info@fransenlucia.nl

12:00 LTC; positie 16.12S 43.36E

afgelegd 127 mijl, nog te gaan 580 mijl

Dag 1

Het is zaterdag 11 oktober, negen uur. De ankerlier ratelt. We halen ons anker op. Even voor ons vaart Etienne en Denise met de La Luna. We varen Baie de Baly uit, onze laatste ankerplaats in Madgaskar. We gaan het Mozambique kanaal oversteken. Uiteindelijk doel is Zuid Afrika, is Richards Bay. Maar eerst zetten we koers naar Bazaruto, in Mozambique. Bijna 700 mijl varen. Een goede ankerplek, om vandaar verder zuidwaarts te gaan hoppen.

De zon schijnt en het is prachtig weer. Er staat zowaar al een windje uit het noordwesten . Eenmaal uit de baai kunnen alle zeilen op, grootzeil, kluiver en fok. We varen vlak onder de kust, en hier zien we nog regelmatig de piroques om ons heen. De lokale vissersboten. Sommigen komen zo dichtbij dat we zelfs een praatje kunnen maken.

De wind draait door het westen naar het zuidwesten, we kunnen de Cape St. André niet meer bezeilen, overstag dan maar. Helaas ongunstig, en we moeten extra mijlen maken zo. Gelukkig kunnen we zeilen, en halverwege de nacht draait de wind door het zuiden heen naar het zuidoosten, en wordt de koers weer goed te bezeilen. We hebben wel 20 mijl extra af moeten leggen. Met de weervoorspellingen de komende dagen zal dat nog wel een kaar peer keer gebeuren.

Tegen de ochtend is de wind op, helemaal op. De motor moet aan, en dat blijft zo de rest van de dag.

Alles is goed aan boord, met het rustige weer is het goed verblijven. Eten kan gemaakt worden, en brood wordt gebakken. De al van te voren klaar gemaakte maaltijden bewaren we nog maar even voor later, hebben we er dan gemak van.

Maandag 13 oktober 2014

12:00 LTC; positie 17.08S 42.42E

afgelegd 218 mijl, nog te gaan 512 mijl

Dag 2

De zee is als een spiegel, kunnen we tegen de avond nog zeilen in de loop van de ochtend is de wind weer helemaal op. We zijn aan het rekenen hoeveel brandstof we hebben en hoeveel we vinden dat we mogen verbruiken. Helemaal tot Richards Bay op de motor is geen optie. De motor gaat uit, en we proberen weer te zeilen.

Maar als we in een half uur slechts een half mijl afleggen, zijn we er gauw klaar mee. De motor gaat maar weer aan.

Het is frustrerend. Maar het is niet anders. De voorspellingen geven de komende twee dagen nog weinig wind, en dan zou de wind moeten aanwakkeren. We willen ook niet te veel. Eigenlijk moet er een knop op de wind zitten, kun je het lekker zelf regelen!

Overdag is het erg heet, ver in de dertig graden en de zon schijnt genadeloos. we zijn blij als het avond wordt, dan kunnen we eindelijk afkoelen en naar buiten.

Na twee dagen hebben we de La Luna nog steeds in zicht. Gezellig zo met z'n tweeën dobberen op de grote zee. Verder is alles goed aan boord, we vermaken ons met lezen, muziek luisteren, slaapje doen, eten koken, afwassen, broodje bakken, en zo gaat er weer een dag voorbij.

Dinsdag 14 oktober 2014

12:00 LTC; positie 17.40S 41.24E

afgelegd 305 mijl. nog te gaan 428 mijl

Dag 3

Dag drie is dezelfde als dag twee. Nog steeds een dag van geen wind, en veel de motor gebruiken. Dat knopje waar ik het gisteren over had zou toch wel erg fijn zijn. We halen een weerkaartje binnen, over een paar dagen. komt er meer wind. Maar teveel wind willen we ook niet, en dan moet het ook nog uit de juiste richting komen. Tja wij zeilers hebben altijd wel wat te wensen.

Doordat we veel de motor draaien hebben we voldoende stroom aan boord en kunnen we alles lekker gebruiken. De accu's worden flink vol gepompt. Zodra de motor uit gaat, moeten we ook weer letten op het stroomverbruik.

De La Luna zit nog steeds dichtbij. Gisteravond konden we elkaar nog zien, nu niet meer. Maar de marifoon en de korte golf radio biedt uitkomst, en zo hebben we twee keer per dag ons sociaal praatje. En zo is er weer een dag voorbij.

Woensdag 15 oktober 2014

12:00 LTC; positie 18.51S 40.07E

afgelegd 411 mijl, nog te gaan 333 mijl

Dag 4

Ineens zie ik in mijn rechterooghoek een schim. Het is een kleine zwaluw. Die scheert door de kuip en duikt zo de kajuitingang in. Ze landt keurig op de Chinese lampion. En blijft daar een hele tijd zitten. Haar oogjes houden mij continue in de gaten. Frans ligt op de bank te slapen, die beweegt niet, en dat is een stuk geruststellender. Na een uurtje houdt de kleine zwaluw het voor gezien. En door de kajuitingang fladdert ze weer weg, zoals ze gekomen is.

Halverwege de middag komt de wind. Alle zeilen gaan op, de motor gaat uit. We kunnen zeilen! Fantastisch. En dat duurt zo de hele nacht. Af en toe trekt er een wolkendek over ons heen, en dan breekt de lucht weer open. De maan komt laat op, ongeveer twaalf uur 's nachts. En dan hebben we een fantastische sterrenhemel. Tot ver in de ochtend zeilen we door. Maar dan is het weer op met de pret en moet het ijzeren zeil weer aan. En zo zit dag vier er alweer op.

Donderdag 16 oktober 2014

12:00 LTC; positie 20.01S 39.46E

afgelegd 485 mijl, nog te gaan 280 mijl

Dag 5

Het is verbazingwekkend, na vijf dagen zeilen zijn de La Luna en de Dalwhinnie nog steeds dichtbij elkaar. Sterker nog vandaag komen we letterlijk weer in elkaar gezichtsveld.

Halverwege de middag komt de wind weer terug, de motor kan uit, en we zeilen rustig de nacht door tot ver in de volgende ochtend.

We halen elke dag een weerkaart binnen, en de weerkaart toont aan dat de 17de en de 18de er toch echt meer wind moet komen. Eerst uit het noordoosten en dan klapt de wind om naar het zuid zelfs zuidwesten. Omdat dit laatste voor ons niet echt prettig is, we moeten dan erg hoog tegen de wind in zeilen om op onze ankerplek aan te komen, dat we besluiten om nu zoveel mogelijk zuidwaarts te zeilen. Dan hebben we er later hopelijk veel profijt van. Groot nadeel is, dat we hierdoor wel veel meer mijlen moeten afleggen, en onze daggemiddelde is erg laag door het lichte weer tot nu toe, dat de tocht veel langer duurt dan we vooraf ingeschat hadden.

En zo keutelen we weer een dag verder. Dag vijf zit erop.

Vrijdag 17 oktober 2014

12:00 LTC; positie 21.18S 38.59E

afgelegd 591 mijl, nog te gaan 213 mijl

Dag 6

We zijn continue bezig met het weer. Elke dag halen  we een weerkaart binnen. Ten zuiden van ons ontwikkeld zich een lage druk gebied. En daar krijgen we last mee, de randen raken ons. Voor de 17de wordt er harde wind voorspelt. Om dit een beetje goed te kunnen 'nemen', hebben we de laatste dag zuid gezeild zodat wanneer de wind naar het zuid draait, wij mee kunnen draaien en dan een bezeilde koers hebben naar de kust van Mozambique. Daardoor leggen we extra veel mijlen af.

De weervoorspelling komt uit, nadat we om zeven uur contact hebben gehad met de La Luna neemt de wind toe en toe. Het gaat hard waaien. Ruim 30 knopen, windkracht 7 en meer. Verbazingwekkend hoe snel de zee verandert, een paar geleden nog zo glad en kalm, nu staan er behoorlijke golven. Hoezo het leven van een zeiler is zorgeloos en relaxed? Het is hard werken nu.

We varen voor de wind. Eén van de golven besluit te breken in de kuip, en direct daarop komt er nog een, maar deze rolt naar binnen. In onze woonkamer! Ik ben aan het dweilen en opruimen, Frans staat buiten. Frans draait sowieso bijna de hele nacht wacht met dit ruige weer.

Dan neemt de wind af, in een bui draait de wind 180 graden, wij draaien mee. En de wind wakkert weer vanouds aan tot ruim 30 knopen. We varen alleen op een heel klein stukje grootzeil en nog gaan we hard.

Het is hard werken, maar alles gaat prima. Als de weervoorspellingen uitkomen, duurt dit ruim een dag. In de loop van zaterdag zal het allemaal weer rustiger worden.

Zaterdag 18 oktober 2014

12:00 LTC; positie 21.04S 37.34E

afgelegd 711 mijl, nog te gaan 135 mijl

Dag 7

Deze dag is ook een dag van hard werken.  Eerst varen we nog halve wind, omdat de wind te hard en de golven te hoog zijn om hoog aan de wind te varen. Maar gedurende de nacht neemt de wind af tot 'normale' proporties. Windkracht  5 tot 6. Langzaam wordt het iets rustiger.

In de loop van de ochtend kunnen we zelfs meer zeil zetten. We rollen fok uit, en iets meer grootzeil en gaan zo hoog mogelijk aan de wind. Het leven aan boord wordt weer aangenamer. Helaas is onze bestemming niet op een bezeilde koers, maar met een beetje geluk komen we morgen aan, net voordat de zon ondergaat.

Zondag 19 oktober 2014

positie 21.32.660S 35.23.930E

afgelegd 836 mijl

Dag 8

We hebben ons anker laten vallen in Mozambique, net nadat de zon onder was gegaan! Geen geschommel meer. Geen grote golven. Rust aan boord, we blijven hier een paar dagen liggen voordat we verder zuidwaarts trekken. Het zijn nog drie etappes van elk ongeveer 200 mijl tot aan Richards Bay.

De trip van Madagaskar naar Mozambique  was 688 mijl, maar met alle omzwervingen hebben wij 836 mijl afgelegd in 8 dagen en 11 uur. Het voelt of we het gehele Mozambique kanaal heen en weer over gestoken zijn. En onze tocht is geëindigd zoals ze begonnen is. Met geen wind. Dus het laatste stuk op de motor. Dat knopje hè, waar ik het eerder over had, wat zou dat een uitkomst zijn! Welkom in Mozambique.

Woensdag 29 oktober 2014

positie 22.29S 35.42E

afgelegd 115 mijl, nog te gaan 442 mijl

Dag 1

On the road again! Na 10 dagen in Bazaruto Bay gelegen te hebben, hebben we het anker weer opgehaald. We denken dat we een goed weergat te pakken hebben, waarschijnlijk kunnen we Maputo bereiken, en misschien kunnen we in een keer naar Richards Bay. Voorlopig zetten we de koers op Richards Bay en onderweg zien we wel wat het wordt. We beginnen slechts, we willen de baai verlaten bij de zuidelijke uitgang, ruim 10 mijl naar het zuiden. Maar als we daar aankomen staan er enorme brekers. we durven er niet door heen. De La Luna besluit een ankerplek te zoeken en een tweede poging te wagen als het tij gekeerd is. Ik zie het niet zitten, en sta stijf van de stress. We besluiten om helemaal terug te varen naar de noordelijk ingang en dus ook uitgang. Daar is de baai veel breder en dieper, en geen brekers. Het houd wel in dat we ruim 40 mijl meer moeten varen. Pas als de zon ondergaat zijn we baai de noordelijke uitgang. Dan moeten we nog een paar slagen maken en uiteindelijk kunnen we koers naar het zuiden zetten. Pas om elf uur 's ochtends zijn we weer op het zelfde punt waar we 24 uur geleden ook waren, dit keer aan de andere kant van de brekers en dus op open zee. De La Luna is er wel doorheen gekomen bij hun tweede poging in de loop van de middag. Ze liggen dus een aardig stukje voor op ons. We moeten pal zuid varen, en de wind komt uit het oost-zuid-oosten. We hebben een hak-en-stamp koers zoals wij dat noemen, maar we maken goede vorderingen. Als is goed aan boord, tot aan Richards Bay is het nog 442 mijl

Donderdag 30 oktober 2014

positie 23.52S 35.34E

afgelegd  205 mijl, nog te gaan 358 mijl

Dag 2

Het gaat goed, we moeten hoog aan de wind blijven varen, maar we kunnen de koers houden. De wind zit in het zuid oosten, we varen vlak langs de kust. Er staat meer wind dan verwacht dus we schieten lekker op. Als we 's avonds om zeven uur met de La Luna praten over de SSB zijn de meningen wat verdeeld over de te volgen strategie. Uiteindelijk koersen we naar Inhambane, en besluiten daar  te gaan ankeren. We halen dan een nieuw weer bericht op, en besluiten dan hoe verder te gaan. Natuurlijk komen we midden in de nacht aan, dus minderen we zeil en gaan alleen op de fok naar Inhambane. Als het licht is laten we ons anker vallen.

Het is een slechte plek, zoals Etienne (van de La Luna) zegt "we ankeren op open zee". De deining rolt over ons heen, af en toe zien we de La Luna helemaal verdwijnen in de golven. En ze liggen achter hun anker! Wanneer we nieuwe weerskaarten binnenhalen is de keus snel gemaakt. Anker op en we gaan verder. Om tien uur varen we weer, en koersen we opnieuw richting Richards Bay. We zullen zien of we in één keer door kunnen varen of dat we moeten stoppen in Maputo. In ieder geval worden we zodra we verder gaan getrakteerd op een springende walvis!

Vrijdag 31 oktober 2014

positie 25.57S 34.35E

afgelegd 344 mijl, nog te gaan 219 mijl

Dag 3

De keuze is gemaakt, we stoppen niet in Maputo maar gaan in één keer door naar Richards Bay. We hebben de stroom te pakken, de stroom helpt ons mee naar het zuiden met 2-3 knopen. De wind pikt op, uit het noord oosten en we hebben alle zeilen op. Soms maken we uren met 8 mijl! Een ongekende snelheid. Ons daggemiddelde gaat omhoog, we halen 140 mijl in 24 uur. Het is prachtig weer ,de zon schijnt en we krijgen een heldere nacht. De maan schijnt ons bij tot middernacht.

Wat ons betreft mag dit zo duren totdat we arriveren in Richards Bay. Nog ruim 200 mijl, voorzichtig denken we aan aankomen op 2 november.

Zaterdag 1 november 2014

positie 27.34S 33.14E

afgelegd 468 mijl, nog te gaan 99 mijl

Dag 4

Jammer, maar de wind raakt op. De middag draait de motor en zorgt voor de  voortgang. Tegen de avond kan de motor weer uit en kunnen we zeilen en dan tegen de ochtend komt verdwijnt de wind weer. De weersverwachting geeft aan oostenwind, en in werkelijkheid komt de wind uit het westen! Zo zie ja maar weer. Maar we kunnen we weer zeilen, nog niet helemaal de juiste koers, maar als de weersverwachtingen uit gaan komen, dan komt dat ook goed.

Het laatste stuk is zwoegen en hard werken. Zowel voor de boot als de bemanning. We moeten hoog aan de wind, de stroom (2 - 3 knopen) pusht ons naar het zuiden en we de wind stuwt de golven naar het noorden. Er ontstaat een hele vervelende zee, korte en steile golven. De boot stampt, de boegspriet verdwijnt regelmatig onder water. En de golven slaan met een enorme knal uiteen op de plankenvloer in de boegspriet. En dan waait het niet eens zo hard, kun je nagaan wat voor zee er staat als het harder gaat waaien. Dit is de beruchte Aghullas stroom. Het is in ieder geval erg vermoeiend.

Gelukkig wordt de zee in de loop van de ochtend iets aangenamer, misschien ook omdat de wind draait?

De wereld om ons heen is groot en leeg. Water, water, water en nog eens water. Af en toe op de marifoon horen we een boot, we zien soms dolfijnen en veel vogels. Jan van Genten en Alken. We komen dichter bij land. De laatste 100 mijl tikt ons onder ons door.

Zondag 2 november 2014

positie 28.47.65S 32.04.75E

afgelegd 574 mijl

Dag 5

Gearriveerd, na 5 dagen en 4 uur (en 574 mijl) arriveren we in Richards Bay. Bij vertrek werden we uitgezwaaid door dolfijnen en een walvis, wanneer we Richards Bay invaren worden we verwelkomd door een walvis. Het stuk waar ik het meest tegen opzag, zit erop. Mozambique channel heeft zich van heel verschillende kanten laten zien, hebben we 35 knopen wind over ons heen gekregen, en twee dagen slechts weer, de laatste dag hebben we bijna de gehele dag de motor gebruikt. Een water van uitersten. De oversteek van Madagaskar naar Zuid Afrika is er een waar je de tijd voor moet nemen, het heeft veel langer geduurd dan we dachten. Stroom, wind en lage druk gebieden bepalen onze planning.

We zijn blij dat we er zijn. Voorlopig blijven we hier liggen, er moet aan onderhoud gedaan worden en we willen op safari vanuit Richards Bay. Zuid Afrika verkennen.

Voorlopig proosten we op onze veilige aankomst!