Woensdag 7 mei 2014
12:00 UTC; positie 12.11S 96.02E
afgelegd
51 mijl, nog te gaan 1942 mijl
Dag 1
Na 14 dagen achter ons anker gelegen te hebben, halen we om even na 9 uur (lokale tijd) het anker
op. Voorzichtig manoeuvreren we naar buiten, uit de beschutting van Cocos Keeling. Eenmaal buiten gaat het grootzeil op, we reven.
Ook de kluiver en fok gaan bij. We hebben de trade winds te pakken, zuidoosten wind. We beginnen redelijk ontspannen aan onze tocht.
De wind en zee vallen mee. Maar waarschijnlijk komt dat ook nog door de beschutting van Cocos Keeling. In ieder geval krijgen onze
lijven tijd om in te slingeren.
In de loop van de dag neemt de wind toe, tot windkracht 5. Tegen de avond, als het donker wordt, halen
we de kluiver in. De zee bouwt op, golven worden 2,5 meter, maar dat vinden we erg moeilijk in te schatten. We gaan snel, erg snel.
Alleen op de fok en een gereefd grootzeil halen we soms 7 knopen. De mijlen tikken onder ons door.
De maan staat bij, en geeft erg
veel licht. Dus we kunnen goed de buien zien aankomen. Maar tot nu toe valt dat mee. We gaan onze eerste nacht in. Er zullen er nog
wel een aantal volgen. Langzaam komen we weer in het ritme van slapen en wachtlopen. Alles is goed aan boord.
Donderdag 8 mei
2014
12:00 UTC; positie 12.33S 93.36E
Afgelegd 190 mijl. nog te gaan 1801 mijl
Dag 2
De weervoorspellingen geven aan 20-25 knopen uit
zuidoosten, golven 3-4 meter hoog, we besluiten om het grootzeil nog verder te reven. En zo gaan we de eerste nacht in. En 24 uur
later staan de zeilen nog steeds zo, fok en dubbel gereefd grootzeil allebei over stuurboord. We maken snelheid en leggen veel mijlen
af, maar het leven aan boord is niet gemakkelijk. Alles slingert, we voelen ons niet helemaal happy. Een beetje katterig, geen zin
om te lezen, geen zin om te puzzelen. Koken is uit den boze. Als we een blik in de achter kajuit werpen zien we dat de grote kan met
water (20 liter) op zijn kop op het bed ligt. Een nette plek dus in bed, gelukkig is het zoet water. En gebruiken we op dit moment
de achterkajuit niet. Tussen het wachtlopen door slapen we voornamelijk of in de salon, of voor in de punt. En zo gaan we de tweede
nacht in.
Alles is goed aan boord.
Vrijdag 9 mei 2014
12:00 UTC; positie 13.26S 91.12E
Afgelegd 334 mijl. nog te gaan 1648 mijl
Dag
3
Vrijdag lijkt erg op donderdag. Het weer is niet veranderd, nog steeds hoge golven en nog steeds windkracht 5-6 uit het oostzuidoost,
en we voelen ons nog steeds katterig. Veel slapen, en ons energie niveau is heel erg laag.
Het is voor het eerst geloof ik dat ik mijn
maag leeg gekieperd heb in zee, zee ziekte! Jakkes hopelijk raken we gauw gewend aan het geheel.
De zeilen staan nog steeds het zelfde,
fok en dubbel gereefd grootzeil over stuurboord, en onze koers is zuidwest.
Zaterdag 10 mei 2014
12:00 UTC; positie 14.02S 88.46E
Afgelegd
475 mijl. nog te gaan 1501 mijl
Dag 4
De zee ziekte lijkt overwonnen, onze activiteiten aan boord gaan iets omhoog. We hangen, zitten
en liggen niet meer alleen, maar we krijgen ook weer zin om te puzzelen, te lezen en muziek te luisteren. Gelukkig maar.
We hebben
twee sombere bewolkte dagen achter de rug. Af en toe komt er een kleine miezerige regenbui over ons heen. Alhoewel we op het moment
dat ik dit schrijf een flinke regenbui op onze kop krijgen. We zitten meestal binnen, wat zijn we blij met onze overdekte salon. Om
de twintig minuten steekt één van onze beiden ons hoofd naar buiten en kijkt of alles goed is en of er scheepvaart is. Maar voorlopig
komen we helemaal niets en niemand tegen.
De wind komt nog steeds uit zuidoosten maar is iets minder fel, windkracht 4 – 5. En de golven
zijn ook iets afgenomen 2 tot 3 meter schatten we nu in. Een kwart van de afstand zit erop, nog driekwart te gaan.
Zondag 11
mei 2014
12:00 UTC; positie 14.48S 86.44E
Afgelegd 607 mijl. nog te gaan 1375 mijl
Dag 5
We hebben een lekkere zeilnacht en zeildag achter
de rug. Een heldere nacht en de maan schijnt ons bij, overdag schijnt de zon en is het een beetje bewolkt. Lekker zeilweer dus. We
zeilen op een enkel gereefd grootzeil en de kluiver volledig uit en maken een gemiddelde van ruim 6 mijl per uur. Het gaat vlot.
Tijd
om te beginnen met ‘kunst- en vliegwerk in de keuken’. Voor de eerste keer deze overtocht ga ik kokkerellen in de keuken, van de verse
groente wordt een lekkere roerbakschotel gemaakt. De pan blijft op het fornuis en we smikkelen lekker. Frans doet het tweede deel
van het kunst- en vliegwerk en wast af. De zee is duidelijk rustiger dan een paar dagen geleden.
En de tweede prestatie van vandaag
dat ik een visje vang tijdens het slapen! Ik lig lekker voorin de punt een uiltje te knappen en omdat het zo warm is binnen staat
de ventilator aan en het luik op een kiertje. Je voelt het al, Frans is een paar dagen geleden een beetje afgestraft, maar ik word
genadeloos afgestraft. Er komt een flinke roller aan en die spat uiteen op het voordek. Er komt een enorme plons naar binnen, met
een heel klein vliegend visje. Alles is kletsie!
Eerst de boel maar eens opruimen, morgen schoon en droog beddengoed, Komende nacht
slapen we achter in de achterkajuit.
Maandag 12 mei 2014
12:00 UTC; positie 15.33S 84.27E
Afgelegd 745 mijl. nog te gaan 1236 mijl
Dag
6
Wederom een heerlijke zeildag. Het is iets meer bewolkt dan gisteren, de wind is iets afgenomen maar het is prima zeilweer. Wat ons
betreft mag dit zo blijven totdat we er zijn. We maken bijna 6 mijl per uur. Grootzeil en kluiver staan over stuurboord, en onze windvaan
stuurt al dagen achtereen. Het gaat prima.
We slapen prima in de achterkajuit, ondertussen is de voorpunt ook weer droog. Dus we kunnen
weer kiezen waar we onze slaapjes houden.
Als Frans zijn dagelijkse check ronde over het dek doet lijken we wel een visserschip. In
de gangboorden liggen aangespoelde vliegende vissen. Hup met een zwierige boog gaan ze terug het water in. Helaas leven ze niet meer,
ze hebben te lang op het ‘droge’ gelegen. We zijn nu echt gewend aan het leven op zee, niet altijd alles gaat goed, zo belandt er
een kop koffie op de bank, een appel in de bilge, en heb ik gisteren een natte onderbroek door de onvrijwillige zoutwaterdouche, nu
gooi ik een blikje frisdrank er over. Maar goed eten koken, afwassen en ons zelf een wasbeurt geven gaan prima.
Dinsdag
13 mei 2014
12:00 UTC; positie 15.56S 82.10E
Afgelegd 883 mijl, nog te gaan 1102 mijl
Dag 7
We zeggen net tegen elkaar dat de Indische
Oceaan toch wel heel groot is. Groot en voor ons gevoel leeg. En dan passeert ons een container schip, de Gung Hua, op weg naar China.
De avond is gevallen. We hebben bijna de hele nacht de maan erbij, het is rustig en prima zeilweer. Tegen zes uur wordt het licht
en komt de zon op. Opeens een stem op de marifoon ”sailing vessel Dalwhinnie here sailing vessel “Too Much”, do you hear me?” Een
Franse zeilboot is op ons ingelopen. We maken een praatje, zij zijn rechtstreeks vanuit Maleisië gevaren en net als wij op weg naar
Rodrigues. Ze zijn met z’n tweeën aan boord, een 53 ft Amel, twee master. En hopen komende maandag te arriveren. Wat leuk zo midden
op de oceaan stemmen te horen, en een praatje te maken. En dan keert de rust weer, we zien geen andere schepen meer.
We passen
onze zeilvoering aan, we gaan melkmeisje varen. Grootzeil houden we aan stuurboord, de kluiver gaat aan bakboord uit met de boom erin.
Zo kunnen we een iets westelijker koers varen. Dat houden we de hele dag vol, het is prachtig weer, zonnig, lichte bewolking
en de wind komt uit het oosten, overdag zo rond windkracht 4 en tegen de avond neemt de wind iets toe tot windkracht 5. We besluiten
de zeilvoering zo te laten, en varen zo weer een prachtige nacht in met de maan staande bij. Nog twee dagen dan is het volle maan.
En weer zijn we een stukje dichterbij Rodrigues gekomen.
We zijn nu in het gebied gekomen waar we moeilijker contact krijgen met de
walstations van onze kortegolfzender om te emailen, dus het kan zijn dat een update van het oceaan logboek niet elke dag lukt. Maar
we blijven proberen.
Woensdag 14 mei 2014
12:00 UTC; positie 15.30S 79.39E
Afgelegd 1025 mijl, nog te gaan 968 mijl
Dag 8
Krak, de
afstand is doormidden gebroken! We hebben de helft gehad. Altijd een psychologisch moment. We kunnen nu gaan aftellen.
Tjongejonge
wat hebben we het vandaag druk gehad. Gelukkig is de dag voor ons wel een uur langer, want we hebben de klok een uur terug gezet.
Heeft
Frans drie dagen terug de impeller van de generator vervanger, is vandaag een grotere klus aan de beurt. De olie moet ververst worden,
ongewenst natuurlijk om dat te doen midden op de Indische Oceaan op een hevig slingerend schip. Maar ja de generator weigert dienst,
oorzaak is de olie. Eerst de oude olie eruit pompen, die is zo dik als stroop dus daar is duidelijk iets mee. Woesh….een hoge golf
geeft ons een slinger. #@$#@@!! De jerrycan met oude olie valt om, wat een kliederboel. Afijn, na wat hartgrondige scheldwoorden
op al dat geschommel en tot overmaat van ramp ook nog een loszittend luchtfilter wat weer vast gezet moet worden, is Frans na drie
uur acrobatiek klaar met de klus. De generator snort weer als een zonnetje. Een topprestatie!
En ondertussen gaat de Dalwhinnie maar
door en door. De zeilvoering is nog hetzelfde als gisteren, melkmeisje dus. Kluiver met de boom erin over bakboord, grootzeil over
stuurboord. Het blijft vandaag en de afgelopen nacht heerlijk weer. Veel zon, lichte bewolking overdag en ’s nachts heerlijk verlicht
door een helder schijnende maan. Nog 968 mijl te gaan.
Donderdag 15 mei 2014
12:00 UTC; positie 15.35S 77.17E
Afgelegd 1161 mijl,
nog te gaan 833 mijl
Dag 9
Vandaag is een rustige en prettige zeildag. We hebben de hele nacht de maan erbij, en overdag schijnt wederom
de zon. De wind komt uit het oosten, tot oost-zuid-oost en is wat afgenomen. Windkracht 4 soms zelfs nog iets minder. Soms staat
er zelfs iets te weinig wind, zodat de zeilen behoorlijk beginnen te klapperen, en dat is ook niet wat we willen. Alles heeft dan
veel te veel te lijden, slijtage! Tja als zeiler ben je niet gauw tevreden met het weer.
We varen nog steeds melkmeisje. Deze zeilvoering
staat al drie dagen zo, zonder dat we er iets aan verandert hebben. En we zijn weer een dag dichter bij Rodrigues.
Vrijdag
16 mei 2014
12:00 UTC; positie 15.37S 74.48E
Afgelegd 1312 mijl, nog te gaan 697 mijl
Dag 10
Het is half negen in de ochtend. We hebben
een rustige en goede zeilnacht gehad. Na 72 uur melkmeisje varen besluiten we de zeilvoering aan te passen. De kluiver gaat net als
het grootzeil over stuurboord. En zo varen we weer verder. De wind is nog steeds oost-zuid-oost kracht 5. En wij varen een koers
van ongeveer 250 graden.
Voor de rest gebeurt er niet zo veel. We lezen, we slapen, eten koken, afwassen, een check rondje over het
dek, weerkaartje binnenhalen, dat is het wel waar voor ons de dag uit bestaat. Alles is goed aan boord.
Zaterdag 17 mei 2014
12:00
UTC; positie 16.26S 72.16E
Afgelegd 1463 mijl, nog te gaan 543 mijl
Dag 11
We blijven goed zeilweer houden, wind uit het oost-zuid-oosten,
windkracht 4-5. De golven zijn een tijdje iets hoger , een meter of drie tot vier schatten we in. Het is fantastisch om te zien hoe
de golven onder onze boot doorgaan. Als we op de top van een golf zijn dan surfen we naar beneden. Verder is voor ons de wereld hetzelfde
als gisteren, we lezen, we slapen, eten koken, afwassen, een check rondje over het dek, proberen een weerkaartje binnen te halen.
Alles is goed aan boord.
Zondag 18 mei 2014
12:00 UTC; positie 17.20S 69.45E
Afgelegd 1604 mijl, nog te gaan 388 mijl
Dag 12
Vandaag
zien we voor het eerst sinds lange tijd weer een cargo schip aan de horizon. Hij is ver weg. En heel af en toe horen we stemmen op
de marifoon, dus dan moet er een schip in de buurt zijn, maar als we de horizon afspeuren zien we niets. Voor de rest blijft het een
lege blauwe wereld om ons heen.
Ook vandaag valt er weinig nieuws te melden. We varen nu onder vol tuig, fok, kluiver en volledig grootzeil,
en alles over stuurboord. De wind blijft uit het oost-zuid –oost komen. Soms windkracht 4, soms windkracht 5. Als we een beetje wind
houden en snelheid behouden hopen we woensdag aan te komen.
Maandag 19 mei 2014
12:00 UTC; positie 18.12S 67.52E
Afgelegd 1706
mijl, nog te gaan 267 mijl
Dag 13
Het is ‘druk’ met scheepvaart. We zien sinds gisteravond elke paar uur wel een groot commercieel schip
passeren. Goed uitkijken dus.
Sinds gisteravond wordt de wind minder en minder. Uiteindelijk is het niet meer dan windkracht
2, uit het oost-zuid-oosten. En de snelheid gaat eruit. De zeilen klapperen. Hoe is het mogelijk op de Indische oceaan en dan te weinig
wind hebben.
De motor gaat uiteindelijk aan om voortgang te behouden. We zijn benieuwd of het nog gaat lukken om woensdag voor het
donker aan te komen in Rodrigues.
Dinsdag 20 mei 2014
12:00 UTC; positie 18.50S 65.28E
Afgelegd 1845 mijl, nog te gaan 126
mijl
Dag 14
Tegen de avond komt de wind weer terug. De motor kan uit, grootzeil, fok en kluiver gaan volledig uit over stuurboord. De
wind is zuidelijk, windkracht 4. We proberen zo snel mogelijk te varen. Het is de hele dag prachtig weer. Weinig bewolking, veel zon.
Het gaat prima zo. De laatste mijl tikken onder ons door.
Woensdag 21 mei 2014
positie 19.37S 63.35E
Afgelegd 1977 mijl
Dag
14 en 7 uur
Het gaat hard waaien, de golven nemen toe. We reven grootzeil en fok. En het is erg donker. Pas rond middernacht komt de
maan erbij. Dan neemt ook de wind iets af, en kan de kluiver er weer bij. We houden flink de snelheid erin, want we willen vandaag
aan komen. En dat lukt, de laatste mijlen gaan als een speer. Op 35 mijl afstand zien we in de verte Rodrigues liggen. Het blijft
wonderbaarlijk dat na zoveel dagen op zee we toch dat kleine eiland weten te vinden.
We draaien de fok weg, dan de kluiver en dan het
grootzeil. Via de geleide lijnen vinden we onze weg over het koraal. Nu pas, nu we de wind op de neus hebben merken we hoe hard het
waait.
Even later meren we af langs de kade, de officials staan ons al op te wachten. Het is half twee lokale tijd. Welkom op Rodrigues.
Er komt een heel scala aan officials aan boord, quarantaine, immigratie, coast guard en customs.
Na alle papierwerk is het tijd voor
onze traditie. Welkom in Rodrigues wordt gevierd met….bubbels!