info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.

(Klik op de foto's om het fotoalbum te openen)

Dinsdag 26 juni 2012 - Woensdag 27 juni 2012: Croker Island - Cape Hotham, afgelegd 101 mijl (pos 12.03.35S 131.16.41E)

We hebben windvaan weer gerepareerd en kunnen deze gebruiken. Vervolgens hijs ik Frans in de mast, helaas blijkt dat stag van de kluiver dusdanig beschadigd dat we de kluiver niet meer willen gebruiken. We zetten twee extra lijnen naar voren, om de stag een beetje te ontlasten. We kunnen dus alleen op fok en grootzeil het laatste stuk naar Darwin afleggen. Omdat we door een aantal smalle 'geulen' gaan, moeten we erg rekening houden met de stroming hier. Eerst markering is Cape Don, we rekenen uit dat we daar om ongeveer 7 uur 's ochtends moeten zijn om de stroom mee te hebben. Dat wordt dus eind van de middag vertrekken. Vlak voor dat de zon ondergaat, gaat bij de Serendipity, de Fee en de Dalwhinnie het anker op. Gezamenlijk zeilen we weg. Helaas de harde wind is op, en de wind valt bijna helemaal weg, de weg die er staat, staat ook nog tegen. Heel langzaam gaat het, maar we komen op tijd bij Cape Don. Daar krijgen we flinke stroom mee, met bijna 10 knopen snelheid passeren we de kaap.

Maar ja, stroom mee, zes uur later hebben we stroom tegen en dan gaat het niet zo snel meer.

De zon is al onder wanneer we bij Cape Hotham aankomen. We vinden een goede ankerplek, lekker slapen, want morgen moeten we weer met het tij rekening houden, en dat houdt in dat we om drie uur 's ochtends vertrekken.

Met de Fee gaat het niet zo goed, de lekkage wordt groter, elk uur moeten ze 110 liter water wegpompen. Hun motor is uitgevallen, dus met de bijboot proberen ze hun boot een beetje op koers te houden. Maar met een 15 pk aanhangmotor doe je net veel voor een zware (30 ton) boot. We vragen of we hulp kunnen bieden, voorlopig nog niet. Ze hopen om drie uur 's ochtends bij Cape Hotham te zijn. En dan zien we wel verder.

Donderdag 28 juni 2012: Cape Hotham - Darwin, afgelegd 46,5 mijl (pos 12.25.44S 130.48.94E)

Kwart voor drie, de wekker gaat. Motor starten en anker op. Via de marifoon roepen we de Fee op. Het stressvol aan boord bij de Fee, de generator is uitgevallen (maar gelukkig weer aan de praat gekregen), de motor doet het nog steeds niet, en de buitenboord motor van de bijboot heeft het ook begeven. De lekkage neemt toe. Ze zeilen, maar het gaat traag, tegen de wind en telkens overstag.

We vragen waar ze zitten, 4 mijl ten noorden van ons. We zetten koers naar hun positie, even later zien we hun verlichting. Het is nog pikkedonker. Werner heeft lijnen klaar liggen op het dek, Frans manoevreert onze lady langszij, ik gooi een dunne lijn over, Werner knoopt hun zware lijnen er aan vast, en we halen hun lijn bij ons aan boord. Met 50 meter lijn, 22 mm dik, slepen we de Fee. Eerst hopen we nog dat we verder op kunnen zeilen, als we op meer open water zitten. Maar helaas, de wind is erg weinig, en staat tegen.

Uiteindelijk slepen we de Fee helemaal tot aan Darwin. Het gaat traag, onze motor moet hard werken, maar houdt dapper stand. Vlak voordat de zon onder gaat, ankeren we veilig in Fannie Bay. We zijn aangekomen in Darwin. Soni en Werner van de Fee slaken een zucht van opluchting. Voorlopig veilig.

Vrijdag 29 juni 2012: Fannie Bay, Darwin

Zoals elke boot hebben wij ook een kluslijst. Er zijn een aantal zaken die zeker voordat we naar Indonesie gaan, gerepareerd moeten worden. Eén er van is de verstaging, we zijn er de hele dag zoet mee. Maar uiteindelijk hebben we het georganiseerd. 15 juli gaan we naar een marina, en 16 juli wordt de nieuwe verstaging geleverd. Eén klus gedaan, nog een aantal te gaan.

Zaterdag 30 juni 2012: Fannie Bay, Darwin

Het regelen van de papierwinkel voor Indonesia verloopt niet zo vlotjes. We hebben contact gezocht, weken terug al met een agent genaamd Raymond. Maar Raymond belooft veel, en doet weinig. We worden er een beetje zenuwachtig van. Ondanks dat de inschrijving voor Sail Indonesia al gesloten is, proberen we het toch maar eens vanochtend. Wat lijkt Raymond en Sail Indonesia liggen behoorlijk met elkaar overhoop, beiden proberen een deel van de taart op te snoepen, en dat bijt elkaar natuurlijk.  Ze liggen lekker te rollebollen.

Het lukt om ons nog in te schrijven bij Sail Indonesia, via deze organisatie wordt de papierwinkel geregeld. Op het nippertje, maar een hoop minder zorgen.