Maandag 29 juli 2013: Puteri Harbour, Maleisië
We zijn weer thuis! Zondagavond om 9 uur lokale tijd vertrekt ons vliegtuig uit
Amsterdam. Twaalf uur later landen we in Kuala Lumpur, daar stappen we over in een kleiner vliegtuig en om zes uur 's avonds stappen
we uit in Singapore. Gelukkig is het in Nederland ook lekker weer geweest, dus de overgang in temperatuur is niet zo groot. Toch is
het weer lekker warm en vochtig. Iedereen rijdt weer links, bruine en vriendelijke mensen alom en een typich Engels Maleisisch taalmengelmoesje
klinkt rondom ons. Het voelt vertrouwd. Taxi Yap Teck Seng staat bij de uitgang en houdt een bordje met onze namen omhoog. Even later
zitten we in de taxi en laten we ons naar Maleisië brengen. Het is druk, ook in Singapore kent men files. Maar we hebben alle tijd.
Om
half acht lopen we de steiger op. De lady ligt er heerlijk bij, alles is prima, alleen de smog en vuile lucht door bosbranden in Sumatra
hebben haar lekker smerig gemaakt. Nou dan weten we gelijk waar we de komende tijd mee bezig zijn.
Onze buurtjes, Ans en Gerjan, zijn
al een week voor ons terug gekeerd. Ans heeft heerlijke spaghetti klaargemaakt en we mogen zo aanschuiven. Wat heerlijk een welkom!
Dinsdag
30 juli 2013: Puteri Harbour, Maleisië
We hebben even tijd nodig om te wennen aan het tijdsverschil van zes uur met Nederland. Gevolg
we slapen een gat in de dag. Het is al elf uur als we pas uit ons mandje komen. We rommelen de dag wat door, koffers leeg ruimen,
en we gaan lekker aan de slag met een eerst sop actie.
Om zes uur stappen we in de bus, we gaan naar Gelang Patah. Het is dinsdag,
en op dinsdagavond is er de avondmarkt. We gaan er lekker uit eten, en vullen onze verse voorraden een beetje aan. Want aan boord
is alles op. Niet teveel natuurlijk, want hier gaan we eten met z'n tweeën voor 5 euro, tja en daar kun je natuurlijk niet voor
koken.
Woensdag 31 juli 2013: Puteri Harbour, Maleisië
We blijven twee weken hier in de haven en dan gaan we rondreizen in
Borneo. Dus de komende twee weken worden besteed aan klussen aan boord.
We hebben 20 kil0 aan extra bagage uit Nederland meegenomen
alleen voor de boot. Dus we kunnen even vooruit. Frans stort zich op de motor. De motor wordt nog steeds te warm, dus groot onderhoud
is gewenst aan de warmte wisselaar. Alle motorsteunen moeten vervangen worden, de waterscheider lekt, kortom de motor verdient deze
twee weken aandacht.
Ik stort me op de buitenkant van de boot. Alles zit onder een vettige zwart laag. Met soppen krijg ik het er niet
af. Er zit niets anders op, na een dag soppen kom ik tot de conclusie de hele boot moet in de polish.