info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Nieuw Caledonie naar Australië: 14 - 21 oktober 2010
Donderdag 21 oktober 2010
positie 27.26S 153.06E
afgelegd
832,9 mijl
Dag 7
Het venijn zit hem in de staart, hebben we 's ochtends nog mooi weer, in de loop van de middag trekt het helemaal dicht.
Zware bewolking en dikke regen. We hebben ondertussen de zeilvoering aangepast, alleen de kluiver staat nog op. En nog gaan we met
6 knopen door het water. We gaan als een speer, de lady ruikt haar stal.
Tegen middernacht, het is even zoeken, vinden we de ingang
van de north east channel. En dan kruipen we vooruit, we hebben dikke stroom en wind tegen, dus het laatste stuk (nog bijna 50 mijl)
moet op de motor. We zijn even bang voor zware zeeën, maar dat valt gelukkig mee. Helaas omdat we zo moeten zoeken krijgen we allebei
geen slaap, Frans stuurt en ik doe navigatie.
Om vijf uur hebben we contact met Australian customs, we worden al in de gaten gehouden.
Ze zijn heel vriendelijk, maar of we ons nog maar even willen melden als we de rivier op varen. Het is zeven uur, lokale tijd (de
klok is weer een uur terug gezet), als we afmeren aan de steiger bij Rivergate marina. 6 dagen en 17 uur na ons vertrek uit Noumea.
Met hekken is alles afgeschermd, we kunnen (nog) niet aan land. Even later stapt customs (twee mannen en één vrouw) aan boord. We
hebben de formulieren al voor die tijd ingevuld, maar nog is er van alles in te vullen. De paspoorten worden gestempeld, we krijgen
een cruising permit om in Australië te mogen zeilen. En af we elke drie maanden customs op de hoogte willen stellen van ons doen en
laten. Dat beloven we plechtig.
Rond half negen stapt quarantaine aan boord, een nauwkeurige inspectie volgt. Het onderwaterschip wordt
van afstand bekeken, dat ziet er goed uit door alle duikactiviteiten die Frans in Noumea heeft gedaan. Onze etensvoorraad wordt geinspecteerd,
een potje aangebroken honing en de krenten en rozijnen worden in beslag genomen. Zelf hadden we alle verse groenten, vlees en fruit
al opgemaakt. Ook de houten souvenirs worden nauwkeurig geinspecteerd. Australië is bang voor termieten. Uiteindelijk worden we termiet
vrij verklaard en hoeft er ook geen extra inspectie plaats te vinden over 12 maanden. Als je langer dan 12 maanden in Australië verblijft
loop je de kans dat je een nieuwe inspectie krijgt. Wij gelukkig niet. Het is half tien, we krijgen de stempels en de papieren. En
zijn 330 AUD armer, maar dan zijn we ook officieel ingeklaard en 'goed gekeurd'. Welkom in Brisbane, welkom in Australie.
Tijd voor
de bubbels! We zijn trots op onszelf, we hebben de gehele south pacific overgestoken, 6000 mijl. In januari dit jaar lagen we nog
op Curacao en nu in Brisbane.
Woensdag 20 oktober 2010
12:00 LTC; positie 26.31S 154.24E
afgelegd 705 mijl, nog te gaan 115 mijl
Dag 6
We
hebben een fantastische zeildag, de wind komt uit het zuid oosten windkracht 4 en we varen halve wind, de perfecte condities voor
onze lady. We halen met gemak 7 soms wel 8 knopen per uur. En dat gaat uren zo achter elkaar door, we varen volledig getuigd. Grootzeil,
fok en kluiver staan op. En zo varen we de hele nacht door. De zee is redelijk vlak, geen wolken en een heldere maan. Dit willen we
wel zo houden tot aan Brisbane.
We merken wel dat we steeds zuidelijker komen, het wordt frisser. Als de zon schijnt dan is het lekker
warm, maar de wind is frisjes, tegen de ochtend is de temperatuur gezakt tot een graad of twintig. We slapen ook niet meer alleen
onder een lakentje, we trekken een extra deken over ons heen.
Tegen de ochtend horen we .....pang. Er is een bout geknapt op de voetrail
onder aan de mast. Een half uurtje later is het probleem opgelost en zit er een nieuwe bout in de voetrail. Toch handig als je voldoende
reserve spullen aan boord hebt en een zeer handige Frans.
Nog één dag te gaan.
Dinsdag 19 oktober 2010
12:00 LTC; positie 25.31S 156.59S
afgelegd
554, nog te gaan 266 mijl
Dag 5
We hebben een rustige dag, tot ver in de nacht kunnen we zeilen. Het is een heldere wolkenloze nacht.
De maan schijnt volop. Helaas in de loop van de nacht kakt de wind helemaal in, en moet de motor weer aan. Jammer, 12 uur lang horen
we het gebrom van de motor. Voordeel is dat je heerlijk kunt slapen bij weinig wind en een vlakke zee.
En dan komt de wind weer terug.
Alle zeilen kunnen weer op en we halen weer ruim 5 mijl per uur. Als we dit gemiddelde vast kunnen houden dan komen we donderdag aan
het eind van de middag aan in Brisbane. Kortom, een dag gelijk aan de vorige dag,
Maandag 18 oktober 2010
12:00 LTC; positie 24.39S
158.55E
afgelegd 437 mijl, nog te gaan 383 mijl
Dag 4
Wat een verschil met gisteren. Vanavond is het een heldere nacht, we zien een prachtige
sterrenhemel. Helaas een beetje weinig wind, maar in de loop van de nacht neemt de wind toe. Zuid oosten wind kracht 4 tot 5. Met
gereefd grootzeil en kluiver gaan we lekker, we maken ruim 5 knopen.
Overdag blijft het prima weer, het zonnetje komt erbij en we halen
zelfs 6 knopen per uur, varen een koers van 245 graden. Een prachtige zeildag dus vandaag.
En we zijn over de helft, het aftellen
is begonnen.
Zondag 17 oktober 2010
12:00 LTC; positie 23.45S 160.46S
afgelegd 322 mijl, nog te gaan 498 mijl
Dag 3
Zo het regent
en niet zo'n beetje ook. De regen komt met bakken naar beneden. De wind komt eerst uit het noorden, en draait dan via het westen naar
het zuid westen. En dat natuurlijk altijd tijdens de nacht. De zeilen zijn gereefd, grootzeil is gereefd, fok is ingedraaid en er
staat nog een stukje kluiver. De koers kunnen we bij lange na niet houden en om half één 's nachts besluiten we de zeilen aan de andere
kant te zetten. Nou hoe het komt (slaapdronken, donker,......) geen idee maar het gaat niet helemaal vlotjes. We draaien een rondje
van 360 graden, de kluiver zit in een kleine zandloper, kortom het gaat moeizaam. En de zee is erg knobbelig, het lijkt wel een rodeo.
Uiteindelijk
hebben we de zaak weer op orde, de zeilen staan en we liggen op koers. Maar helaas we kunnen maar 300 graden varen en niet de koers
van 250 graden die we moeten. Dus dat is lekker hoog aan de wind. De voorspelling zijn dat de wind uiteindelijk wel zal draaien naar
het zuid oosten, maar daar zit-ie nu nog niet. Uiteindelijk varen we de hele dag hoog aan de wind.
Frans zijn zeiljack lekt en is helemaal
nat tot op zijn lijf. Arme vent! Gauw naar binnen en droge kleren aan. Ons wachtschema is behoorlijk in de war. We slapen slecht en
onregelmatig. Het kost ons de rest van de dag om weer in het ritme te komen na een energieke nacht.
Tegen de ochtend klaart het gelukkig
op, het zonnetje schijnt weer, de wind draait meer naar het zuiden en we kunnen iets ruimer varen. Het leven aan boord wordt weer
iets gemakkelijker. Drie nachten gehad, nog 498 mijl te gaan.
Zaterdag 16 oktober 2010
12:00 LTC; positie 23.40S 162.42E
afgelegd 223
mijl, nog te gaan 597mijl
Dag 2
Alles gaat goed aan boord, we hebben een zonnige dag achter de rug, tijdens onze wisseling van de wacht
's avonds om elf uur hebben we alle zeilen van stuurboord naar bakboord verplaatst. En zo staan ze nu nog. De wind is gedraaid van
het zuid oosten naar het noorden, soms zelfs hebben we noord westelijk wind. We varen gemiddeld met 5 knopen, wind is N windkracht
4 en onze koers is 260 graden. Helaas hebben we zelfs een beetje stroom tegen.
Vanochtend werd het bewolkt en vandaag is het de hele
dag bewolkt gebleven, het dreigt zelfs af en toe te gaan regenen. Misschien is het verbeelding, maar we vinden het duidelijk kouder
worden. 's Nachts hebben we zelfs lange broek, trui en dikke sokken aan. Komt dat toch omdat we steeds verder naar het zuiden afzakken?
Vrijdag
15 oktober 2010
12:00 LTC; positie 22.56S 165.41E
afgelegd 105 mijl, nog te gaan 715 mijl
Dag 1
Gaan we wel of gaan we niet? De laatste
dagen heeft het hier in Noumea hard gewaaid en stonden er hoge golven op het stuk dat we moeten afleggen naar Brisbane. Het stuk waar
we het meeste tegen opzien. Wat kunnen we van het weer verwachten?
We twijfelen wanneer we moeten gaan. Donderdag hakken we de knoop
door, we gaan vandaag. De vooruitzichten zijn goed. 's Ochtends eerst op weg naar customs, immigration en de port captain. We klaren
uit, eten lekker een warm hapje tussen de middag. De laatste verse boodschappen halen we aan boord, niet te veel natuurlijk, want
alles moet op zijn als we aankomen in Brisbane, alle verse groente en fruit wordt daar namelijk ingenomen.
Om drie uur is het dan zo
ver, het anker gaat op en we tuffen weg, de baai uit. Het is zonnig weer, en er staat een kalm briesje uit het zuiden. We kunnen zelfs
zeilend het rif uit, net voordat het donker wordt zijn we door het rif. We melden ons aan bij het Pinguin radionet dat we onderweg
zijn naar Brisbane (het radionetjes dat al gestart is sinds we vertrokken uit Galapagos). Voor en door zeilers.
Alle zeilen gaan op,
grootzeil, fok en kluiver. Het is een prima avond, in de loop van de nacht valt de wind helemaal weg, jammer. De motor moet aan, maar
als het ochtend wordt pikt de wind weer een beetje op en kunnen we weer zeilen. We varen rond de 5 mijl per uur, koers 250 graden
en hopen er zo een dag of zeven over te doen. De eerste dag en nacht zit erop.
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|