(Klik op de foto's om het fotoalbum van de maand januari te openen)
Woensdag 1 januari 2014: Ao Patong
De day-after. We doen het
vandaag rustig aan, het is een uittocht van boten, maar we blijven nog een dag liggen. We lagen pas laat in ons nestje, dus vandaag
magen we relaxen en bijkomen.
Donderdag 2 januari 2014: Nai Harn, afgelegd 8 mijl (pos 07.46.33N 98.18.20E)
We willen naar de
kant. Er moet een nieuwe startaccu komen voor de generator en dat schijn je hier in Patong goed te kunnen kopen. Maar als we opstaan
waait het hard. Te hard om naar de kant te gaan, er staat weer een behoorlijke deining in de baai. We hebben genoeg van het schommelen
en hobbelen achter ons anker. We besluiten een rustiger plekje op te zoeken. Het anker gaat op, maar dat valt nog niet mee met zoveel
wind. We hebben 50 meter ketting uit, en daardoor bleven we rustig liggen, maar zodra Frans 20 meter ketting heeft binnengehaald begint
de boot te krabben. Met de motor bij, ankerlier lukt het ons het anker op te krijgen. Maar dan zien we dat er een groot zwaar palmboomtak
aanhangt, met een vierkant stuk piepschuim als drijver. Alles komt mee omhoog, voorzichtig manoeuvrerend, pikhaak er bij, steekt Frans
de rommel los.
Half tien, we varen de baai uit, oostenwind windkracht 6. Alleen op de fok varen we naar het zuiden, en af en
toe gaat het snel, erg snel. Omdat hier veel hoge bergen zijn, krijgen we na elke baai een ´kaap effect´. De wind rolt over de bergtop
naar beneden de baai in, en stort zich vol overgave op zee. Heel vlagerig dus. Soms weinig wind, som heel veel wind.
We koersen naar
Nai Harn, dat schijnt het mooiste zandstrand hier op Phuket te zijn. Rond twaalf uur varen we de baai binnen. Het is hier prachtig
beschut, wel windvlagen geen golven. Heerlijk rustig deinen we achter onze anker.
Het strand ligt ook hier vol met parasols en toeristen,
we raken er ondertussen aan gewend. Voordeel is dan wel dat er van alles mogelijk is. We huren een scooter, en tuffen over de weg
terug naar Patong op zoek naar de startaccu. En dat lukt, we doen gelijk boodschappen, eten een hapje en rond tienen zijn we weer
terug aan boord. Morgen maar eens de nieuwe startaccu plaatsen.
Vrijdag 3 januari 2014: Nai Harn
Ziezo, dit is eens een klusje
dat heel snel gaat. De accu is gauw vervangen, en de generator snort weer als vanouds. Voor de rest doen we niet zo heel veel, we
luieren vandaag. En als beloning trakteren we ons op een heerlijke massage. Lekker, zouden we eigenlijk veel vaker moeten doen. Maar
ja…..
Zaterdag 4 januari 2014: Nai Harn
Vandaag willen we verder, we willen de baai Phangna gaan verkennen. Maar ik weet niet
wat het is, als ik op sta ben ik zwak, ziek en misselijk. Het eten van gisteren komt er weer uit, en niets blijft binnen. Kortom de
plannen worden behoorlijk in de war geschopt, we blijven nog maar een dag liggen in Nai Harn. Niet dat ik daar veel van zie, ik lig
meer in bed…
Zondag 5 januari 2014: Nai Harn – Ko Yao Yai, afgelegd 33,3 mijl (pos 07.58.59N 98.33.66E)
Vandaag lukt het dan
toch echt. Het anker gaat op, er staat een lekkere bries, grootzeil op, kluiver uitgerold, fok uitgerold, we koersen richting het
NE, tegen de wind in.
Helaas kakt de wind in, en vlak na de middag is de wind helemaal op, de motor moet aan. We leggen het laatste
stuk af op de motor, en halverwege de middag laten we ons anker vallen in de Blue Bay. Het ligt op Ko (dit is thais voor eiland) Yao
Yai, en dit is een heerlijk rustig eiland. Geen grote resorts, geen stranden vol met toeristen. Nee het is aangenaam rustig.
Maandag
6 januari 2014: Ko Yao Yai – Ko Na Khae, afgelegd 17,6 mijl (pos 08.13.97N 98.30.04E)
Na Ko Yao Yai koersen we verder naar het noorden, de eilanden en rotsen worden steeds
wonderlijker qua vorm. Het is een prachtig zeilgebied, de eilanden bestaan uit kalksteen, en door
wind en water zijn er allerlei grotten ontstaan. Sommige eilanden hebben een heel tunnelsysteem.
De wanden steigen loodrecht omhoog uit zee, je denkt dat dit onder water net zo loodrecht
doorgaat. Maar niets is minder waar. Het is hier niet zo diep, soms maar een paar meter, en
sommige stukken vallen droog of zijn zo ondiep dat we er niet kunnen varen.
Uiteindelijk laten we ons anker vallen bij Ko Na Khae, morgen maar eens de eilandjes om ons
heen verkennen.
Dinsdag 7 januari 2014: Ko Na Khae
Maar het plan van vandaag gaat er toch iets anders
uitzien. Was ik een paar dagen geleden zwak, ziek en misselijk. Frans is nu aan de beurt. Ook bij Frans komt het eten er weer
uit. We blijven vandaag lekker liggen waar we liggen, Frans probeert te ontspannen en weer een beetje bij te komen.
Onze grot expeditie
stellen we gewoon een dagje uit.
Woensdag 8 januari 2014: Ko Na Khae – Ko Panyi, afgelegd 14 mijl (pos 08.20.18N 98.30.37E)
Vandaag is het dan toch echt grot expeditie. Overdag komen hier bootladingen vol toeristen.
En ’s middags na een uur of vier keert dan de rust terug. En hebben we de eilanden voor ons
alleen. Vandaag gooien we ons in de drukte van de toeristen. We gaan met onze eigen boot en
bijboot.
Met de bijboot koersen we naar Ko Na Khae, dichtbij de rotswand, soms in een grot, soms een
tunnel en er is een binnenmeertje. Het is een prachtige, wondermooie omgeving. En zo zijn hier
tientallen eilandjes. Na een uurtje rondtoeren, gaat het anker op, we gaan een stukje verderop.
Want daar ligt het James Bond eiland, dat moeten we natuurlijk van dichtbij zijn. De James
Bond film The Man with the Golden Gun is hier in 1974 opgenomen.
Na het James Bond eilanden, koersen we verder naar het noorden, naar Ko Panyi. Het is even
opletten, we denken dat we ergens langs kunnen het is tenminste ruim na laag water, maar de
diepte loopt toch terug tot 2 meter, en dat is nu precies de diepgang van onze boot. Het lukt
dus
niet, we moeten dezelfde weg terug als we gekomen zijn.
Uiteindelijk lukt het, en in de loop van de middag komen we aan bij Ko Panyi,
een klein moslimdorp, de woningen zijn gebouwd op palen. Ook dit staat hoog op de top 10 toeristische attracties. Maar ook hier, na
4 uur is er geen toerist meer te bekennen, en dan wordt het pas leuk vinden wij. We blijven gewoon overnachten hier bij het dorp.
Na vieren gaan we naar de kant, maar het dorp valt ons een beetje tegen. De grote straat is omgebouwd tot een lange marktstraat, met
tientallen kraampjes, en elke kraampje verkoopt dezelfde souvenirs. Jammer. Van het echte leven zie je weinig.
We wandelen door de
straatjes, over planken en palen. Aan het ene uiteinde wordt door de moslimgemeenschap gezamenlijk een nieuwe moskee gebouwd. De koepels
zijn af, de minaretten nog niet, en de gebedsruimte is in gebruik, maar nog niet af. Aan de andere kant van het dorp, is de school.
De schooldag is voorbij, maar op het schoolplein klikt de schooljeugd bij elkaar, er wordt gevoetbald, en gevolleybald. Af en toe
crossen er kleine kinderen op fietsjes voorbij, maar waarom er fietsen zijn! In 15 minuten ben je van het hele dorp door….
Donderdag
9 januari 2014: Ko Panyi – Ao Labu, afgelegd 20,5 mijl (pos 08.01.67N 98.33.73E)
We hebben het meeste noordelijk punt van Phangna baai
bereikt. We gaan we naar het zuiden. We denken nog even lekker te kunnen zeilen, en dat lukt voor een uur. Maar dan houdt de wind
er mee op. De motor biedt gelukkig weer uitkomst. En op de motor tuffen we verder naar het zuiden. We houden weer stop bij het eiland
Ko Yao Yai, maar dit keer in de baai Ao Labu. Het is heet vandaag, erg heet. Als we in de baai liggen, duurt het niet lang voordat
we in het water plonzen om af te koelen. We liggen hier met een 5-tal andere boten, voor de rest is er niets dan natuur om ons heen.
Het is een prachtige baai, waarschijnlijk blijven we hier nog een dagje liggen om te genieten van de mooie omgeving.
Vrijdag
10 januari 2014: Ao Labu
En we blijven hier inderdaad liggen, het is een prachtige baai. En het wordt tijd om onze navigatie
instrumenten eens aan een nauwkeurig onderzoek te ontwerpen. Ze doen het nog steeds niet, en het spul moet toch weer in orde voordat
we de Indische Oceaan gaan oversteken. Frans meet alles door, en overal komt data en overal is spanning aanwezig. Het blijft onduidelijk
waarom de instrumenten het laten afweten. Maar eens kijken op het internet of dat ons meer duidelijkheid brengt, uiteindelijk sturen
we wat emails rond naar de experts.
Zaterdag 11 januari 2014: Ao Labu
De experts reageren vlug, we krijgen wat tips om de instrumenten
door te meten, laten we dat morgen maar eens gaan proberen. Vandaag gaan we naar de kant. De bijboot, de bodem is weer eens geplakt,
wordt gereed gemaakt en we gaan naar de kant. We volgen een kleine geul, we passeren een plek waar de lokale vissersboten afmeren.
Het ziet er erg armoedig uit, we zijn een man en een vrouw rondscharrelen op een open boot, er is een klein afdakje gemaakt op de
boot, waarschijnlijk is de boot hun thuis. Verder hebben ze niets!
We gaan een stukje verder, in de verwachting op een dorp te stuiten,
maar niets is minder waar. Uiteindelijk loopt de kreek dood in de mangrove bossen. We keren om, en gaan het strand van de baai eens
onderzoeken. Hier staat een hutje, er loopt een weg het eiland op of loopt dood op het strand, het is maar hoe je het bekijkt. Jongeren
hangen wat bij elkaar en hier en daar loopt een verdwaalde toerist op het strand. Nee dit deel van het eiland biedt weinig. We gaan
weer terug naar onze eigen huisje.
Zondag 12 januari 2014: Ao Labu
Frans koppelt één voor één de navigatie instrumenten los, en
wat blijkt onze windgever is de boosdoener. Nou is de windgever als kapot sinds we Nederland verlaten hebben. De windsterkte werd
wel doorgegeven, maar niet de juiste hoek. We hebben de windgever al een keer eerder laten repareren, dus nu dachten we laat maar
zitten.
Maar de windgever zorgt er nu voor dat het hele systeem ‘plat’ ligt. En dat kan natuurlijk niet, dus we koppelen de windgever
los van het netwerk, en ja hoor de rest van de instrumenten functioneert weer als vanouds. Ziezo één probleem minder. De vraag is
wat nu gaan doen, ons seatalk netwerk is al erg oud, en wordt sinds 13 jaar niet meer geproduceerd en kan niet meer gerepareerd worden.
Dus hoe gaan we verder? Vervangen of….
Op Phuket eiland is een dealer van dit systeem, we besluiten om daar maar eens contact mee op
te nemen.
Maandag 13 januari 2014: Ao Labu - Nai Harn, afgelegd 26,2 mijl (pos 07.46.46N 98.18.04E)
Het anker gaat op, we
hebben een paar dagen behoorlijke wind gehad, maar nu wij een stuk verder willen is de wind op, echt helemaal op. Het is een stralende
dag, de zon schijnt volop, blauwe lucht en geen wind. Dus we varen op de motor. Omdat ons seatalk netwerk het weer doet kunnen we
gewoon de stuurautomaat weer gebruiken, en zo’n derde handje aan boord is toch wel erg handig.
Halverwege de middag laten we het anker
vallen in Nai Harn, een voor ons bekende baai.
Dinsdag 14 januari 2014: Nai Harn
We huren een scooter vandaag, we gaan naar de
raymarine dealer, en deze zit in phuket boat lagoon, een marina iets ten noorden van phuket-stad. Ongeveer 25 kilometer van onze ankerplek.
Als
we bij de marina aankomen is het zoeken. We worden van het kastje naar de muur gestuurd, maar uiteindelijke vinden we de zaak. Natuurlijk
is het net lunchtijd, de zaak is gesloten. Dus ook tijd voor ons om te lunchen.
Na de lunch maken we kennis met Michael Kely, en met
hem nemen we ons netwerk door. Michael geeft ons de verschillende mogelijkheden en bijbehorende consequenties.
We stappen weer op de
scooter en gaan terug naar onze lady. Er moet een ei gelegd worden.
Maar eerst laten we ons lekker verwennen met een heerlijke massage.
Woensdag
15 januari 2014: Nai Harn
Het ei is gelegd, we besluiten om ons seatalk netwerk in fasen te gaan vervangen. Eerst stap wordt de windgever
en windmeter. We laten het Michael doen, want ook de bekabeling in de mast moet vervangen worden, een lastig klusje. Nu nog een plek
in de marina regelen. Dat lukt, zondag gaan we naar de Royal Phuket Marina, dat klinkt luxe en dat is het ook. En maandag kan Michael
met zijn mannen aan de slag.
Donderdag 16 januari 2014: Nai Harn
Onze klussen zijn zowaar onder controle, de generator loopt als een zonnetje, de motor is in orde, de watermaker is gereed om te gebruiken, we hebben tijd voor de leuke dingen. Omdat we hier de omgeving al verkend hebben, zijn we lekker lui. We blijven aan boord, doen wat dingetjes, lezen, zwemmen, enzo. Ontspannen en relaxen is de klus voor vandaag. Het leven aan boord is prima.
Vrijdag 17 januari 2014: Nai Harn
Het waait nog steeds hard, erg hard,
maar goed ons anker is prima ingegraven en de baai van Nai Harn is erg beschut.
Opeens “klop, klop”. Het is Werner van de Fee. Ze zijn
op en neer geweest naar Langkawi (Maleisië) en nu weer terug in Thailand. Het is een heel gedoe hier in Thailand met de visum voor
boot en bemanning. De meeste personen kopen een twee maand-visum in Maleisië en dat kun je hier in Thailand dan nog met een maand
verlengen. De boot mag 6 maanden in Thailand blijven. Maar zelf moet je dan Thailand tussentijds verlaten, en officieel een borg betalen
om de boot achter te laten. Er zijn allerlei sluipwegen ontwikkeld om de bond te omzeilen, maar het levert in ieder geval een levendig
verkeer op tussen Maleisië en Thailand. Voor ons in ieder geval een reden om Thailand definitief te verlaten en de boot achter te
laten in Maleisië als wij naar Nederland vliegen.
Maar deze bureaucratie is nu veranderd volgens Werner. De boot mag nu nog maar twee
maanden in Thailand blijven, geen verlenging mogelijk. Een hele consternatie in de zeilerswereld, en op de marifoon hoor je niets
anders dan dit onderwerp.
We laten het rustig aan ons voorbij gaan. We hebben ons besluit genomen, we verlaten Thailand.
Zaterdag
18 januari 2014: Nai Harn – Ao Makham, afgelegd 14,3 mijl (pos 07.48.77N 98.22.96E)
Omdat het toch nog wel ver is naar de Royal
Phuket Marina,en voornamelijk in de wind en we daar met het goede tijd naar binnen moeten, besluiten we vandaag al een stuk af te
leggen.
Ik zie er een beetje tegen op, het waait stevig, we wachten nog maar even met vertrekken, misschien is de wind over een uur
afgenomen. Maar nee hoor het blijft stevig waaien. Hemelsbreed is de volgende baai nog geen 5 mijl, maar ja we moeten een kaap ronden.
En tegen de wind in.
Om één uur kunnen we het niet langer uitstellen, het anker gaat omhoog, de zeilen gaan op, gereefd en daar gaan
we. Eenmaal buiten raken we gewend aan de golfslag en de wind, en hebben we een prachtige zeiltocht. Al laverend laten we bijna drie
uur later ons anker zakken in de baai van Ao Makham.
Zondag 19 januari 2014: Ao Makham – Royal Phuket Marina, afgelegd 18,7 mijl
(pos 07.57.99N 98.23.47E)
Zes uur, de wekker gaat af! Het waait wederom stevig en we moeten tegen de wind in. Om half één is het hoog
water. Maar het gaat voorspoedig en om tien uur komen we al aan bij de ingang van het bebakende geultje. Volgens de kaarten moet er
1.6 m water staan bij laag water, en nu halverwege het tijd zou er dus nog meer moeten staan. Bij hoog water is het 3 meter. En wij
hebben 2 meter water nodig. We wagen de gok, heel langzaam, voetje voor voetje schuifelen we naar binnen.
Maar er staat weinig water
voor ons, erg weinig. Twee keer raken we vast, in de modder. Beide keren weet Frans er ons met voorzichtig achteruit manoeuvreren
er weer af te krijgen. Pff, ik heb aan elke oor een zweetdrup.
Uiteindelijk varen we om elf uur de marina in, we worden opgewacht.
En hoe! Niet alleen worden de landvasten keurig aangenomen en vastgemaakt, we krijgen ook twee natte washanden op een dienblad aangereikt
om ons te verfrissen. Tja het heet niet voor niets Royal.
Maandag 20 januari 2014: Royal Phuket Marina
Even na negen uur, “klop
klop”. Het zijn Tok en Kao van Octopus Electrical Services. Zij komen de nieuwe windvaan en windmeter installeren. Kao is de klos,
hij moet de mast in, Tok gebruikt zijn spierballen en hijst Kao omhoog. Het gaat allemaal voorspoedig en tegen de middag is de elektrische
bedrading getrokken, de windvaan gemonteerd en de nieuwe windmeter aangesloten. Alles werkt!
Nu nog een nieuwe multimeter, maar dat
komen ze morgen doen.
Dinsdag 21 januari 2014:Royal Phuket Marina
We wachten, en we wachten en….maar er gebeurt niets. Geen Tok,
geen Kao. We gaan maar eens bellen. Nee de baas heeft geen idee waar zijn jongens uithangen, maar morgenochtend komt het zeker goed.
Nou als je maar op tijd klaar bent. Om twee uur is het hoog water en om één uur vertrekken we.
De rest van de dag gebruiken we om de
boot eens lekker te soppen en van alle zout te ontdoen. En we gaan naar de buren, naar Phuket Boat Lagoon, ook een marina en hier
liggen Ans en Gerjan en zij hebben een kaartje voor het zwembad. En dat klinkt wel heel aanlokkelijk!
Woensdag 22 januari 2014:
Royal Phuket Marina – Ao Makham, afgelegd 18,7 mijl (pos 07.48.74N 98.23.05E)
Dat is toch niets voor mij, alles zo op het laatste
moment. Om elf uur verschijnen Tok en Kao, heel rustig en kalm komen ze eraan. We vertellen dat er toch enig haast is, want om één
uur vertrekken we. Maar ja Thai en haast maken, dat gaat niet samen. De Thai is gewoon heel relaxed.
We hadden gevraagd om ook
een AIS transceiver te installeren, dat gaat dus niet meer lukken. Wel wordt de nieuwe multimeter geplaatst, maar het geheel is toch
niet helemaal goed gekoppeld aan ons oude netwerk. Een deel van de gegevens kunnen wel zien, een deel niet. Maar goed alles is te
gebruiken en werkt. Voorlopig kunnen we vooruit.
Om één uur gaan de trossen los. Nou zal er toch wel genoeg water staan, als we de
haven uitvaren slippen we over de grond. Maar het gaat goed. De Spirit is ons net voorgegaan. Even later zien we dat zij vast zitten.
Maar ook Gerjan lukt het de boot weer los te manoeuvreren. Even later komen we op de plek, en ja hoor ook wij komen vast te zetten.
Maar ook Frans krijgt de lady weer los.
Heel langzaam varen we naar buiten, weer naar open water. Eenmaal op ruim water zetten we koers
naar Ao Makham. Dat moeten we nog kunnen halen.
Aan het eind van de middag laten we ons anker vallen in de voor ons vertrouwde baai.
Tijd voor ontspanning en een biertje.
Donderdag 23 januari 2014: Ao Makham
We staan redelijk vroeg op, we willen uitklaren vandaag.
Eerst bedenken we dat we met de scooter gaan, maar als we naar buiten kijken zien we dat het laag water is, het strand is niet te
bereiken met de bijboot, het rif is duidelijk te zien en is drooggevallen. Nou dan gaan we toch met de lady naar de andere kant van
de baai.
Het is maar twee mijl, dus een klein stukje. We pakken een mooring, knopen de boot vast en gaan naar de kant. Het waait stevig,
en er staan behoorlijk golven. Met kunst en vliegwerk, komen we droog in de bijboot en droog op de kant.
Aan het eind van de pier zitten
alle autoriteiten bijelkaar in één gebouw. Customs, immigratie en de havenmeester. Overal vullen we de papieren in, iedereen wil een
kopie van ons paspoort en van de bootpapieren en iedereen wil een paar baht om uit te klaren. Een uur later hebben alle administratie
voltooid en kunnen we weer weg. Officieel moeten we Thailand nu direct verlaten, maar wij doen het gewoon rustig aan, we gaan al eiland-hoppend
naar Maleisië.
Vrijdag 24 januari 2014: Ao Makham – Ko Lanta, afgelegd 41 mijil (pos 07.38.14N 99.01.47E)
Zes uur, de wekker gaat weer vroeg af. We willen naar Ko Lanta, een eiland vlak voor het vaste land van Thailand, we moeten bijna pal naar oosten. En met meestal een NE wind is dat niet goed te bezeilen. Maar we hebben geluk, de wind zit vandaag meer in het noorden, en we kunnen prima zeilen. Met gereefd grootzeil en de kluiver, de boot schuin liggen over stuurboord, stuiven we door het water. En ’s middags om twee uur varen we de baai in, er liggen nog een viertal andere boten. Geeft altijd een beetje een vertrouwd gevoel vind ik. De rest van de dag vermaken we ons prima aan boord. Frans neemt een plons in het water, en als-ie weer op de boot klimt en achterom kijkt ziet-ie een enorme grote kwal langskomen. Brrrr. Nou ik blijf lekker op het droge.
Zaterdag 25 januari 2014: Ko Lanta
We huren
een scooter en vandaag gaan we Ko Lanta verkennen. Ko Lanta behoort tot een nationaal park, het is een prachtig eiland en nog niet
zo door het toerisme beïnvloedt als Phuket. Aan de westzijde heb je de mooie zandstranden, en hier vindt je dan ook de hotels en resorts.
Maar aan de oostzijde is het nog ongerept. De lokale dorpjes, de ‘oude’ stad Lanta waar ooit de haven was. Hier kwamen de chinese
jonkers afmeren om handel te plegen.
In het midden op het eiland heb je een paar prachtige grotten en één van die grotten bezoeken
we. Niets geen verlichting, niets geen aangelegde paadjes. We krijgen een gids mee, een koplamp op en het is klauteren. Het laatste
stukje is zo nauw, dat we ons er op handen en voeten doorheen moeten wurmen. Gelukkig duurt dat niet te lang en krijgen we weer stahoogte. We koersen via de oostkant van het eiland weer terug. Het is warm, heet zeg maar en de energie is op. Het is tijd voor een versnapering
en dan gaan we weer terug naar de boot.
Zondag 26 januari 2014:Ko Lanta – Ko Muk, afgelegd 26 mijl (pos 07.21.44N 99.17.50E)
Vandaag
hebben we een heerlijke zeildag. Als we vertrekken staat er geen wind, maar na een uurtje trekt de wind aan. En al gauw waait het
zo stevig dat we de zeilen moeten reven.
Ons doel is vandaag Ko Muk, en op Ko Muk ligt de emerald cave. Toen we op weg waren naar Thailand
vanaf Maleisië zijn we hier ook langs gekomen en hebben we beloofd hier op de terugweg te stoppen. Nu dus.
In een kleine baai laten
we ons anker vallen, vlak langs de steile hoge rotswanden. Net op, want nog geen kwartier later komt er een Australische vloot van
7 schepen aan, om hier ook te gaan ankeren. Voor zoveel schepen is de baai te klein en dus zoeken zij een andere plek. Wij houden
deze idyllische plek voor ons alleen.
We stappen in de bijboot en gaan naar Emerald cave, het is druk, maar dat nemen we voor
lief. We denken met de bijboot de grot in te kunnen varen, maar dat kan niet. Het is te druk en het water staat te hoog, iedereen
gaat zwemmend de grot in.
Dus we gaan onverrichte zake terug naar de lady. Morgen ondernemen we een nieuwe poging, maar dan ook zwemmend.
Maandag
27 januari 2014: Ko Muk
De tweede poging vandaag voor de Emerald cave. We hebben onze zwemkleding en zwemvesten aan, we leggen de dinghy
aan een mooring en plons daar gaan we het water in. Langzaam zwemmen we de tunnel in. Het wordt wel erg donker. Volgens de boekjes
is het ongeveer 80 m lang. Voordeel van zoveel toeristen is dat er altijd wel iemand een koplamp mee heeft, en zo zwemmen wij mee
naar binnen.
Even later komen we op een binnenmeer. Een fantastische omgeving. Water zo groen als jade, een klein strandje en rondom
grote hoge steile rotswanden. Alleen rond het middaguur bereikt de zon de bodem. Ooit, lang geleden, is deze plek gebruikt door heuse
piraten om hun schatten te verbergen, volgens de overlevering. Nou dat kunnen we ons prima voorstellen.
Even later zwemmen we weer
terug naar de bijboot. Het is even worstelen om weer in de bijboot te komen maar het lukt.
We verkassen met ‘de grote boot’ naar de
volgende baai, hier zijn restaurants, we maken het ons gemakkelijk, we halen het avondeten en hoeven niet te koken. Voor de laatste
keer smullen we van de pad thai, één van onze lievelingsgerechten hier in Thailand.
Dinsdag 28 januari 2014: Ko Muk – Ko Tarutao,
afgelegd 49,2 mijl (pos 06.38.12N 99.36.85E)
Het is een lange afstand die we af moeten leggen, dus we vertrekken zodra het licht wordt.
Helaas helpt de wind vandaag niet echt mee, en moet de motor vaak en lang aan.
Om half vijf laten we ons anker vallen in Ao Sun, een
rustige baai op Ko Tarutao. Hier leggen de schildpadden hun eieren, maar we zien geen schildpadden, wel apen op het verder verlaten
strand.
Het wordt donker, de wind neemt toe, en we liggen niet prettig. Het anker krabt, dus we geven meer ketting. We liggen meer
op het ketting dan op het anker, een onrustig gevoel. En we slapen niet echt fijn. We hebben nog het idee om een dagje te blijven
maar met de slechte ankergrond laten we dat plan varen.
Woensdag 29 januari 2014: Ko Tarutao – Langkawi, afgelegd 35,7 mijl (pos
06.18.83N 99.50.61E)
Zodra het licht wordt, halen we het anker op. We vertrekken, en eenmaal uit de baai begint de wind behoorlijk
te blazen. Windkracht 6 tot 7. Grootzeil is gereefd en de fok staat bij. We gaan als een speer. De zon schijnt, de hemel is strak
blauw. In de verte zien we Langkawi al liggen. Af en toe halen we meer dan 8 knopen. Zo schiet het lekker op.
Het laatste stuk is
pal tegen de wind in, maar uiteindelijk laten we vlak na de middag het anker vallen voor het dorpje Kuah, een voor ons bekende plek.
We zijn weer terug in Maleisië.
Donderdag 30 januari 2014: Kuah, Langkawi
Het blijft tobben met de bodem van onze bijboot. We
dichten het ene gat na het andere. De bodem is poreus aan het worden, dat moet serieuzer aangepakt worden. We krijgen een adres hier
in Kuah van een bedrijf dat aan reparaties doet van bijboten. We huren een scooter en zoeken Farid op. Het is even zoeken, maar uiteindelijk
met wat hulp komen we er. Farid bekijkt de bodem en is eerlijk en zegt dat reparatie niet meer zinvol is. Het materiaal is gewoon
op en versleten en lost langzaam op door de tropische zon en temperaturen. Of een nieuwe bodem kopen maar dat is nog niet zo eenvoudig,
of zelf een maken van hout. We krijgen van Farid een adres waar we geschikt hout kunnen kopen.
Maar het zit niet mee, het is morgen
chinees Nieuwjaar en vanaf vandaag tot volgende week maandag zijn de meeste zaken dicht. Dus deze klus moeten nog eventjes wachten.
Vrijdag
31 januari 2014: Kuah, Langkawi
Vandaag eerst maar eens inklaren bij immigration, customs en de havenmeester. Zo moeilijk als Thailand
is, zo gemakkelijk gaat het in Maleisië. Binnen een half uur zijn we klaar met de papierwinkel. De scooter hoeven we pas om twee uur
in te leveren, dus we maken er nog even gebruik van. We crossen van winkel naar winkel, boodschappen, souvenirs, benzine voor de bijboot,
lekker gemakkelijk met de scooter.