info@fransenlucia.nl
Alle rechten voorbehouden.
Oversteek Sint Helena naar Ascension: 14 mei - 21 mei 2015
 
Donderdag 21 mei 2015
17:00 LTC; positie 07.55.20S 14.24.79W
afgelegd 775 mijl
 
Dag 7 en 3 uur: Welkom op Ascension
Aan het eind van de middag, het loopt tegen vijf uur, laten we ons anker zakken. We zijn op Ascension. De beide Franse boten, Yovo en Alibi, liggen er al. En we zien ook de Nederlandse driemaster, de Europa, die we eerder gezien hebben op Sint Helena. We zijn er. We melden ons op de marifoon bij de autoriteiten. We worden gevraagd of we het goed vinden aan boord te moeten blijven en dat morgenochtend de havenmeester ons oppikt voor de administratie en het inklaren. We vinden het prima. Dat geeft ons tijd voor onze traditie, een glas bubbels met onze toost "welkom op Ascension". We kijken terug op een prima overtocht.
 
Woensdag 20 mei 2015
12:00 LTC; positie 10.10S 13.26W
afgelegd 623 mijl, nog te gaan 148 mijl
 
Dag 6: Nog een dag te gaan
Het weer blijft goed, overdag schijnt de zon, met lichte bewolking. Zuid oosten wind, windkracht 4 tot 5 Bft. We merken dat we dichter bij de tropen komen. De temperatuur loopt op tot 30 graden. Warm dus. De nachten zijn donker, het is net nieuwe maan. We merken dat we al weer een stuk westelijker zijn, de zon gaat nu tegen zeven uur 's avonds onder in plaats van zes uur. We moeten waarschijnlijk de klok een uur achteruit zetten als we in Ascension aankomen.
De zeilen staan over bakboord, zowel grootzeil als kluiver en we maken zes knopen snelheid. Lekker tochtje dus tot nu toe.
Met deze snelheid kunnen we morgen net voordat het donker wordt ons anker laten vallen. Het leven aan boord is zo slecht nog niet...
 
Dinsdag 19 mei 2015
12:00 LTC; positie 11.08S 11.30W
afgelegd 489 mijl, nog te gaan 261 mijl
 
Dag 5: We gaan prima
We lopen lekker! Continu horen we het zeewater stromen langs de romp van de boot. In een etmaal hebben we nu 156 mijl afgelegd, het dubbele van wat we de eerste dagen maakten. Voor de rest is er eigenlijk niets te melden.  Uur na uur zeilen we zo door, we hoeven helemaal niets aan de zeilen te doen. Onze windvaan neemt elke wind schifting mee, de zeilen staan nog precies zo als gisterochtend. Als de condities blijven zoals nu, hopen we heel voorzichtig donderdag laat in de middag, vlak voor het donker, aan te komen.
 
Maandag 18 mei 2015
12:00 LTC; positie 11.56S 09.22W
afgelegd 333 mijl, nog te gaan 388 mijl
 
Dag 4: De wind is terug
De wind is terug! Heerlijk, we maken weer voortgang. Op dit moment zeilen we zo rond de 6 knopen, de boot leeft en vibreert. Het gaat prima. Ondertussen is onze dagafstand weer opgelopen naar boven de 100 mijl.
We varen nog steeds melkmeisje, maar we hebben de zeilen gewisseld. Grootzeil nu over stuurboord, en kluiver over bakboord. Je zou zeggen dat we hebben we al zo vaak gedaan, we kunnen het bijna met onze ogen dicht. Maar vanochtend ging het niet zo geweldig. We halen de kluiver in, vergeten deze vast te zetten, en als we met de boom bezig zijn, rrrrrrrt daar rolt de kluiver uit. Jakkes. Gauw terug naar de kuip, kluiver maar weer indraaien.
Dan de boom uitzetten. Maar met zoveel lijnen, we raken in de war. Het duurt even voordat de lijnen weer goed lopen, dan kunnen we gijpen, en uiteindelijk kan de kluiver uit met de boom erin. We zijn dan drie kwartier verder, hoezo even snel de zeilvoering aanpassen. Gelukkig kunnen we dezelfde zeilvoering meestal uren, soms zelfs dagen achtereen zo laten staan.
De wind blijft uit het zuidoosten waaien, nu windkracht 3 tot 4. Het is licht bewolkt en overdag hebben we de zon erbij. 's Nachts, het is vandaag nieuwe maan, geeft een prachtige sterrenhemel ons voldoende licht. En zo gaan we de volgende dag in, we zijn alweer vier dagen onderweg.
 
Zondag 17 mei 2015
12:00 LTC; positie 13.19S 08.15W
afgelegd 223 mijl, nog te gaan 492 mijl
 
Dag 3: Schavielen
Op een zeilboot worden heel wat meters touw gebruikt. Zo ook op de Dalwhinnie. En waar lijnen lopen daar kan schavielen plaatsvinden. We letten dan ook altijd erg goed op dat er geen lijnen schuren. Al heel lang proberen we alle mogelijkheden uit om het schavielen van de kluiver schoten tegen te gaan als we uitgeboomd varen. En zo varen we nu, melkmeisje. Grootzeil staat over bakboord en de kluiver staat uitgeboomd over stuurboord. Omdat onze kluiver erg hoog opgesneden is kunnen we niet bij de hoek van de kluiver. Dat is gewoon te hoog. Dus de boom haken we in de schoot. En daar begint het probleem van schavielen. We hebben al extra lijnen aan de boom vastgezet om deze te fixeren, maar dat is toch niet afdoende. En hoe minder wind, hoe meer we schommelen en hoe meer de boom beweegt. En er staat weinig wind, op dit moment varen we al bijna twee dagen met deze zeilvoering.
Halverwege de nacht is het zover. de stuurboord schoot is door gesleten. Pang! De schoot breekt en de kluiver wappert vrolijk als een vlag voor op het schip. Natuurlijk lig ik net te slapen. Frans roept me wakker. Het lukt ons om de kluiver netjes op te rollen. We brengen de bakboord schoot over naar stuurboord, hup de boom er weer in en een half uurtje later varen we weer verder als vanouds en kan ik weer in mijn bedje.
Zodra het licht wordt, hijs ik Frans in de bootmansstoel langs de voorstag een paar meter omhoog. De zee is redelijk kalm, maar toch slingert Frans als een gek heen en weer. Als een ware acrobaat lukt het Frans om een nieuwe schoot aan de kluiver te bevestigen. Ziezo we hebben weer een betrouwbare bak- en stuurboord schoot aan de kluiver. Maar het probleem van schavielen is nog niet opgelost. We moeten nog maar even door prakkizeren over een betere en afdoende oplossing. Voor nu is het elk uur de schoot aan een schaviel-inspectie onderwerpen. Ondertussen is Ascension langzaam weer een stukje dichterbij gekomen.

 
Zaterdag 16  mei 2015
12:00 LTC; positie 14.19S 07.36W
afgelegd 150 mijl, nog te gaan 560 mijl
 
Dag 2: het is een relaxte wereld op dit moment
Er valt weinig te melden over vandaag, deze dag ziet er hetzelfde uit als de dag van gisteren. Erg weinig wind, we zijn blij als we 3 knopen varen, en er zijn uren dat we zelfs dat niet halen. Alles is prima aan boord, het gaat nog steeds even relaxed. En we zijn weer 70 mijl dichterbij Ascension!
 
Vrijdag 15  mei 2015
12:00 LTC; positie 15.05S 06.40W
afgelegd 77 mijl, nog te gaan 631 mijl
 
Dag 1: Weer onderweg
We zijn weer onderweg. Rond twee uur maken we los van de mooring, we melden ons af bij Sint Helena radio en bij Stephen de havenmeester. Eerst denken we hebben nog last van de invloed van het eiland, de wind is namelijk erg wisselvallig. Vlagerig en komt uit verschillende richting. Als we tien mijl verder zijn, pikken we een licht briesje op. We hebben alle zeilen op, en varen  tussen de 5 en 6 knopen per uur. Lekker, wat ons betreft blijft het zo. Maar als we 's avonds contact hebben met de Yovo (de Franse boten Yovo en Alibi zijn ook vertrokken) horen we ons vooruitzicht. Ze varen ongeveer een 20 mijl voor ons, op de motor er is weinig wind.
Wij kunnen een paar uurtjes genieten, maar dan komen we ook in het windstille gebied. De wind is op. Manmoedig als we zijn blijven we proberen te zeilen. Ons doel is Acension eiland, 700 mijl noordwestelijker. En op de motor is dat gewoon te ver. Dus we blijven zeilen, het is meer dobberen zeg maar. We varen tussen de 2 en 3 knopen. In ieder geval in de juiste richting. We hebben een knop om gezet, we geven ons maar over aan dit slakkegangetje. We gaan er gewoon een paar dagen langer over doen, als de wind zo blijft.
Voordeel is dat het heerlijk relaxed aan boord is, we slapen prima, we hebben alle tijd om eten te koken, niets geen kunst en vliegwerk met potten en pannen en we hebben alle tijd om te lezen. Wat kunnen we nou nog meer wensen.....? Misschien een beetje meer wind....?
 
world.gif
Frans Thiecke en Lucia Messchendorp
|
FOTOALBUM
HUIDIGE POSITIE
GASTENBOEK
OUDE WEBSITE
HOME
WIE ZIJN WIJ?
ONZE BOOT
ROUTE
TECHNIEK
OCEAAN LOGBOEK
CONTACT
FILMALBUM
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ACTUEEL LOGBOEK
Logboek 2008
Logboek 2009
Logboek 2010
Logboek 2011
Logboek 2012
Logboek 2013
Logboek 2014
Logboek 2015
LOGBOEK
Welkom op de website van Frans en Lucia
- lees mee met onze avonturen op de Dalwhinnie -