluiver helemaal uit en zo zeilen we de dag in.
Twee dagen zitten er op, en als we zo door gaan, hebben we nog twee dagen te gaan. Geschatte aankomst in Savusavu is nu zondag rond het middaguur.

Zaterdag 21 augustus 2010
12:00 LTC; positie 16.52S 179.34W
afgelegd 350 mijl, nog te gaan 97 mijl

Dag 3
Wat hebben we een drukke nacht achter de rug, alle zeilvoeringen hebben we gehad. Alleen de kluiver, zowel over stuur- als bakboord, alleen de fok, grootzeil en kluiver, grootzeil en fok. Wat een gedoe, en dat allemaal tijdens de wisseling van de wacht of in je eigen wacht.
De wind komt uit het oosten, maar we zijn redelijk dicht bij Fiji. Vlak voor Fiji ligt de LAU eilanden groep, van noord naar zuid en daar moet je doorheen. Dus dat wordt regelmatig koers wijzigen om niet op het rif terecht te komen, en natuurlijk evenzo vele keren moet de zeilvoering aangepast worden. Vandaar dus de drukte.
Het is bewolkt en grauw, zowel 's nachts als overdag. Hoewel het warm is, is het geen mooi weer. Hopelijk verbeterd dat een beetje de komende dagen.
We varen op dit moment met gereefd grootzeil en fok over stuurboord, ongeveer 5 mijl per uur, zodat we morgen bij het ochtendgloren de baai van Savusavu aanlopen. Nog één nachtje te gaan en dan.....zijn we op Fiji en weer op het oostelijk halfrond.

Zondag 22 augustus 2010
07:00 LTC; positie 16.46S 179.19E
afgelegd 441 mijl

Dag 4
We zeilen de rest van de dag met gereefd grootzeil en fok, we gaan anders te snel en we willen niet in het donker aankomen. De hele dag zien we al eilanden liggen, maar ze blijven de gehele dag schuil achter grote donkere regenwolken. Fiji laat zich nog niet van zijn zonnige kant zien. Rond half zes passeren we de 180 graden west, we zijn weer op het oostelijk halfrond.
De nacht is bewolkt, en het dreigt te regenen. Maar we houden het droog. Uiteindelijk zeilen we alleen nog op het gereefd grootzeil.
's Ochtends om vijf uur komen we aan bij de ingang van de baai. De zeilen gaan weg, motor aan, en heel langzaam tuffen we naar binnen, een beetje wachtend, totdat de zon opkomt.
Na 93 uur en na 441 mijl pakken we een mooring 's ochtends om 7 uur lokale tijd. We zijn in Fiji.