Tijd voor ontspanning. Vandaag gaan we naar de markt op Mindil Beach. Op loopafstand van de sailing club. Eerst gaan we nog even op bezoek bij Werner en Soni, zij liggen in Cullen Bay marina. Na onze sleepactiviteiten, ging ook de generator uit. En de generator hadden ze nodig om de pompen te kunnen laten draaien, ze kregen namelijk erg veel water binnen. Uiteindelijk heeft de reddingsmaatschappij ze naar de haven gesleept. De hele week zijn ze druk bezig geweest om alles te repareren. Dus eens even poolshoogte nemen bij de Fee. Gelukkig gaat het weer goed met ze, alles is nog niet gerepareerd, maar de moed zit er weer in.
En dan is het tijd voor de lokale markt. Het is er gezellig druk. Heel veel lokale eettentjes (uit Azië) en natuurlijk kunnen we souvenirs kopen. We proeven oesters en krokodillenvlees. Heerlijk allemaal. Er worden allerlei shows gegeven, muziek op de didgeridoo, vuurwerpen, lassowerpers, kortom we vermaken ons prima. Helaas er komt ook weer een tijd om in de dinghy te stappen en onze lady op te zoeken.
Zondag 16 juli 2012: Tipperary Waters, Darwin
De week gaat voorbij met klussen, en de Spirit komt eindelijk ook aan in Darwin. We hebben de bemanning van de Spirit en de Serendipity gevraagd om ons te helpen met de voorstag. En vandaag is het zover. Het anker gaat op, we varen langs de Spirit en de bemanning stapt over. We gaan naar de marina, we roepen de havenmeester op om het sluisje te openen. Met 4 extra bemanningsleden aan boord, handen genoeg om te helpen. We krijgen een plaatsje toegewezen in de overvolle marina. En dan kan het klussen beginnen. De voorstag wordt aan de onderkant losgemaakt. Frans gaat de mast in, en maakte de bovenkant los. Gerjan en ik gaan in de bijboot om de rolstag te begeleiden. Ans laat de stag zakken en Harke en Frans begeleiden de verstaging. We willen namelijk niet dat de rolprofielen gaan knikken. Maar alles gaat prima en een half uurtje later ligt de verstaging met de rolprofielen op de kant. Wat een lengte, 18 meter lang!
We denken zo even de rolprofiel eraf te kunnen schuiven, maar dat valt tegen. Overal zitten lagers, en deze houden de profielen stevig vast. De inbus bouten zitten lekker vast. Een klus dus voor morgen, alles uitboren!
Vrijdag 20 juli 2012: Fannie Bay, Darwin
Zo wat hebben wij hard gewerkt. De hele maandag en dinsdag gaat op aan het uitboren van de inbus bouten en de rolprofielen op orde maken. Ondertussen poets ik de boot, en zet de boot in de was. De verstaging komt later. Dus extra tijd, en waar besteden we die aan...precies één van de klussen op de kluslijst. Frans maakt de warmtewisselaar van de hoofdmotor schoon.
En dan is het donderdag, met wat hulp van andere zeilers, hijsen we nieuwe verstaging. Nu kan het zeil er weer in. Maar deze heb ik gerepareerd, en nu is het zeil rondom de pees iets te dik. En dus gaat het erg moeilijk om het zeil te hijsen. Bijna lukt het, maar dan breekt de val. Roetssss, daar gaat de kluiver weer naar beneden. Een nieuwe poging, het is uiteindelijk 's avonds 9 uur als we klaar zijn.
Vrijdag ochtend om 8 uur draait de havenmeester weer de sluis voor ons. Een uur later laten we ons anker weer vallen in Fannie Bay. Heerlijk, weer ruimte en rust om ons heen.
Dinsdag 24 juli 2012: Fannie Bay, Darwin
Vandaag is de technical meeting. Een bijeenkomst georganiseerd door Sail Indonesia. Dat is de club waar wij ons bij aan gesloten hebben om naar Indonesia te gaan. Zij regelen al het papier werk met de overheid in Indonesia. Wij schuiven de dollars. Vandaag is er een bijeenkomst voor de laatste details. Er doen ongeveer 130 boten mee met de rally. De bijeenkomst wordt een teleurstelling, praten, praten en praten. En we horen eigenlijk niets nieuws. Halverwege vinden we het wel goed, we gaan lekker weg. Terras zoeken en een ijsje eten!
Met elke andere zeiler waar we mee praten horen we eigenlijk dezelfde verhalen. Iedereen heeft zijn klussen, de noodzakelijke dingen die moeten gebeuren voor vertrek naar Indonesia. Watermaker doet het niet, lekkage in de hydraulica, motor lekt olie en water, bevoorradingen inslaan, zeilen repareren, wachten op de nodige onderdelen die van ver moeten komen en maar niet komen.....sommige zeilers wanhopen zelfs of het allemaal lukt voor de 28ste, de datum van vertrek.
Volgens mij doen we het zo slecht nog niet.
Woensdag 25 juli 2012: Fannie Bay, Darwin
Frans helpt de Spirit vandaag met de verstaging, alle moet opnieuw afgesteld worden. Ik krijg de ruimte om te verven aan boord. Na alle schuur- en plamuurwerk, is het vandaag de grote dag. Onze kuip krijgt een nieuwe verfbeurt. De oude verf is zo oud en versleten dat de grondverf al zichtbaar wordt op verschillende plekken. Na een paar uurtjes noeste arbeid, ziet de kuip er glimmend uit. We kunnen tevreden zijn met het resultaat.
Donderdag 26 juli 2012: Fannie Bay, Darwin
Zo vandaag zijn we miljonair. We hebben indonesische rupies besteld bij de bank, we halen 4,4 miljoen (!) op. Ze hebben alleen maar grote biljetten, dus is de tas gelukkig niet zo vol. We hebben voor ongeveer 500 AUD aan rupiah's dus dat valt wel mee.
De laatste dollars gaan op aan de laatste verse boodschappen. We houden nog net een paar dollar over voor een bakkie koffie, en dan is het geld echt op.
Zaterdag 28 juli 2012: Fannie Bay, Darwin - Dinsdag 31 juli 2012 Kupang, Indonesia afgelegd 452 mijl (positie 10.09.35S 123.34.61E)
Negen uur, het anker gaat op. Het waait stevig. Gelukkig maar, Indonesia staat bekend om de windstiltes, en dus veel varen op de motor. Maar de oversteek lijkt goed te bezeilen, de voorspelling zijn 20 tot 30 knopen wind (windkracht 5 -7 ) uit het zuid oosten.
We gaan twee uur eerder weg dan de officiële start, dit om de drukte enigszins te vermijden, maar het blijkt dat veel meer boten dit doen. We varen met ongeveer 100 boten naar Indonesia Kupang, in de rally. Verbazingwekkend hoe snel dit zich verspreid. Voordat je het weer ben je weer 'alleen op de wereld'. Na 79 uur laten we ons anker vallen in Indonesia. Wil je weten hoe onze oversteek is geweest, kijk dan op het oceaan logboek.
Dinsdag 31 juli 2012: Kupang, Indonesia
De champagne fles gaat open. Tijd om onze aankomst in Indonesia te vieren. Het ziet er al gelijk heel anders uit dan Australia. Veel vissersboten op het water, huisjes op palen, overal viskwekerijen. En de lokale muziek komt je al van verre tegemoet. Het schalt over zee. Wij kunnen de radio zelf wel uitzetten.
We melden onze aankomst bij Sail Indonesia. Het inklaren zal wel even duren, denken we. Sam roept ons op, af we met de bijboot de officials op willen halen. Natuurlijk doen we dat. Even later stapt Frans met twee mensen van quarantaine aan boord. We zetten op een heleboel formulieren onze handtekening en onze bootstempel. Tjongejonge, ze zijn gek op formulieren en stempels. We mogen verse groente en fruit aan boord hebben. En natuurlijk verklaren we plechtig dat we dat ook niet hebben. Gelukkig wordt er niets gecontroleerd want onze beide koelkasten zijn overval.
Frans brengt de beide beambten, nadat ze ons eerst wat whiskey afgetroggeld hebben, naar de volgende boot. Nog even stoppen bij customs en ook daar vullen we papieren in. We kunnen naar de kant, naar immigration. Nou daar hebben we geen puf meer in. Dat doen we morgen wel.
Een paar uurtjes later komt customs aan boord bij de Spirit die ondertussen ook aangekomen zijn. Dit zijn weer andere mensen van customs en zij vertellen ons dat we toch echt naar de kant moeten voor de welkomst ceremonie. Nou dat doen we dan maar.
Hup in de dinghy, we pikken Ans en Gerjan op en dan naar de kant. Daar staan de bootboys al te wachten. Je kuint er niet omheen, een beetje vervelend vind ik. Het doet denken aan de lokale maffia. De prijzen voor het oppassen op je dinghy hebben ze ondertussen verdubbeld (speciaal voor de rally) tot 40000 rupiah´s. Er kan niet over onderhandeld worden! Een beetje boevenstreken vind ik. Maar goed, we steunen de lokale economie zullen we maar denken
We storten ons in het feest gewoel. Eerst de officiele praatjes, de gouverneur, de burgemeester, de organisator.....En dan worden er een aantal boten opgeroepen om op het podium te verschijnen.....Dalwhinnie! He, wij moeten ook komen. We worden officieel welkom geheten, handjes schudden en we krijgen een mooie sjaal omgehangen. En morgen staan we in de krant. De krant en de radio zijn ook aanwezig, links en rechts interviews. Heel officieel allemaal.
En nu is het tijd voor muziek en dans. Prachtige mooie jongedames en jongemannen vertolken verschillende dansen. Er is eten in overvloed. Prima georganiseerd allemaal. Een heel goed begin van Sail Indonesia. Het schijnt de Indonesische regering het toerisme wil bevorderen, en er is een route uitgezet door Indonesia met allemaal feesten en partijen. Voorlopig is het erg leuk, maar druk. We laten het over ons heen komen...morgen is er weer een dag.